Aviseringar
Rensa alla

När vet man att man har bulimi/anorexi?


Ämnesstartare

Woho, snart 100 trådar! 😀
Jae så bäst & irriterande, I've reached my goal! Typ[cute]

Fast gjorde tråden främst för att jag ogillar talet 90 - tvångstankar.

Aja.. Vill veta när man är säker på att man har bulimi/anorexi.
Beror det på psyket, alltså hur man börjar tänka gällandes vikt/mat osv, eller märker man det på kroppen - att man exempelvis börjar känna sig svag/må dåligt och även bli smalare (osv)?

Har hört att man har anorexi då man inte vill äta alls och att man har bulimi då man älskar mat, vräker i sig och får en stark ångest i efterhand och därför tvingar sig själv till att spy upp maten. Stämmer det?
Fast har också haft 2 kompisar med anorexi som spydde..
[shake]


   
Citera
Ämnesstartare

ops, fel kategori..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Stämmer det?

nej

detberorpå:

bulimi då man älskar mat

bulimi är hatkärlek, mest hat mot en själv dock. och ibland kommer maten upp av sig själv

detberorpå:

2 kompisar med anorexi som spydde..

de har antagligen en blandning, försöker stå emot mat men när begäret blir för starkt äter de och sedan spyr. '

och OnT: hmmmmmmmmmm... när man svälter sig själv eller spyr, men tror man behöver något som verkligen får en att öppna ögonen.


   
SvaraCitera
Vision

detberorpå:

bulimi då man älskar mat, vräker i sig och får en stark ångest i efterhand och därför tvingar sig själv till att spy upp maten. Stämmer det?

Jag tror att det mer handlar om att man får stark ångest innan man slänger i sig maten, man äter just därför att få tankarna på annat ungefär. Man spyr upp den efteråt också pga. ångest [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

de har antagligen en blandning, försöker stå emot mat men när begäret blir för starkt äter de och sedan spyr. '

och OnT: hmmmmmmmmmm... när man svälter sig själv eller spyr, men tror man behöver något som verkligen får en att öppna ögonen.

Sí, tack :)!

Vision:

Man spyr upp den efteråt också pga. ångest

aa men ere samma med anorexi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

aa men ere samma med anorexi?

hahaha

Vision:

stark ångest innan man slänger i sig maten, man äter just därför att få tankarna på annat ungefär.

tankarna snurrar ofast endast runt mat skulle jag tro och rädslan att gå upp i vikt är den som gör att man böljer sig över toalettstolen.


   
SvaraCitera
Vision

detberorpå:

aa men ere samma med anorexi?

Jag vet inte riktigt men jag tror anorexi inte handlar så mycket om att spy upp maten, utan mer om att låta bli att äta den. Det är antagligen som mopsen säger:

mopsen:

försöker stå emot mat men när begäret blir för starkt äter de och sedan spyr. '


   
SvaraCitera
Vision

mopsen:

tankarna snurrar ofast endast runt mat skulle jag tro

För att man gillar mat eller på ungefär samma sätt som anorektiker?

mopsen:

rädslan att gå upp i vikt är den som gör att man böljer sig över toalettstolen.

Jo det förstår jag.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

För att man gillar mat eller på ungefär samma sätt som anorektiker?

båda försöker ju motstå, om man ej försöker bli frisk, men jag skulle tro att en buliminker har hittade det anorektikern ej vågar sig på - hetsät och spy. ingen gillar att spy [no-no]

Vision:

Jo det förstår jag.

[wink][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja nej tyvärr:

Anmälda http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=277569

rolig due, fast jae roligare[cute]


   
SvaraCitera

du märker det när du ställer dig i profil och försvinner


   
SvaraCitera

Vision:

Jag tror att det mer handlar om att man får stark ångest innan man slänger i sig maten, man äter just därför att få tankarna på annat ungefär

nej


   
SvaraCitera
Vision

wastedp0tential:

nej

Ok. Hur är det då?


   
SvaraCitera

Vision:

Ok. Hur är det då?

Jag kan ju inte tala för alla bulimiker där ute men jag skulle inte säga att man känner någon ångest innan man äter, då tänker man inte så mkt alls, mer än att man måste ha mat nu nu nu typ. Sen kommer ångesten och skuldkänslorna.


   
SvaraCitera