Aviseringar
Rensa alla

Näthat


Ämnesstartare

Hej hej!

På senaste tiden har jag börjat få en hel del hat på nätet. Mest på ask.fm.

Får allt från att: "hoppas du blir våldtagen", "ta livet av dig hora" till att "du är ful" mm. Har även börjat få hot på sistonde.. All hat är då från anonyma personer!

Jag vill ju ta bort ask pga hatet. Men samtidigt inte. Vill inte att dem ska "vinna över mig". Visst mår jag väldigt dåligt över hatet men man börjar bli van.

Enklaste är väll att ta bort hela skiten men somsagt, jag vill inte göra det pga några personer som anonymt kränker mig!

Men min fråga är då om jag kan anmäla detta? Är det värt det? Har ingen aning om vem det kan vara som skriver hatet. Har berättat för mina föräldrar men dem säger bara att jag ska ta bort det. Finns det något annat jag kan göra? Vill anmäla men är det verkligen värt det? Förvirrad Btw, är en 14 årig tjej.

Hjälp uppskattas!

Ha det bra!


   
Citera
Ämnesetiketter

Du kan ju alltid försöka göra en anmälan, men jag är väldigt osäker på hur stor chans det är att det skulle bli något av den. Det beror på hur upptagen polisen är, om Ask.fm ens sparar någon information om dem och om de som gör det vet hur man skyddar sin IP. 

Det viktigaste är hursomhelst att du mår bra. Så länge du inte klarar av att läsa det utan att ta åt sig det minsta, vilket det är få människor som kan, skulle jag rekommendera att du stänger ditt konto. De "vinner" mer över dig om de lyckas få dig att må skit än om de bara lyckas få dig att stänga ditt konto. 


   
SvaraCitera

Du får tyvärr skylla dig själv om du har ask.fm där man kan välja om man vill ha anonymt eller inte.


   
SvaraCitera

ta bort anonyma frågor på ask eller ta bort det helt. Ledsen men det finns inget annat och göra och om du väljer bort det så måste du tyvärr leva med det.


   
SvaraCitera

Du ska verkligen inte "skylla dig själv" som ovanstående säger. Antingen får du ta bort anonyma frågor eller ta bort den helt. Finns nog tyvärr inget annat du kan göra, folk på ask är verkligen hemska. 🙁


   
SvaraCitera

Man har ask om man vill. Ingen har tvingat dig. Om jag var du så skulle jag låta alla anonyma skriva till mig, för själv tycker jag att det är rätt dumt att har ask om man bara får frågor från personer som man vet vem det är. Om det du får blir för hårda, eller för "grovt", så tycker jag att du borde anmäla det,ja. Men annars så ska man egentligen skita i de. Du vet ju inte vem hen är ? Och du behöver inte bry dig. Och om det är någon som skriver "hat" till dig och inte är anonym, ja såklart då måste du anmäla.


   
SvaraCitera

Jag skulle nog valt att tabort min ask om jag blev utsatt för sånt. Hade även tagit kontakt med ask och be om ip adressen för de som skriver hatet. Jag TROR att man ska kunna få ip adressen av ask om man blivit utsatt för näthat utan att polisen är inblandad. Om det är någon jag känner så¨hade jag pratat med dom. Om man inte kan få ip adressen av ask så skulle jag polisanmäla


   
SvaraCitera

Radera aldrig något p.g.a av att någon har problem mot dig. Om du vill ha ask ha det, om inte ta bort det.
Skriv till Ask.fm om dom kan blocka att just den ip adressen kan kommentera på din profil (kommer ihåg att man kunde det på blogg.se, inte samma sak men ändå) och det är oftast en och samma olyckliga person som sitter där och skriver dom anonyma kommentarerna.

Ask.fm är en frågesida som används mest till mobbning. "Been there, done that"


   
SvaraCitera

Ask är den dummaste sajten man kan använda. Avregistrera dig därifrån. 


   
SvaraCitera