Aviseringar
Rensa alla

Någon med PCO?


Ämnesstartare

Har precis fått veta att jag har PCO. Blev inte direkt förvånad eftersom både min mamma och mormor har det, samt att jag haft väldigt många av symtomen under lång tid. Men känner mig ändå lite sådär lagom knäckt av att jag faktiskt har det. Jobbigaste grejen med det hela är att veta att det kan bli så svårt att bli med barn... [sad]

Dom på gyn föreslog att jag ska börja med p-piller för att få ordning på hormonerna eller nåt i den stilen. Jag är och har alltid varit så otroligt mycket emot p-piller, tycker varken om tanken på att proppa i mig hormoner eller att eventuellt få en massa konstiga och jobbiga biverkningar.

Så till saken då. Hur "behandlar" du ditt PCO? Vilka p-piller eller vad använder du?


   
Citera

vad e d? [crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

vad e d?

Det heter Polycystiskt ovariesyndrom och är en hormonell rubbning som finns hos ca 7-15 % av kvinnor i fruktsam ålder.

Två av dessa tre tecken ska man uppfylla; oregelbunden eller utebliven mens, symtom på ökad testosteronaktivitet (typ att man har problem med finnar eller ökad kroppsbehåring) eller PCO-äggstockar (dvs att man har många små äggblåsor på äggstockarna).

Sen finns det andra tecken som också tyder på PCO: infertilitet (pga utebliven ägglossning), tunt huvudhår eller håravfall (ovanligt), minskad känslighet i vävnaderna vilket kan leda till typ 2-diabetes, övervikt med framförallt bålfetma, ätstörningar samt ett godis/sockersug vilket egentligen är ett sug efter kolhydrater.


   
SvaraCitera

okej 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fick reda på att jag har PCO-S för ca fem år sedan. Jag behandlar det inte då jag är kraftigt överviktig och risken för propp ökar om jag tar p-piller. Jag klarar mig bra utan behandling dock kan jag få lite hår i ansiktet då och då men det är bara att raka bort. Den dagen jag vill försöka skaffa barn så kommer jag att påbörja en behandling för att öka chanserna.


   
SvaraCitera

Min gynekolog misstänker att jag har PCO, men har inte kunnat säga något mer specifikt förrän hon ultraljudat mina äggstockar. Och det gick visst inte förrän jag "träffat en prins"... Ska väl lämna hormonprov lite då och då, en gång om året nu sedan prolaktinet blivit normalt. Och om jag träffar en prins ska jag komma dit omgående för undersökning, haha [rolleyes]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera