Aviseringar
Rensa alla

När mobbarna addar dig på Facebook


mynona

ainos:

Fast jag vet inte. Nånstans inom mig känns det bra att ha henne på FB. Är ett sätt att gå vidare, att ba "okej, vi är bara människor, du var 12 och dum". Är förvirrad.

Du kan låta henne vara kvar tillsvidare medan du bearbetar detta. När du känner att du har funderat klart har du antagligen kommit fram till att det är ok att bara ha kontakt med dem man vill ha. Om du känner att du vill markera att allt är förlåtet, så kan du helt enkelt säga det till henne. Hur hon än reagerar så löser hennes reaktion säkert en del tankar kring detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Du kan låta henne vara kvar tillsvidare medan du bearbetar detta. När du känner att du har funderat klart har du antagligen kommit fram till att det är ok att bara ha kontakt med dem man vill ha. Om du känner att du vill markera att allt är förlåtet, så kan du helt enkelt säga det till henne. Hur hon än reagerar så löser hennes reaktion säkert en del tankar kring detta.

Ja. Du är så klok. [love]


   
SvaraCitera

ainos:

Är jag dum om jag ba "nää du får inte va min vän på Facebook"

Verkligen inte!

Jag ser det så här:

Hon har ingen rätt till din person på något sätt eller kontakt med dig öht om du inte är peppad. Du måste verkligen inte hålla på och aktivt förlåta henne för sakens skull på något vis heller. Om du inte har något intresse av närmre kontakt med henne är det FULLT legitimt att inte ha henne som vän på Facebook.

Jag skulle tagit bort henne om jag tyckte att hon väckte obehagliga minnen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Jag skulle tagit bort henne om jag tyckte att hon väckte obehagliga minnen.

Jag håller visserligen med om att man inte ska acceptera förfrågningar från vänner man inte vill ha, men det finns ju faktiskt en möjlighet att hon ångrar det hon gjort. Är det inte bra att ge henne en chans då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ainos:

Är jag dum om jag ba "nää du får inte va min vän på Facebook" och tar det jättepersonligt?

Jag hade inte accepterat. Vill inte att en sådan människa ska insyn i mitt liv, även om det bara är genom ett ganska inaktivt facebookonto [cute]

Och ja... vad ögon i en plåthink skrev. Ögon säger ofta så kloka saker! [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm ja [sad] alltså hon försökte lägga till mig för 1-2 år sedan och jag nekade. Sedan nu blev jag bjuden till en klassåterträff (ska ej gå pga kan ej och har egentligen inget intresse av det heller) som hon anordnade. Så hittade hon väl tillbaks till mig och testade lägga till mig. Hon kommenterade mitt inlägg där jag avböjde och sa typ "åh vad synd, men kul att du är i Frankrike och lycka till!". Känns som hon försöker återställa allt. Så kändes så elakt att ba neee fuck you ska ej lägga till dig [sad]

åh. Jag tänker för mycket. Alltid. [sad]


   
SvaraCitera

dvärgkastarn:

Jag håller visserligen med om att man inte ska acceptera förfrågningar från vänner man inte vill ha, men det finns ju faktiskt en möjlighet att hon ångrar det hon gjort. Är det inte bra att ge henne en chans då?

Klart det är bra om hon ångrar sig om hon betett sig dumt. Det är ju jättebra om hon fattat att det är ett mycket dåligt beteende att mobba folk. Jag tycker dock inte att jag måste vara hennes vän bara för det, eller alls ha kontakt med henne eller "ge henne en chans" om jag inte är intresserad av det. Som du säger ska man inte acceptera förfrågningar från vänner man inte vill ha.

Jag tycker inte att jag (eller någon annan öht för den delen) har någon social skyldighet per se att "förlåta" eller försonas med mina mobbare/folk som trakasserat mig. Jag tycker inte att det på något sätt åligger mig att trösta dem om de kommer till mig och säger att de är ledsna över att de varit vidriga svin mot mig.

Men om folk vill göra det så får de ju så klart göra det, det är inget fel med det. Men jag tycker inte att någon bör klandras på något vis öht om de inte har lust att göra det.

Nintendo:

Ögon säger ofta så kloka saker! [blush]

[blush] Rar du är, tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ainos:

Känns som hon försöker återställa allt. Så kändes så elakt att ba neee fuck you ska ej lägga till dig

Kan förstå. Minns när jag var på återträffliknande grej med klasskamrater, det kändes lite obekvämt att jag tagit bort alla förutom två som vänner på facebook... [blush]

Om du inte stör dig på att ha henne som vän så ha kvar henne. Stör du dig - ta bort henne. De flesta tänker nog inte "oj, nu tog xx bort mig från facebook, hen måste hata mig!!! [cry][cry][cry][cry][cry]" när en facebookrelation avslutas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Kan förstå. Minns när jag var på återträffliknande grej med klasskamrater, det kändes lite obekvämt att jag tagit bort alla förutom två som vänner på facebook...

Haha, jaa exakt [sad]

Nintendo:

Om du inte stör dig på att ha henne som vän så ha kvar henne. Stör du dig - ta bort henne. De flesta tänker nog inte "oj, nu tog xx bort mig från facebook, hen måste hata mig!!! " när en facebookrelation avslutas.

Ja, du har rätt. Jag får avvakta lite. Känns aningen förvirrat att acceptera vänförfrågan och en timme senare ta bort henne. Hahaha. Typ "du får en lite sneakpeak i mitt liv men NU ÄR DET ÖVEEER!!!" Men ja, jag får se. Tar bort henne om hon stör mig. [smile] Tack till dig och tack till er andra kloka människor!

Edit: ok lät som jag menade att du avvek från de kloka så är INTE fallet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man behöver inte bli vän med alla som man råkar känna.
Ibland har jag tryckt Ignorera och sedan ta bort vänansökan.


   
SvaraCitera

jag skulle aldrig acceptera


   
SvaraCitera
seasaw

Tycker det låter fint att ge människor en andra chans, ibland visar det ju sig att människor förändras, till det bättre, ibland har de inte förändrats ett dugg


   
SvaraCitera

Hm, knepig situation. Det bästa är kanske att förklara för henne hur du känner och upplevde mobbningen osv. Beroende pa hur hon reagerar pa det kan du ju planera ditt nästa drag. Ifall hin ber om ursäkt och allt är förlatet kan du ju alltid ha kvar henne. men skulle hon inte vissa nagra tecken pa anger är det ju bara att ta bort henne fran vänlistan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ha kvar henne ett tag och se hur det känns. Kanske ångrar hon sig och är jättesnäll nu. Eller så känns det pissigt och då tar du bort henne på en gång.


   
SvaraCitera

tog bort jättemånganär jag bytte skola pga fan skajag med idioter till på fb. du kan ju ha henne tillsvidare. känns detdåligt, tabort, annars, ha kvar


   
SvaraCitera