Aviseringar
Rensa alla

När ni har haft halsfluss..


Ämnesstartare

Har ni fått återfall efteråt då? Vill veta mina odds. 

Ligger helt död i sängen och har gjort det hela dagen (utöver fyra timmar hos läkaren för att konstatera halsfluss...)... Det var längesen jag mådde såhär dåligt och jag blir dessutom alltid illamående av halsfluss. Så halsont så in i satan, illamående och magknip av penicillin. Stackars mig!

Nu har jag gnällt klart och ska återgå till ämnet. Läkaren sa till mig att det är ca 10% chans att man får tillbaka halsfluss igen ett tag efter man blivit frisk för att man smittar sig själv. Detta stressar mig med tanke på att jag åker till Namibia nästa vecka och jag vill inte bli sjuk där för då får jag nog härda ut halsflussen utan penicillin + aa ganska tråkigt att vara sjuk där. Så jag tänkte bara kolla, ni som har haft halsfluss - fick ni återfall? Hur ska jag göra för att undvika det?

Kan ni inte svara på mina frågor så får ni gärna ömka mig lite. Hej!


   
Citera

Har svårt att komma ihåg hur det var när jag fick det, tror inte att jag fick något återfall efteråt. Gäller väl kanske bara att vila tills det verkligen har gått över och inte börja supa dagen efter att febern har försvunnit? vet ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Låt kroppen vila, motionera lagom
2. Sov ordentligt, stanna hemma från jobbet om du känner dig sliten (trötthet + mycket kontakt med människor är ingen bra kombo)
3. Undvik alkohol
4. Ät ordentligt


   
SvaraCitera
Kudhos

Har haft halsfluss några gånger i tidiga tonåren, men fick ej återfall någon gång. Jag var galet noga med penicillinet och doseringen. Har dock inte haft återfall sen jag fick körtelfeber, konstigt nog. 

Men jag tror att återfallsrisken minskar om man följer doseringen noga. För penicillinet du får är till för din nuvarande bakteriesjukdom, och om du slarvar så kan halsflussbakterier bli immuna mot det penicillinet och då måste du tillbaka till sjukstugan för ett annat  penicillin (Det är så supersjukdomar skapas) och börja om, och då kan bakterierna även blivit starkare samt din kropp blivit svagare. Du ska säkert ta medicinen regelbundet i ett par dagar efter att du känner dig frisk, där får du absolut inte slarva. För då ökar risken för återfall. 

Och ser till att återhämta sig ordentligt efteråt. Ens immunförsvar är ju svagt efter sjukdom, så man får väl boosta det ordentligt. 

/mvh lillebror till en forskare

Och krya på dig nu! Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Men jag tror att återfallsrisken minskar om man följer doseringen noga. För penicillinet du får är till för din nuvarande bakteriesjukdom, och om du slarvar så kan halsflussbakterier bli immuna mot det penicillinet och då måste du tillbaka till sjukstugan för ett annat  penicillin (Det är så supersjukdomar skapas) och börja om, och då kan bakterierna även blivit starkare samt din kropp blivit svagare. Du ska säkert ta medicinen regelbundet i ett par dagar efter att du känner dig frisk, där får du absolut inte slarva. För då ökar risken för återfall.

Menas "slarv" att man glömmer ta en tablett eller att man ska ta pillren regelbundna tider?
Ska äta i tio dagar så lär vara frisk innan det är klart, det jobbiga är att jag har obligatorisk vfu hela veckan så jag är väldigt angelägen till att ta mig tillbaka dit men får väl hålla mig en dag extra eller två!

Kudhos: Och krya på dig nu!

Tack finis!

Schism:
1. Låt kroppen vila, motionera lagom
2. Sov ordentligt, stanna hemma från jobbet om du känner dig sliten (trötthet + mycket kontakt med människor är ingen bra kombo)
3. Undvik alkohol
4. Ät ordentligt

Ska satsa på detta. Utom det med kontakt med människor.. jobbar ju med barn fan. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Fingerprints:

Menas "slarv" att man glömmer ta en tablett eller att man ska ta pillren regelbundna tider?
Ska äta i tio dagar så lär vara frisk innan det är klart, det jobbiga är att jag har obligatorisk vfu hela veckan så jag är väldigt angelägen till att ta mig tillbaka dit men får väl hålla mig en dag extra eller två!

Slarv är ju t.ex att du skippar en dag eller att du tar i 7 dagar och sen slutar tvärt trots att det står 10. Bakterier gillar att kämpa och försöker in i det sista att överleva. Därför man tar penicillin trots att man kanske är frisk/bakterierna är more or less borta.

Jag vet att det känns säkert som att hela din hals pulserar och gör ont så in i helv- men se till att dricka och äta t.ex sånt som är snällt, lätt att svälja och innehåller massa bra ämnen för immunförsvaret. Your body will need it.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Slarv är ju t.ex att du skippar en dag eller att du tar i 7 dagar och sen slutar tvärt trots att det står 10. Bakterier gillar att kämpa och försöker in i det sista att överleva. Därför man tar penicillin trots att man kanske är frisk/bakterierna är more or less borta.

Aha, nä ska ta alla dagar. Skulle vilja ta varje dag tills jag åker egentligen. Ny miljö minskar säkert chansen att jag smittar mig själv.

Kudhos: Jag vet att det känns säkert som att hela din hals pulserar och gör ont så in i helv- men se till att dricka och äta t.ex sånt som är snällt, lätt att svälja och innehåller massa bra ämnen för immunförsvaret. Your body will need it.

haha.. äter inte så mkt.. vad fan ska jag äta ? Gråter


   
SvaraCitera
Kudhos

Fingerprints:

Aha, nä ska ta alla dagar. Skulle vilja ta varje dag tills jag åker egentligen. Ny miljö minskar säkert chansen att jag smittar mig själv.

haha, jag förstår hur du tänker. Det ska nog gå bra, du får ta det väldigt försiktigt bara. Du vill inte paja immunförsvaret, trust me on that one.

Fingerprints:
haha.. äter inte så mkt.. vad fan ska jag äta ? Gråter

Finns sån mjölk nu med innehåll som är bra för immunförsvaret. Sen isglass, tonvis med isglass. Det är som guld och det lindrar smärtan enormt. Sen olika soppor där allt innehåll är mixat to the max. Så att det är lätt att svälja. Kycklingsoppa är en klassiker. Googla soppor så kommer det nog fixa sig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förskolelärare (även sådana in the making antar jag)  skall ju ha bra immunförsvar iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Förskolelärare (även sådana in the making antar jag)  skall ju ha bra immunförsvar iaf

Man måste ha varit i samma barngrupp ett tag för att bli immun. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Man måste ha varit i samma barngrupp ett tag för att bli immun. :/

Jaja men då är du körd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jaja men då är du körd.

Sluuutaaa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Sluuutaaa

Alltså du har ju gått och lyckats bli sjuk en gång redan så empirin talar ju emot dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Alltså du har ju gått och lyckats bli sjuk en gång redan så empirin talar ju emot dig

Ja en gång räcker väl?!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Ja en gång räcker väl?!!

Ja det har bara börjat, lycka till


   
SvaraCitera