Aviseringar
Rensa alla

NÄTHATET- DET VÄRSTA SOM FINNS


varför driver du


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

sitter du och skrattar åt din egen video nu eller [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

overdose delusion:

ursäkta men va? jag tycker att det är väldigt lätt att 1. koppla ned2. blockera3. dölja4. radera5. anmäla6. undvika just de sidorna7. ej öppnaosv. alternativen är oändliga. det finns väl hur många sätt som helst att fly, betydligt lättare än i verkligheten. på internet löper du ingen risk att bli ihjälslagen. det känns som att det är väldigt lätt att undvika skiten på internet, bara man vill undvika den.

Svar på din påstående:
1. "kopplar du ner" dig från dem sociala nätvärken har du inget socialt liv kvar eftersom allt som sker händer där. Vilket bara genererar till att du blir mindre aktiv i din kompiskrets för du kan inte ta del av vad dem säger vilket bara leder till ett ännu större utanförsskap.
2. Det har du rätt i att man kan göra MEN det gör ju inte att näthatet slutar bara för att man blockerar.
3. är väll samma sak som blockera?
4. bara för att du raderar ett inlägg betyder det inte att näthatet mot en inte finns, det finns ju fortfarande fast bara inte synligt för andra men du själv känner fortfarande samma smärta.
5. Vet inte om du har följt med i debatten om näthat på senaste tiden men både polis och sidor så som Facebook tar inte näthatet på så stort allvar, vilket är en skam.
6. ganska svårt att undvika de sociala medierna, med de syftar jag på, Facebook,Twitter, Instagram osv
7. känns att det är snarlikt 6:an
du pratar om risken att bli ihjäl slagen, visst den ju alltid men det är den fysiska mobbningen som är "lättast" att stoppa för på nätet har du ingen som kontrollerar vad du skriver eller lägger upp. Samt att dem flesta som näthatar skulle aldrig vara mobbare i "verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

Om man tar till sig av vad någon skriver över nätet så behöver man nog filtrera vad/vem man skall lyssna på bättre.

Det har du rätt i, men om du som ung har dåligt självförtroende kan det vara svårt att filtrera eller strunta i de kommentarer man får


   
SvaraCitera

varför ska man ens acceptera dem som sannolikt kan mobba en [shake]

och om de mot förmodan skriver elaka saker kan man bara blockera deras profil och bara ha kompisar på sin lista [shake]


   
SvaraCitera

Mr.CWD:

men om du som ung har dåligt självförtroende kan det vara svårt att filtrera eller strunta i de kommentarer man får

var ung med dåligt självförtroende på internet, hade inget problem med det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BurrePurre:

varför ska man ens acceptera dem som sannolikt kan mobba en och om de mot förmodan skriver elaka saker kan man bara blockera deras profil och bara ha kompisar på sin lista

Näthatet finns på många fler sidor än Facebook. Det räcker inte att blockera, det de skriver kan spridas ändå. Mobbningen sprids över flera hemsidor och det blir till sist något som man inte kan undvika. Hur undviker du att andra människor snackar skit om dig?


   
SvaraCitera

förlåt för att jag skrattade åt videon


   
SvaraCitera

årets troll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

förlåt för att jag skrattade åt videon

Det är vanligt att man försöker skratta bort saker som man känner igen sig i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luther Blissett:

var ung med dåligt självförtroende på internet, hade inget problem med det

Ja, alla är ju inte likadana. Näthatet har ju framförallt kommit mer på senare dagar. Vet inte hur gammal du är, kanske inte varit lika utbrett då som det är idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr.CWD:

Ja, alla är ju inte likadana. Näthatet har ju framförallt kommit mer på senare dagar. Vet inte hur gammal du är, kanske inte varit lika utbrett då som det är idag.

Dessutom bryter näthatet ner självförtroendet. Hör man det upprepande gånger, från flera personer så kommer det sätta sig i huvudet.


   
SvaraCitera

Mr.CWD:

1. "kopplar du ner" dig från dem sociala nätvärken har du inget socialt liv kvar eftersom allt som sker händer där. Vilket bara genererar till att du blir mindre aktiv i din kompiskrets för du kan inte ta del av vad dem säger vilket bara leder till ett ännu större utanförsskap.

tror du på detta själv? folk har mobiltelefoner, jag tror inte att jag har skrivit till en bekant i sverige på skype sedan månader tillbaka och lyckas på något sätt ändå hålla kontakten via såväl sms som verkliga möten. :s

Mr.CWD:

2. Det har du rätt i att man kan göra MEN det gör ju inte att näthatet slutar bara för att man blockerar.

men vadå "näthatet"? herregud, det är ju bara någon unge som skriver lite bullshit, varför sätta ett så stort ord på det? mata inte trollen.

Mr.CWD:

4. bara för att du raderar ett inlägg betyder det inte att näthatet mot en inte finns, det finns ju fortfarande fast bara inte synligt för andra men du själv känner fortfarande samma smärta.

menar ju just att man ska radera så att folk förstår att det inte lönar sig att hålla på. och innan man tar åt sig, borde man inte ifrågasätta vad som sägs? det finns ju alltid någon att svara till i de medier du nämner. bloggkommentarer är svårare, där det ju inte är användare på samma sätt, men allt annat känns ju mycket tillgängligt. är det bottenlöst fummel finns ju knappast skäl att lyssna.

Mr.CWD:

5. Vet inte om du har följt med i debatten om näthat på senaste tiden men både polis och sidor så som Facebook tar inte näthatet på så stort allvar, vilket är en skam.

bra, finns väl bättre saker att göra av sin tid. men jag menar inom själva sidan, administratörerna hanterar. som att jag skulle anmäla någon här på um.

Mr.CWD:

6. ganska svårt att undvika de sociala medierna, med de syftar jag på, Facebook,Twitter, Instagram osv

jag använder ingen av de du nämner och klarar mig fint. jag har haft facebook och undrar bara väldigt över hur någon kan känna sig mobbad över något som skrivs där, du förstår ju förmodligen vem som skriver. hur som helst är alla dessa är högst umbärliga, det garanterar jag.

Mr.CWD:

7. känns att det är snarlikt 6:an

menar om det är via mail, t.ex., att bara låta bli att läsa vad som skrivs. som med spam, bara släng.

Mr.CWD:

du pratar om risken att bli ihjäl slagen, visst den ju alltid men det är den fysiska mobbningen som är "lättast" att stoppa för på nätet har du ingen som kontrollerar vad du skriver eller lägger upp. Samt att dem flesta som näthatar skulle aldrig vara mobbare i "verkligheten.

och just därför är det väl dumt att ens bry sig om vad de skriver? det är en sak när stora offentliga personer blir mordhotade och uppletade, men såhär småskaligt är ju bara slöseri med tid att oroa sig över... hur svagsinta (och onlinebekräftelseberoende) är dagens ungdom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

overdose delusion:

tror du på detta själv? folk har mobiltelefoner, jag tror inte att jag har skrivit till en bekant i sverige på skype sedan månader tillbaka och lyckas på något sätt ändå hålla kontakten via såväl sms som verkliga möten. :smen vadå "näthatet"? herregud, det är ju bara någon unge som skriver lite bullshit, varför sätta ett så stort ord på det? mata inte trollen.menar ju just att man ska radera så att folk förstår att det inte lönar sig att hålla på. och innan man tar åt sig, borde man inte ifrågasätta vad som sägs? det finns ju alltid någon att svara till i de medier du nämner. bloggkommentarer är svårare, där det ju inte är användare på samma sätt, men allt annat känns ju mycket tillgängligt. är det bottenlöst fummel finns ju knappast skäl att lyssna.bra, finns väl bättre saker att göra av sin tid. men jag menar inom själva sidan, administratörerna hanterar. som att jag skulle anmäla någon här på um.jag använder ingen av de du nämner och klarar mig fint. jag har haft facebook och undrar bara väldigt över hur någon kan känna sig mobbad över något som skrivs där, du förstår ju förmodligen vem som skriver. hur som helst är alla dessa är högst umbärliga, det garanterar jag.menar om det är via mail, t.ex., att bara låta bli att läsa vad som skrivs. som med spam, bara släng.och just därför är det väl dumt att ens bry sig om vad de skriver? det är en sak när stora offentliga personer blir mordhotade och uppletade, men såhär småskaligt är ju bara slöseri med tid att oroa sig över... hur svagsinta (och onlinebekräftelseberoende) är dagens ungdom?

Du säger alltså att näthat inte är något att bekymra sig över? Vet du ens hur många liv mobbningen tar varje år? Det är minst lika allvarligt med näthat som mobbning i verkliga livet. Den mobbade kommer få men för livet och det finns risker för såväl psykiska som sociala svårigheter senare i livet. Detta leder till svårigheter i både arbete och bildande av familj. Är det fortfarande något som man inte behöver bekymra sig över?


   
SvaraCitera