Aviseringar
Rensa alla

Nätverkskort drivrutin


Ämnesstartare

hej hej, försöker hjälpa min pojkvän o hitta drivrutiner till hans nätverkskort. han har byggt ihop datorn själv (eller hans pappa för några år sen och en kompis till han) så han vet inte vad det är för sorts nätverkskort och datorn har inget märke såklart då heller. det enda som står där är S-tech , har sökt runt på google som en dåre känns det som, men hittar inget. omformaterade hans dator igår, så nu är det ett "!" vid nätverkskortet på enhetshanteraren. han har ingen skiva eller nånting, så det enda hoppet är ju och ladda hem det. han undrar också om det går och se det nånstans genom nåt kommando man kan skriva in i kommandotolken?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

hans moderkort är N1996


   
SvaraCitera

Det står väl på nätverkskortet vilken modell det är? Efter det så kan du googla fram drivisar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kör:

$lspci

   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

$lspci

Tror t.o.m. att man kan få fram nätverksspecifika delar med lshw. Kommer dock inte ihåg exakt vilka argument man skulle ha med, och sitter inte på en Linux-burk så att jag kan kolla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

hans moderkort är N1996

Har han en skiva med drivrutiner till moderkortet borde där också finnas drivrutiner till Ethernet (Dvs. nätverket). Annars borde det finnas på tillverkarens (moderkortets tillverkare) hemsida. Vad är det för tillverkare? Är det ett integrerat (inbyggt i moderkortet) nätverkskort för det första?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Tror t.o.m. att man kan få fram nätverksspecifika delar med lshw. Kommer dock inte ihåg exakt vilka argument man skulle ha med, och sitter inte på en Linux-burk så att jag kan kolla.

Ja lshw är inte heller dumt nej, jag kör lspci av gammal vana bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dum som han var hittade han en skiva, som han dessutom kollat på hela tiden, men aldrig gjort som jag sa: kollat vad det är i den. Men jaja, fixat nu :p tack för alla svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera