Aviseringar
Rensa alla

Någon från Västernorrland som blivit insnöad? Posta bilder!


Ämnesstartare

Är bara nyfiken i största allmänhet - är det någon från Västernorrland som blivit insnöad?

Posta bilder!  Glad


   
Citera

Norrlänningar är insnöade på helt andra saker än snöröjning. De säger att de inte kan dricka hela dagen om de inte börjar tidigt på morgonen. Ingen skärpa i de bilderna int! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dindoonuffin:
Norrlänningar är insnöade på helt andra saker än snöröjning. De säger att de inte kan dricka hela dagen om de inte börjar tidigt på morgonen. Ingen skärpa i de bilderna int! 

Dom drog ju igång den här nyheten i media i går måndag att skolor skulle stänga och kollektivtrafik dvs både bussar och järnväg skulle stängas några dygn vilket förvånade mig en aning eftersom meteorologerna snackade om upp till 70 cm snö. 70 CM! När jag bodde hemma hos mina föräldrar på Öland så drabbades vi av snökaos för några år sedan och då föll drygt 1,5 meter snö under några dagar mellan jul och nyår. Då blev alla insnöade och Räddningstjänsten i kombo med Försvaret satte in bandvagnar till oss som bodde på landet för att få ut mat till oss.

Så det vore roligt att se lite bilder på snökaoset i Västernorrland. Mycket glad


   
SvaraCitera
Smilen

Hur är snödjupet i Norrland nu mot kusten? Är det besvärligt just nu och har ni det besvärligt? 

Smhi/Ewp hade klass 3 varning ⚠️ på snön. 


   
SvaraCitera

Bor i Jämtland, men igår när jag skulle ut till bilen var den helt insnöad. Fick sopa å skotta ett bra tag innan jag kunde komma ivägTumme ned


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: När jag bodde hemma hos mina föräldrar på Öland så drabbades vi av snökaos för några år sedan och då föll drygt 1,5 meter snö under några dagar mellan jul och nyår. Då blev alla insnöade och Räddningstjänsten i kombo med Försvaret satte in bandvagnar till oss som bodde på landet för att få ut mat till oss.

Off topic, men är nyfiken på hur det var att växa upp på Öland?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:

Off topic, men är nyfiken på hur det var att växa upp på Öland?

Jag kan väl dra den sanna storyn att växa upp på en ö som kan vara rena Sibirien vintertid och som förvandlas till Mallorca sommartid. Mycket glad

Öland är ju rena "landet" förutom att det finns två större samhällen med ca 5K innevånare i varje - Borgholm och Färjestaden - och några småbyar. Ca 25K bor på hela ön.

Nu har vi fördelen att mina föräldrar och mina farföräldrar bor på en större bondgård som de köpt och helt enkelt lagt ner (men vi har lite höns, får och grisar mest för att det är roligt) men behållit marken så att på gården har vi allt ifrån (MC) motorcrossbana till (bil) rallybana och eftersom pappa har stort MC och bilintresse så har jag vuxit upp med att kunna köra hoj och bil långt innan jag började skolan. Körde MC ungefär samtidigt som jag började lågstadiet. Dessutom har vi både motorbåt och ett par vattenskotrar/jetbåtar så vår fastighet har väl alltid varit poppis hos mina kompisar under hela min uppväxt. Eftersom alla har varit grannar med varandra så har grannsämjan varit på topp. Jag är tämligen säker på att folk på landet är lite coolare än vad stadsfolk är som lätt blir osams med varandra. Vi på landet har liksom inget att bli osams över. Tumme upp

Dessutom har både mamma och pappa och även farfar och farmor haft en väldigt väldigt liberal inställning till Cannabis... men det får bli en annan story.  Cool

Här är några bilder jag postade i en annan tråd om snökaos på Öland.


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: Jag kan väl dra den sanna storyn att växa upp på en ö som kan vara rena Sibirien vintertid och som förvandlas till Mallorca sommartid. Mycket glad

Öland är ju rena "landet" förutom att det finns två större samhällen med ca 5K innevånare i varje - Borgholm och Färjestaden - och några småbyar. Ca 25K bor på hela ön.

Nu har vi fördelen att mina föräldrar och mina farföräldrar bor på en större bondgård som de köpt och helt enkelt lagt ner (men vi har lite får och grisar mest för att det är roligt) men behållit marken så att på gården har vi allt ifrån (MC) motorcrossbana till (bil) rallybana och eftersom pappa har stort MC och bilintresse så har jag vuxit upp med att kunna köra hoj och bil långt innan jag började skolan. Körde MC ungefär samtidigt som jag började lågstadiet. Dessutom har vi både motorbåt och ett par vattenskotrar/jetbåtar så vår fastighet har väl alltid varit poppis hos mina kompisar under hela min uppväxt. Eftersom alla har varit grannar med varandra så har grannsämjan varit på topp. Jag är tämligen säker på att folk på landet är lite coolare än vad stadsfolk är som lätt blir osams med varandra. Vi på landet har liksom inget att bli osams över. Tumme upp

Känns som ett paradis, ditt föräldrahem. Glad Jag är själv en lant-/naturmänniska, även om jag för tillfället bor i lght i Stockholmstrakten men en vacker dag flyttar jag bort från stan.

stoner: Dessutom har både mamma och pappa och även farfar och farmor haft en väldigt väldigt liberal inställning till Cannabis... men det får bli en annan story.

Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S: Känns som ett paradis, ditt föräldrahem. Glad Jag är själv en lant-/naturmänniska, även om jag för tillfället bor i lght i Stockholmstrakten men en vacker dag flyttar jag bort från stan.

Det kommer ju hundratusentals med "naturälskare" till just Öland p gr av dess unika natur och fågelliv. Ottenby fågelstation som ligger längst ner på södra udden är väl känd över hela Europa just för fågelälskare. Dessutom är väl Öland perfekt för vandrare och cyklister eftersom Öland i princip är platt som en pannkaka.

För mig har det ju varit naturligt att man sommartid tillbringar hela dagarna på sandstränderna vilket jag gjort från det att jag lekt med "sand och spade" på sandstranden. Men jag minns att jag var väldigt förvånad som barn över att det kom så extremt mycket folk till Öland till sandstränderna och varför de just kom till Öland och inte solade och badade hemma. Mycket glad

Här kommer en bild som är plockad från nätet som är från Böda Sand, nordöstra Öland. Så nu glömmer vi vinter och snöstormar för några sekunder. Party

d1768a87-d11a-4038-a079-fc5c650dec9e.jpg


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: Här kommer en bild som är plockad från nätet som är från Böda Sand, nordöstra Öland. Så nu glömmer vi vinter och snöstormar för några sekunder. Party

d1768a87-d11a-4038-a079-fc5c650dec9e.jpg

Skön bild, den här tråden gjorde en 180 vändning. Glad
Jag har varit på Öland ett par gånger, och det blir fler i framtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hela södra halvan av sverige blir ju förfan paralyserad bara det kommer 5 cm snö ahahahahahahah xDDDDDDDD

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Hela södra halvan av sverige blir ju förfan paralyserad bara det kommer 5 cm snö ahahahahahahah xDDDDDDDD

Hjärta

Det finns nog flera anledningar till att rejäla snöoväder slår hårdare mot södra Sverige (dvs allt söder om Uppsala Mycket glad ) och det beror säkert på några av följande orsaker.

Rent allmänt håller snön när den faller i södra Sverige högre vattenhalt dvs i södra Sverige faller det mer blötsnö men i norra Sverige där det vanligtvis är kallare med lägre relativ luftfuktighet (RH) så faller snön mer som lätt och fluffig snö. Fryser sedan den nyfallna blöta snön på rejält i södra Sverige så går det inte att ploga den utan då måste man använda grävmaskin med skopa och lyfta bort skopa för skopa för att få vägen körbar. Nu snackar jag iof sig om Öland där jag varit med om detta många många vintrar när jag var barn.

Dessutom väntar väldigt många bilägare ända tills den första snön har fallit att sätta på vinterdäcken eftersom det sällan blir så många dagar som kräver vinterdäck, åtminstone i södra Sverige > Jönköping och söderut. Varför slita ut dubbarna på snö- och isfria vägar?

Samt, och det ska vi inte glömma bort. Alla långtradare som rullar in i Sverige som kommer från länder utanför Skandinavien och som rullar in i Sverige på kanske halvslitna sommardäck, när de svenska vägarna är glashala och snön ligger halvmeterdjup.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner: Det finns nog flera anledningar till att rejäla snöoväder slår hårdare mot södra Sverige (dvs allt söder om Uppsala  ) och det beror säkert på några av följande orsaker.

Snö och vinterväglag öht slår hårdare mot södra halvan av sverige för folk är idioter.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En bild från Västernorrland tagen i tisdags 12 jan. 

12januari2021.jpg


   
SvaraCitera
Smilen

stoner:
En bild från Västernorrland tagen i tisdags 12 jan. 

12januari2021.jpg

Hur ser det ut idag?


   
SvaraCitera