Aviseringar
Rensa alla

nästa förhållande


Som alla säger de är ju nåt man själv får känna efter, finns liksom inga krav .


   
SvaraCitera

När man själv känner att man vill och kan det. Väldigt individuellt tror jag. Själv är jag en person som rättså snabbt känner att jag är redo att lägga personer bakom mig och försöka med en ny. Kan ju också bero på hur länge man var tillsammans, hur seriöst det var osv. 🙂 


   
SvaraCitera

bintdawah:

Hur då?

"I Koranen har Allah fastställt att väntetiden för en kvinna mellan det att hon skiljt sig och det att hon gifter sig på nytt, skall vara i tre månader."
Står specifikt kvinna, upplever det som särbehandling och något som man själv oavsett kön får bestämma.


   
SvaraCitera

HashtagLame:

"I Koranen har Allah fastställt att väntetiden för en kvinna mellan det att hon skiljt sig och det att hon gifter sig på nytt, skall vara i tre månader."
Står specifikt kvinna, upplever det som särbehandling och något som man själv oavsett kön får bestämma.

Håller med 


   
SvaraCitera

HashtagLame:

"I Koranen har Allah fastställt att väntetiden för en kvinna mellan det att hon skiljt sig och det att hon gifter sig på nytt, skall vara i tre månader."
Står specifikt kvinna, upplever det som särbehandling och något som man själv oavsett kön får bestämma.

Det har att göra med att kvinnan ska få det bekräftat om hon är gravid eller ej efter det förra äktenskapet. Är hon gravid bör hon vänta resten av graviditeten innan hon gifter om sig. Detta står i surah 65 ayat 4.

Om kvinnan och mannen dock aldrig hade samlag räknas äktenskapet som ofullbordat och kvinnan behöver inte vänta tre månader innan hon gifter sig på nytt, utan kan i princip gifta om sig direkt.


   
SvaraCitera

bintdawah:

Det har att göra med att kvinnan ska få det bekräftat om hon är gravid eller ej efter det förra äktenskapet. Är hon gravid bör hon vänta resten av graviditeten innan hon gifter om sig. Detta står i surah 65 ayat 4.

Om kvinnan och mannen dock aldrig hade samlag räknas äktenskapet som ofullbordat och kvinnan behöver inte vänta tre månader innan hon gifter sig på nytt, utan kan i princip gifta om sig direkt.

Aha det lät ju dock mer rimligt Blink


   
SvaraCitera

bintdawah:

Det har att göra med att kvinnan ska få det bekräftat om hon är gravid eller ej efter det förra äktenskapet. Är hon gravid bör hon vänta resten av graviditeten innan hon gifter om sig. Detta står i surah 65 ayat 4.

Om kvinnan och mannen dock aldrig hade samlag räknas äktenskapet som ofullbordat och kvinnan behöver inte vänta tre månader innan hon gifter sig på nytt, utan kan i princip gifta om sig direkt.

Tror ej trådskaparen pratade om äktenskap men okej. Även om det som du påstår är anledningen låter det orimligt då man kan göra graviditetstest samma dag som mensen skulle ha kommit och om man inte vet det kan man lita på ett säkert svar tre veckor (observera tre veckor och inte månader) efter samlaget.


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Tror ej trådskaparen pratade om äktenskap men okej. Även om det som du påstår är anledningen låter det orimligt då man kan göra graviditetstest samma dag som mensen skulle ha kommit och om man inte vet det kan man lita på ett säkert svar tre veckor (observera tre veckor och inte månader) efter samlaget.

Håller med, men vi bör kanske uppmärksamma det faktum att de flesta religösa skrifter, (förutom mormonernas) är skrivna för mycket länge sedan, varpå det mesta är utdaterat och inte längre särskilt relevant. När Koranen skrevs, (ni kan säkert tidsdatera den bättre än mig) så var det väl rimligt att vänta så länge, men numera så är detta inte längre nödvändigt då det alltså finns verktyg såsom graviditetstester att tillhandahålla med.


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Tror ej trådskaparen pratade om äktenskap men okej. Även om det som du påstår är anledningen låter det orimligt då man kan göra graviditetstest samma dag som mensen skulle ha kommit och om man inte vet det kan man lita på ett säkert svar tre veckor (observera tre veckor och inte månader) efter samlaget.

Islam är för alla tider och civilisationer. Hur kan Allah lägga ett krav på kvinnan att göra ett gravidtest i Medina för 1400 år sedan?
Allah har givit oss en perfekt religion så oavsätt vart vi är, i vilken tid, kan vi praktisera den utan problem. Alhamdulillah. 


   
SvaraCitera

43434343:

Islam är för alla tider och civilisationer. Hur kan Allah lägga ett krav på kvinnan att göra ett gravidtest i Medina för 1400 år sedan?
Allah har givit oss en perfekt religion så oavsätt vart vi är, i vilken tid, kan vi praktisera den utan problem. Alhamdulillah. 

Alhamdulillah


   
SvaraCitera

43434343:

Islam är för alla tider och civilisationer. Hur kan Allah lägga ett krav på kvinnan att göra ett gravidtest i Medina för 1400 år sedan?
Allah har givit oss en perfekt religion så oavsätt vart vi är, i vilken tid, kan vi praktisera den utan problem. Alhamdulillah. 

Fortfarande vilken tid det än gäller helt orimligt. Du får inte din mens på tre månader efter samlag och först då börjar ana att du är gravid? Begåvat.


   
SvaraCitera

Darnell Duck:

Håller med, men vi bör kanske uppmärksamma det faktum att de flesta religösa skrifter, (förutom mormonernas) är skrivna för mycket länge sedan, varpå det mesta är utdaterat och inte längre särskilt relevant. När Koranen skrevs, (ni kan säkert tidsdatera den bättre än mig) så var det väl rimligt att vänta så länge, men numera så är detta inte längre nödvändigt då det alltså finns verktyg såsom graviditetstester att tillhandahålla med.

Det är fortfarande ett ohållbart argument.


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Fortfarande vilken tid det än gäller helt orimligt. Du får inte din mens på tre månader efter samlag och först då börjar ana att du är gravid? Begåvat.

Varför är det det? Mensen kan sluta av flera olika anledningar, smt många har en väldigt oregelbunden cykel. Om det skulle vara så att man blev gravid precis dagen innan man skillde sig så är man i tredje månaden när iddah-perioden är slut, då ser man tydliga fysika tecken på att man är gravid då magen börjat synas.

Som jag skrev, Islam är till för alla människor genom alla tider, alla har inte en så pass regelbunden cykel att de bara skulle behöva vänta en månad. 

Jag säger inte att detta sätt är helt fritt från att någon blir gravid och man inte märker det, då det finns fall att kvinnor varit gravida men viste inte ens om det själva förens de födde (finns dokumentärer om det, bara att googela), men misstag kommer alltid att finns oavsätt hur man gör. 


   
SvaraCitera

43434343:

Varför är det det? Mensen kan sluta av flera olika anledningar, smt många har en väldigt oregelbunden cykel. Om det skulle vara så att man blev gravid precis dagen innan man skillde sig så är man i tredje månaden när iddah-perioden är slut, då ser man tydliga fysika tecken på att man är gravid då magen börjat synas.

Som jag skrev, Islam är till för alla människor genom alla tider, alla har inte en så pass regelbunden cykel att de bara skulle behöva vänta en månad. 

Jag säger inte att detta sätt är helt fritt från att någon blir gravid och man inte märker det, då det finns fall att kvinnor varit gravida men viste inte ens om det själva förens de födde (finns dokumentärer om det, bara att googela), men misstag kommer alltid att finns oavsätt hur man gör. 

Åh google, en alltid trovärdig källa.
Om de flesta kvinnor ej märkte att de var gravida förens de födde spelar det ju ingen roll att vänta 3 månader.

Älskar hur du säger att Koranen är felfri trots att profeten Muhammed var pedofil! Han gifte sig med Aisha och hon var barn, trevligt!


   
SvaraCitera

43434343:

Islam är för alla tider och civilisationer. Hur kan Allah lägga ett krav på kvinnan att göra ett gravidtest i Medina för 1400 år sedan?
Allah har givit oss en perfekt religion så oavsätt vart vi är, i vilken tid, kan vi praktisera den utan problem. Alhamdulillah. 

Ingenting är perfekt. År 1861 utgavs Sveriges rikes lag för första gången. Varje år sedan dess har den uppdaterats och återutgivits eftersom människor och deras syn på vad som är rätt och fel ändras, "kryphål" dyker upp osv. Ta till exempel homosexualitet som verkligen inte var särskilt lagligt 1861. Numera är det lagligt vilket tyder på att, återigen, människor och deras syn på vad som är rätt och fel har ändrats över tiden. Fortfarande är lagboken inte helt "perfekt" och därför kommer den att förbättras ytterligare hela tiden.

Sidenote, gå in på https://www.desmos.com/calculator och skriv in (1/x). Som ni ser på den funktionen så klättrar den sig högre och högre upp längs y-axeln. Men den kommer självklart aldrig att stanna, nej, den kommer fortsätta mot oändligheten. På samma sätt uppdateras hela tiden människor och deras syn på vad som är rätt och fel, och därmed lagboken.

Här är det rimligt att ni kommer med argumentet att jag pratar om böcker och verk skrivna av människor medan eran Koran är skriven av Allah och att den därför är perfekt eftersom han är perfekt osv. Men om vi nu ska diskutera religion, vilket vi måste erkänna att vi uppenbarligen nu gör, så kan jag resonera att det inte finns några bevis för att den skrevs av Allah, (förutom att det står i den att den skrevs av honom, vilket uppenbarligen inte kan användas som ett "bevis"). Det ni gör när ni antar att den är skriven av honom för att det står i den att den är skriven av honom(läs om den meningen ett par gånger, tills du verkligen förstår vad detta betyder) är att ni tar ett "leap of faith". Detta betyder också att ni, enligt logikens fina betydelse, måste acceptera att de som antar att bibeln i sin tur är skriven av gud(Ja jag har läst första mosebok, antingen berättar Gud om skapelsen i tredje person eller så hade han någon där som kunde dokumentera) också kan ha rätt.

Som ni ser så kan man liksom inte anta att ens egen religion är den sanna, eftersom det inte finns några(godkända) bevis för att så är fallet. Därmed skulle man kunna "välja" vilken religion som helst och fördjupa sig i den lika mycket som man skulle kunna bestämma sig för att tro att Optimus Prime är den heliga skaparen, och att manuskripten till Transformersfilmerna tillsammans bildar denna nybildade religions heliga skrift.

Fundera på en sak. Jag antar att era föräldrar tror på islam, vilket jag respekterar till fullo, och jag antar därför att de när ni var mycket små började undervisa er, om än i liten skala om er religion och dess seder, traditioner osv. Detta är fullt förståeligt, eftersom det är deras religiösa övertygelse, de gjorde bara vad de tror var bäst för er, eftersom ni är deras barn. Återigen, jag konstaterar bara detta faktum(det är visserligen inte ett faktum eftersom jag antagit det, but you get the idea). Men om ni nu tänker efter, så stämmer detta överens även på kristna föräldrar, de precis som era föräldrar, lär bara sin barn vad de tror är bäst för dem. På samma sätt kan man resonera för alla religioner. Detta förklarar också varför det i vissa områden bor många kristna, och i andra områden många islamister(Kan ha böjt ordet fel här, ber om ursäkt i så fall. Jag avser människor som tror på islam) osv för alla religioner. Notera, denna effekten har såklart minskat på grund av globaliseringen med båtar, flyg osv. Hur kan man då anta att EN av alla dessa många religioner råkar vara rätt bara för att ens föräldrar sagt så? De blev antagligen också undervisade på samma sätt när de var unga os.

Det, är ett riktigt "leap of faith".


   
SvaraCitera