Aviseringar
Rensa alla

När tror du att vi kommer nå jämställdhet?


Ämnesstartare

Buddah:

Att dela upp befolkningen i två grupper (män och kvinnor), ge dessa lika stor del av spelplanen är inte att ge alla samma förutsättningar. Det första och grundläggande felet i hela jämställdhetsdebatten är att man gör denna uppdelning och tror att jämställdhet kan skapas genom att dessa två distinkta grupper får dela exakt lika på allting.

Jämställdhet handlar inte om att man skall kvotera in kvinnor i styrelser eller män på undersköterskeprogrammen. Att man skall reglera löner eller sitta och styra vilka som får ta ut hur mycket av föräldrapennningen. Jämställdhet är när vi har ett könsneutralt samhälle som tillåter att jag som arbetsgivare sätter vilken lön jag vill (inom de ramar som finns naturligtvis) för mina anställda oavsett kön utefter hur de har presterat. När människor oavsett om de är i ett förhållande som är man man, kvinna kvinna eller kvinna man själva får avgöra vilken fördelning av föräldrapenningen som är bäst för deras situation. 

Vårt samhälle består inte av män och kvinnor, det består av individer.

Men det är ju det du gör genom att inte tycka att samhället ska vara jämställt. Det är endast genom jämställdhet vi kan individanpassa saker.
Och var har jag, eller någon jämlikhetsförespråkare, skrivit att det är positivt att dela in oss i grupper baserade på kön??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: vi är där nu. i alla fall i sverige.

Nej.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Temaomraden/Jamstalldhet/Indikatorer/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det är endast genom jämställdhet vi kan individanpassa saker.

Det här får du gärna förklara. Det går exempelvis alldeles utmärkt att klubba igenom könsneutrala lagar utan att det sitter 50% män och 50% kvinnor i riksdagen. 

isola: Och var har jag, eller någon jämlikhetsförespråkare, skrivit att det är positivt att dela in oss i grupper baserade på kön??

För att det i ALLA debatter, statistikutdrag etc. görs jämförelser mellan kvinnor och män. Du får gärna ge mig någon jämställdhetsundersökning som inte gör denna distinktion. Det är den enda uppdelning som görs och baserat på dessa fakta så diskuterar människor jämställdhet vilket jag tycker är helt snedvridet för det är inte alls det som jämställdhet handlar om i min mening. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:

lol jo

Det är ju inte svårare än att öppna Metro-artikeln jag länkade till för att ta reda på det.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Temaomraden/Jamstalldhet/Indikatorer/

om kvinnor vill ha mer makt så är det inget som hindrar dom. mäns våld mot kvinnor är onödigt att prata om för det är vanligare att män slår män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: . Jämställdhet är när vi har ett könsneutralt samhälle

Detta är målet. Kvotering och dylikt avses inte vara ett långsiktigt system, utan en kickstart för att motverka den inofficiella diskrimineringen som sker mot kvinnor, för män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: om kvinnor vill ha mer makt så är det inget som hindrar dom. mäns våld mot kvinnor är onödigt att prata om för det är vanligare att män slår män.

Kom tillbaka när du förstår grundläggande strukturer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jämställdhet är mer än könsjämställdhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: jämställdhet är när könen inte spelar någon roll utan man utgår från individens bästa, individens kvalifikationer etc.

Ja? Och det är inget annat som vill uppnås? 


   
SvaraCitera

Nachac:

Kom tillbaka när du förstår grundläggande strukturer.

hur ska jag kunna se något som inte finns?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: hur ska jag kunna se något som inte finns.

Det går inte att ta dig på allvar. Jag kan inte hindra dig från att leva i ignorans, men jag tänker heller inte underhålla den. Adjö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Detta är målet. Kvotering och dylikt avses inte vara ett långsiktigt system, utan en kickstart för att motverka den inofficiella diskrimineringen som sker mot kvinnor, för män.

Jag förstår syftet, men tycker att detta är en helt felaktig metod. Man försöker rätta till diskriminering med diskriminering. 

Fingerprints: Ja? Och det är inget annat som vill uppnås?

Se nedan:

Buddah: isola: Och var har jag, eller någon jämlikhetsförespråkare, skrivit att det är positivt att dela in oss i grupper baserade på kön??
För att det i ALLA debatter, statistikutdrag etc. görs jämförelser mellan kvinnor och män. Du får gärna ge mig någon jämställdhetsundersökning som inte gör denna distinktion. Det är den enda uppdelning som görs och baserat på dessa fakta så diskuterar människor jämställdhet vilket jag tycker är helt snedvridet för det är inte alls det som jämställdhet handlar om i min mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Det här får du gärna förklara. Det går exempelvis alldeles utmärkt att klubba igenom könsneutrala lagar utan att det sitter 50% män och 50% kvinnor i riksdagen. 

För att det i ALLA debatter, statistikutdrag etc. görs jämförelser mellan kvinnor och män. Du får gärna ge mig någon jämställdhetsundersökning som inte gör denna distinktion. Det är den enda uppdelning som görs och baserat på dessa fakta så diskuterar människor jämställdhet vilket jag tycker är helt snedvridet för det är inte alls det som jämställdhet handlar om i min mening. 

Det är det ingen som förnekat, det är bara du som har motsatt dig jämlikhet. Sedan är det ju svårare för ett gäng män att förstå kvinnors mindre privilegierade situation och därför kunna fatta passande beslut.

Och det är ju för att det ÄR ickejämlikt i samhället. Det är väl inte så svårt att förstå? Det finns ju vissa biologiska skillnader, men det är ju ingen anledning till att låsa in folk i en könsroll och ge dem begränsande möjligheter då folk i första hand är individer och kön i det andra.


   
SvaraCitera

på vilket sätt är det jämställt med kvotering?

är det verkligen så hemskt att mindre kvinnor jobbar inom brandkåren när män är starkare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:
Jämställdhet är mer än könsjämställdhet.

abselut men nu är det ju könen det handlar om pga kvinnodagen


   
SvaraCitera