Aviseringar
Rensa alla

Någon epileptiker eller som kan mycket om epilepsi?


Warg
 Warg
Ämnesstartare

Hej, jag då alltså epilepsi och mitt i tonåren. Jag har börjat gymnasiet och har tidigare under högstadiet inte riktigt vågat dricka pga epilepsin och mina mediciner. Men nu när man träffar nya människor och allt nytt som händer, känns det som att det skulle kunna vara kul att dricka lite ändå under fester t.ex. Jag äter lamictal och har precis nyss börjat med Keppra också, är det någon som vet något om hur det här fungerar?


   
Citera
Warg
 Warg
Ämnesstartare

jag har epilepsi och är mitt i tonåren*


   
SvaraCitera

Det beror ju på vad som triggar igång din epilepsi och vad för typ av epilepsi du har, hur grav den är, hur medicinen påverkas av alkoholintag osv. Det kan vara en poäng att diskutera detta med din neurolog och kanske rådfråga någon på apoteket. 


   
SvaraCitera
Warg
 Warg
Ämnesstartare

honolulu:
Det beror ju på vad som triggar igång din epilepsi och vad för typ av epilepsi du har, hur grav den är, hur medicinen påverkas av alkoholintag osv. Det kan vara en poäng att diskutera detta med din neurolog och kanske rådfråga någon på apoteket. 

Jag får anfall av trötthet, men vet ju inte riktigt om jag påverkas av alkoholen också. Det står på förpackningen att man för säkerhetens skull ska strunta i alkohol. Ja det skulle också vara smart att ta upp det här med min neurolog men någon av mina föräldrar är alltid med och vill inte riktigt slänga ut mig att jag vill testa att dricka, eftersom dom troligen inte tillåter det.


   
SvaraCitera
reben

kan säga att lamictal fungerar ypperligt med alkohol men jag vet inte angående själva epilepsi då jag ej har det


   
SvaraCitera
reben

epilepsi + alkohol + google.se


   
SvaraCitera

Warg:

Jag får anfall av trötthet, men vet ju inte riktigt om jag påverkas av alkoholen också. Det står på förpackningen att man för säkerhetens skull ska strunta i alkohol. Ja det skulle också vara smart att ta upp det här med min neurolog men någon av mina föräldrar är alltid med och vill inte riktigt slänga ut mig att jag vill testa att dricka, eftersom dom troligen inte tillåter det.

Okej. Ja, det låter ju vettigast att strunta i det, du är ju ändå ung. Vet inte hur det skulle påverka om du bara drack lite. Men du kan alltid googla, som reben här ovan nämnde. Eller ringa sjukvårdsupplysningen och prata med en sjuksköterska. Till apoteket kan du ju gå själv. Det är bättre att du frågar på något sätt än att du skiter i det för att du inte vill att dina föräldrar ska veta.


   
SvaraCitera

http://www.drugs.com/drug-interactions/lamotrigine.html

alkohol står listad som "moderate", men det verkar inte vara direkt farligt som så. dåsighet ochdåligt omdöme. typ. hur det funkar med epilepsi är väl individuellt, förmodar jag, grundar all min kunskap på området från grejer jag läst i ian curtis biografi touching from a distance. knappast en helt vetenskaplig källa.


   
SvaraCitera

Du bör ju åtminstone ha någon där som känner till att du har epilepsi och lite vad de kan göra om du får ett anfall. Förövrigt tycker jag du ska prata med din läkare om riskerna. Man ska ju vara försiktig med drickande när man inte gjort det tidigare, oavsett om man har epilepsi eller inte.


   
SvaraCitera
Warg
 Warg
Ämnesstartare

Jag vet att jag inte borde dricka, men det känns lite tråkigt om alla gör det och inte jag. Självklart måste man inte ha alkohol i sig för att ha kul, men det blir ändå skillnad. Pratade med min skolsköterska som ville prata med mig ang. epilepsin och då tog jag upp det här, men hon hade själv inget bra svar. Så jag antar att det är svårt att avgöra ifall det funkar eller inte, för det är helt enkelt olika från person till person. Men får se hur jag gör!


   
SvaraCitera

Som sagt ovan, ring sjukvårdsupplysningen eller prata med din läkare! Och se även till att någon vet om din epilepsi och att de vet vad som ska göras om du får ett anfall.


   
SvaraCitera