Aviseringar
Rensa alla

Nätverksfråga


Ämnesstartare

Jag och min flickvän är båda inkopplade till min router, och delar således på min uppkoppling. Detta är det enda sättet som våra datorer är ihopkopplade på. Jag kör Ubuntu 7.10, och hon kör Windows XP.
Finns det något sätt som vi kan dela filer mellan våra datorer med den här utrustningen? Jag har aldrig fipplat med nätverk förut, och speciellt inte i Linux, så bare with me.


   
Citera

Nevon:

Finns det något sätt som vi kan dela filer mellan våra datorer med den här utrustningen?

Ja, valfritt filöverföringsprogram torde fungera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pervodurabo:

Ja, valfritt filöverföringsprogram torde fungera.

Nu syftar jag självfallet på program för att dela filer utan att skicka över internet.
Kan du ge ett exempel på ett sådant program?


   
SvaraCitera

Nevon:

Kan du ge ett exempel på ett sådant program?

http://www.samba.org/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

* Windows fildelning - hon kan dela ut en katalog, du kan komma åt den genom att skriva smb://<hennes ip>/<utdelade katalogens namn> i filbläddrarens adressrad.

* Samba - installera Samba (apt-get install samba,) dela ut en katalog och låt henne ansluta till den genom att gå till \\<ditt ip>\<utdelade katalogens namn>.
(Det är möjligt att Samba redan är installerat och att allt du behöver göra är att högerklicka på en katalog och välja "dela ut" - har inte testat UBANTO på länge.)

* HTTP - installera Apache, aktivera mod_userdir, placera filerna du vill dela ut i ~/public_html/ och navigera sedan till http://<ditt ip>/~<ditt användarnamn>.

* FTP - installera vsftpd och anslut med valfri FTP-klient till ditt konto (eller hennes, om hon har) på din maskin från hennes.

* SCP - installera pscp (googla "download putty" - putty, pscp, etc. är fria SSH-verktyg för Windows) på hennes maskin, öppna cmd.exe och kör pscp <ditt ip>:/home/<ditt användarnamn>/<filen som ska kopieras> C:\katalogen\dit\filen\ska\kopieras.

Och det är bara de jag kan komma på fungerar snabbt och enkelt på rak arm.

Srsly, kunde du inte löst detta med lite Google-fu, eller helt enkelt genom att bara testa?

EDIT:

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Sopn00b [y][n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket gammal tråd. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men satan också, värt med dödgräveri? Nu spenderade jag ju två minuter av mitt liv SOM JAG ALDRIG KOMMER ATT FÅ TILLBAKA!!!1111111111111 på att skriva ett svar på en fråga som redan besvarats. Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NECROPHILIA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst


   
SvaraCitera