Aviseringar
Rensa alla

När tar ni era piller?


Inte Gugge:

Det har aldrig ställt till med problem dock.

Vad har du för piller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Vad har du för piller?

cerazette, så borde egentligen ta samma tidpunkt [blush]


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

cerazette, så borde egentligen ta samma tidpunkt [blush]

Har också dem och det är 12 timmars glömsketid, så inte jättenoga[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Har också dem och det är 12 timmars glömsketid, så inte jättenoga

Nej, men skyddet kan ju minska + att vissa kan få massa mellanblödningar om det inte tas i tid [cute] Det är i alla fall vad um-tanten sa till mig [crazy]


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

Det är i alla fall vad um-tanten sa till mig [crazy]

Det gäller efter de tolv timmarna, innanför de tolv timmarna är det 1% risk att man blir gravid. I alla fall om man läser bipacksedeln som jag litar mer på en barnmorskor som ofta svamlar på om lite allt möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Det gäller efter de tolv timmarna

"Första tabletten i varje karta kommer alltid att tas på samma veckodag. För att ha fullt skydd är det viktigt att man tar tabletterna regelbundet, vid samma tidpunkt varje dag. Det är bra att försöka ta tabletten i samband med någon daglig rutin, till exempel när man borstar tänderna."
"Om det har gått mer än 36 timmar sedan man tog den senaste tabletten, det vill säga mer än tolv timmars försening, kan skyddet ha upphört. Man bör då använda ett annat skydd, till exempel kondom, den närmaste veckan."
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=40127

Tivlar verkligen på att man är helt skyddad och helt plötsligt *poff* så försvinner skyddet vid en viss tidsgräns, så det bör ju minska successivt från och när man "egentligen" skulle ha tagit tabletten, även om det inte går sådär jättefort [cute]


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

Tivlar verkligen på att man är helt skyddad och helt plötsligt *poff* så försvinner skyddet vid en viss tidsgräns

Nej, men klart man inte ska slarva jättemycket med dem! Men det finns inga undersökningar som visar att någon som under de tolv timmarna tagit tabletten har blivit gravid, utan att det är när man glömt under en längre period. Jag tar alltid mina inom fyra timmar, oftast med kanske 30 min skillnad, varje dag. Tycker inte att du ska slarva med pillren oavsett, men menar bara att det är skönt just med cerazette att det finns en viss glömsketid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

.

Står ju på fass med att man ska ta dem ungefär samma tid [wink]

Ingemarsdotter:

Men det finns inga undersökningar som visar att någon som under de tolv timmarna tagit tabletten har blivit gravid, utan att det är när man glömt under en längre period.

Fast 1 av 100 som äter pillren blir ju gravida fast att det tar i tid och inte glömmer, så en risk finns ju alltid [wink]

Ingemarsdotter:

Tycker inte att du ska slarva med pillren oavsett, men menar bara att det är skönt just med cerazette att det finns en viss glömsketid.

Jajo, men det finns ju folk som får mellanblödningar om de bara tar en timme sent, så det är nog väldigt individuellt. Visst, man är fortfarande skyddad, men hur trevligt är det med mellanblödningar? [no-no]


   
SvaraCitera

Inte Gugge:

Står ju på fass med att man ska ta dem ungefär samma tid [wink]

Duktigt, dags att passa tiderna bättre för dig då [smile]

Inte Gugge:

en risk finns ju alltid [wink]

Ja, man får ha hormonstav om man vill vara 99,8% säker [wink]

Inte Gugge:

men hur trevligt är det med mellanblödningar? [no-no]

Får inget sånt jag, har tillräckligt med annat så det är jag tacksam över [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Duktigt, dags att passa tiderna bättre för dig då

Jag försöker [no-no]

Ingemarsdotter:

Får inget sånt jag, har tillräckligt med annat så det är jag tacksam över

Inte jag heller, men min vän behöver ta i princip exakt samma tid, annars får hon mellanblödningar. Ej så kul för henne. Har i princip aldrig mens pga av pillren, så jag är glad [crazy]


   
SvaraCitera

Satt min mobil på alarm kl 21.00 varje kväll. Då tar jag dem alltid samma tid och glömmer dem aldrig.


   
SvaraCitera

Sätter mobilen på att säga till mig klockan sju på morgonen varje dag, och så tar jag dem när jag väl vaknar och ser att mobilen vill mig något. Runt tio elva på morgonen brukar det väl bli nu när jag är arbetslös. Har aldrig fått några problem at av jag inte tar dem på exakt samma tid.

Med kombinerat p-piller räcker det ju med att man tar dem inom den där tidsgränsen man har, 36 timmar tror jag att det var. Räknade ut att så länge jag tar dem innan sju på kvällen så är det lugnt i alla fall, och så långt har det aldrig gått.

Ett annat tips om man har lätt för att glömma dem är ju att förvara dem i plånboken. Då hänger de med överallt och man kommer oftast på dem när man ser plånboken. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom aldrig ihåg mina piller, så nu har jag en fast istället.
In klockan tio på kvällen, ut samma tid tre månader senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

månader

veckor*?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

veckor*?[blush]

Veckor*[blush]
Tänkte att det är tredje månaden nu och jag ska köpa nya.


   
SvaraCitera