Aviseringar
Rensa alla

När ska jag börja springa?


Ämnesstartare

Jag har väldigt dålig kondition. Nu har jag bestämt att jag ska börja gå varje dag (10-15 min) åtminstone. Men jag undrar när jag kan börja springa? När är det lagom?


   
Citera
Ämnesstartare

En 10 minuters promenad lär inte hjälpa ett skit. Ta en promenad till gymmet istället och införskaffa ett gymkort och börja jogga lite lätt på löpbanden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Efter exakt 3 veckor? Nä men... det går inte att svara på.

Men du kan få lite vägledning. Gå så pass länge att du känner att promenaden har blivit en rutin. Just att få motionen till en rutinmässig grej är ofta väldigt viktigt för att hålla motivationen och sugen uppe. När du känner att promenaden har blivit en vana i din vardag, så kan du prova att öka tempot. Lunka/jogga/gå+spring eller vad du nu vill göra. Men ta det i små omgångar så att du inte rivstartar med 4 löppass i veckan, sådant håller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

En 10 minuters promenad lär inte hjälpa ett skit. Ta en promenad till gymmet istället och införskaffa ett gymkort och börja jogga lite lätt på löpbanden.

Tänker inte gå till något gym. Och jo, jag tror visst att tio minuter hjälper. Sen ökar man ju gradvis.

Pickaboo:

Men du kan få lite vägledning.

Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Intervallträna annars? Mkt skönare att gå-springa-gå-springa, samt kan tänka mig att det känns litet mer skonsamt för en person med dålig kondis? Sedan kan ju en övergå till att kuta järnet, när en vant sig.


   
SvaraCitera

tror du kan promenera runt 20 min och få det som rutin och nrä du känner att du vill träna lite mer kan du klocka när du joggar en minut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dansanattenlång:

Jag har väldigt dålig kondition. Nu har jag bestämt att jag ska börja gå varje dag (10-15 min) åtminstone. Men jag undrar när jag kan börja springa? När är det lagom?

Gå ut och gå 30-50 minuter på morgonen innan frukost brukar göra underverk för många. När du kommer känna dig redo för att springa känner du själv. Om jag var du skulle jag börja med att gå i tio minuter och sen springa i tjugo.

Och kom ihåg: Det är när det börjar bli jobbigt som det ger något


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför inte börja springa på en gång? inte farligt direk. och vadå promenera i 10 min är ju ingenting :S det måste du väl göra flera gånger om dagen alla redan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen känner din kropp bättre än dig själv, känn dig för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla tips =)

Nintendos BFF:

promenera i 10 min är ju ingenting :S det måste du väl göra flera gånger om dagen alla redan?

Nej. det gör jag inte. Nu har jag varken jobbat eller pluggat väldigt länge så har varit inne väldigt mycket. Några gånger i veckan har jag åkt in till stan. Ibland har jag gått, långt faktiskt, men då har det inte alls varit regelbundet. Jag tror det är bättre att gå mindre och ofta istället. Dessutom ska man inte ha kängor vilket jag har haft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dansanattenlång:

Jag tror det är bättre att gå mindre och ofta istället.

Så länge som du får upp flåset och du blir tvungen att anstränga dig så är det bra. Träning ska vara jobbigt även om det bara är promenader (du behöver inte ta i så att du spyr bara för det dock).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

Träning ska vara jobbigt även om det bara är promenader

Men det ska väl inte vara att man blir helt utmattad bara av att gå fort? ja, såå dålig kondition har jag tydligen[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker du kan börja springa nu. helst 2grr/veckan är nog lagom. Du bör inte springa långt i början, kanske 2 km. Om det känns för jobbigt kan du ju gå små bitar emellanåt. Så skulle jag gjort iaf.

Lycka till[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Jag tycker du kan börja springa nu. helst 2grr/veckan är nog lagom. Du bör inte springa långt i början, kanske 2 km. Om det känns för jobbigt kan du ju gå små bitar emellanåt. Så skulle jag gjort iaf.

Lycka till

Tack! =)

Jag tror ändå att jag ska börja gå. Känns bäst. Kanske gör det i några veckor tills jag börjar springa. Var så SJUKT längesen jag sprang, haha. flera år sen. Och då var det verkligen skitjobbigt. Så jag tar det lugnt.


   
SvaraCitera