Aviseringar
Rensa alla

När tror du att vi kommer nå jämställdhet?


Ämnesstartare

Buddah: Lastbilschafförer opererar som sagt oftast inom den privata sektorn. Sjuksköterskeprogrammet är väl på 3 år dessutom.

Det kanske det är, fortfarande absurt.

Buddah: Kollar man lönestatistik så har renhållningsarbetare sämre genomsnittslön än sjuksköterskor. Sen finns det säkert enskilda "sopgubbar" som tjänar mer än sjuksköterskor.

Jag har hört helt annat, men det är vad jag har hört och jag kan inte bevisa det.

Jag är fortfarande helt säker på att det finns andra underbyggande anledningar till att kvinnodominanta yrken är lågavlönade. Och det finns ju löneskillnader mellan män och kvinnor inom yrken också.

Alltså förlåt, jag måste bara backa bandet lite till det du skrev innan, jag ligger i feber så skriver och läser lite knasigt. Men :

Buddah: Vi kan ju börja att försöka bryta könsbarriären genom att för det första sluta dela upp samhället i två grupper. Utan att istället sträva efter att alla skall få samma förutsättningar, på samma villkor.

Det här är ju precis vad feminismen också vill????????? Jag förstår inte vad du tror att feminismen går ut på? Vi vill inte att någon ska ha det bättre än någon annan, vi vill att alla ska ha samma förutsättningar?? Vi jobbar också mot ett samhälle där könsrollerna inte låser oss.

Om du skriver att du tycker att samhället ska sträva efter att alla ska ha samma villkor, då måste ju du också inse att det finns problem. Att inom vissa områden så missgynnas kvinnor och män inom andra?  Då förstår inte jag riktigt varför du så envist argumenterar emot jämställdhet? Just nu behandlas man olika utefter kön  (och det är något som samhället separerar, inte feminismen) och för att nå jämställdhet - alltså punkten där alla könsbarriärer är borta, så måste vi ju arbeta kring punkterna där det inte funkar som det ska.  

Du tar envist upp kvotering, jag har inte pratat varken för eller emot kvotering och jag tror inte att det är en långsiktig lösning. Kvotering är väl i princip bara för att det ska hända någonting, men problemet ligger ju någon annanstans. Jag förstår idén med kvotering och tanken den är god men jag tror inte att det är en lösning, som sagt. Jag anser det dock heller inte vara en diskriminering men det är väl det enda inom jämställdhet och feminism som skulle kunna anses vara en diskriminering. 

Förlåt om allt är asrörigt, borde inte diskutera idag alls, ser liksom dubbelt till och från!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Hur definierar man absolut jämställdhet? Att kvinnor och män tjänar exakt lika mycket? Att kvinnor och män väljer arbete i precis lika hög grad? Att våldet är lika stort mot kvinnor och män? Att vi helt suddar ut könens betydelse och istället börjar kalla samtliga människor för hens? Kan det blir ojämställt åt andra hållet? 

Fingerprints:

Tycker Buddah skrev det bra, " jämställdhet är när könen inte spelar någon roll utan man utgår från individens bästa, individens kvalifikationer etc."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Tycker Buddah skrev det bra, " jämställdhet är när könen inte spelar någon roll utan man utgår från individens bästa, individens kvalifikationer etc."

Då skulle jag säga att vi redan i princip har ett jämställt samhälle och att dagens feminister snarare strävar åt ett mer icke-jämställt samhälle fast åt andra hållet. Ett samhälle där vi mer och mer fokuserar på vilket kön man har och där vi ständigt utgår ifrån det när vi gör olika val i livet. 


   
SvaraCitera
mynona

Nej jag orkar inte. Snälla NiklasW, du talar så mycket om att sd är missförstått, och det faller dig inte in att du i så fall begår exakt samma fel mot feminismen? Det är på grund av detta du fick det omdöme jag gav dig i min tråd. 

Du har fått det förklarat för dig så mycket, men ändå har inget av det sjunkit in. Och så undrar du över mitt omdöme i den tråden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Då skulle jag säga att vi redan i princip har ett jämställt samhälle och att dagens feminister snarare strävar åt ett mer icke-jämställt samhälle fast åt andra hållet. Ett samhälle där vi mer och mer fokuserar på vilket kön man har och där vi ständigt utgår ifrån det när vi gör olika val i livet. 

http://www.trettiotreanledningar.com/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mvh orkar inte vara pedagogisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Nej jag orkar inte. Snälla NiklasW, du talar så mycket om att sd är missförstått, och det faller dig inte in att du i så fall begår exakt samma fel mot feminismen? Det är på grund av detta du fick det omdöme jag gav dig i min tråd.

Skulle säga att det finns större utrymme för egna tolkningar när det gäller ideologier än partier. Man kan mer ställa frågan "vad är konservatism, nationalism eller feminism för mig?" när det gäller ideologier. När det gäller partier så är det ju bara att titta i partiprogrammet och sedan svara "håller jag med?" "tror jag på det här?". Finns alltså mer utrymme för tolkningar när det gäller ideologier. 


   
SvaraCitera

Fingerprints:
Det ni måste förstå är att feminism inte handlar om att ta någonting från mannen.

jo deras omotiverade fördelar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

http://www.trettiotreanledningar.com/

Inga saker som motiverar geniusindoktrinering, tvångsfördelad föräldraförsäkring eller andra ideer som är säregna för feminismen. 


   
SvaraCitera
Kudhos

NiklasW:
Inga saker som motiverar geniusindoktrinering, tvångsfördelad föräldraförsäkring eller andra ideer som är säregna för feminismen. 

Men det når ut till folk som kanske inte kände till dessa problem. Att nå ut, dela budskap, och vidga horisonten hos folk är viktigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Men det når ut till folk som kanske inte kände till dessa problem. Att nå ut, dela budskap, och vidga horisonten hos folk är viktigt. 

Det håller jag med om. Men det är inget jag anser är synonymt med feminism. Att belysa problem i samhället kan man göra utan att behöva företräda mansskatt och genusindoktrinering. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

tror inte att vi kan nå det. Då människor i största allmänhet är värdelösa varelser. Men försöker ibland att intala mig själv att det inte är en omöjlighet, dock är det svårt.


   
SvaraCitera
Kudhos

NiklasW:
Det håller jag med om. Men det är inget jag anser är synonymt med feminism. Att belysa problem i samhället kan man göra utan att behöva företräda mansskatt och genusindoktrinering. 

http://www.trettiotreanledningartillvarforsamhalletmasteandrasinsynkringkonochsexualiteteftersomdessatrettiotresakernaarvaldigthemskaochdetkanviallahallamedom.se klingar inte lika bra mannen :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man monterar handtag och dörrtitthål i anständig höjd, och höjer nivån på diskbänken/köket 30 cm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så länge det handlar om pengar så kommer det aldrig bli jämställt . Tror inte det kommer ske i människans värld, om allt kommer bli Jämställt så närmar det sig en sträng Polisstat/övervaknings samhälle xD


   
SvaraCitera