Aviseringar
Rensa alla

Någon med typ 1 diabetes? Behöver hjälp!!


Ämnesstartare

Undrar om det är någon som har typ 1 diabetes här som jag skulle kunna fråga, jag vet inte om jag har typ 1 diabetes så jag vill fråga er. 

Mina symptom:
Dricker mer vatten än vanligt
Går på toa oftare
Är trött typ hela tiden, samt småirriterad.
Kan känna mig smått yr ibland
Har ibland huvudvärk
Kan bli hungrig även om jag precis ätit 

Ska jag kolla upp det här eller vad ska jag göra? :/


   
Citera

hur gammal är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kebabrullaren:
hur gammal är du?

Jag e 13


   
SvaraCitera

Jag har diabetes och låter som att det kan vara det. Prata med föräldrarna och titta upp det om du är orolig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fåret Shaun:
Jag har diabetes och låter som att det kan vara det. Prata med föräldrarna och titta upp det om du är orolig.

Hur ska jag prata med mina föräldrar om det? Jag vågar typ inte... Sen vet jag inte heller ifall jag överdriver med symptomen, men det e såhär jag uppfattar det. Asså innan så drack jag typ 1-2 glass per måltid. Men nu kan jag dricka 4-5 glass. Är det dåligt??


   
SvaraCitera

~Forevah~: Jag e 13

13 är inom rimlig gräns för att utveckal typ1. men finns det någon särskild anledning till att du tror att det rör sig om typ1? dvs om den är ärftlig eller något som bottnar i din kosthållningen som leder till typ2?

det här är annars vanliga symtom för mycket annat som sker runt tonårstiden. trötthet är inte ovanligt bland ungdomar, heller att man blir hungrigare än man varit tidigare då kroppen växer. tonårstiden är en period då kroppen ställer om sig för ett vuxenliv, även hormoner skjuts till som gör det hela sammantaget till en unik situation i ditt liv.

om du inte har några knepiga kostvanor bör du kanske fundera på att testa dig. men ta annars ett par dagar eller to.m en vecka off och ät normalt och drick rikligt med vätska för att se om det gör någon skillnad. annars rådfråga dina föräldrar om ni ska ta ärendet vidare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kebabrullaren:

13 är inom rimlig gräns för att utveckal typ1. men finns det någon särskild anledning till att du tror att det rör sig om typ1? dvs om den är ärftlig eller något som bottnar i din kosthållningen som leder till typ2?

det här är annars vanliga symtom för mycket annat som sker runt tonårstiden. trötthet är inte ovanligt bland ungdomar, heller att man blir hungrigare än man varit tidigare då kroppen växer. tonårstiden är en period då kroppen ställer om sig för ett vuxenliv, även hormoner skjuts till som gör det hela sammantaget till en unik situation i ditt liv.

om du inte har några knepiga kostvanor bör du kanske fundera på att testa dig. men ta annars ett par dagar eller to.m en vecka off och ät normalt och drick rikligt med vätska för att se om det gör någon skillnad. annars rådfråga dina föräldrar om ni ska ta ärendet vidare. 

Tack för svaret. Asså jag skulle inte tro att det är typ 2 eftersom att jag inte är överviktig (ligger lite under gränsen i vikt för min ålder faktist, men d e eftersom att mina föräldrar är så  jättestora direkt). Jag äter normalt och hälsosamt. Misstänkte oxå först att det var puberteten men tycker att det är konstigt att jag känner mig så himla trött, kan bara gå och sätta mig i soffan när jag kommer hem från skolan och bara sitta där med mobilen och inte orka göra ngt annat. Samt att jag behöver kissa ännu mer. Så vet inte riktigt hur jag ska göra? Vågar inte riktigt fråga mina föräldrar om man kan testa sig. :/


   
SvaraCitera

~Forevah~: Tack för svaret. Asså jag skulle inte tro att det är typ 2 eftersom att jag är inte överviktig (ligger lite under gränsen i vikt för min ålder faktiskt, men d e eftersom att mina föräldrar är inte heller jättestora). Jag äter normalt och hälsosamt. Misstänkte oxå först att det var puberteten men tycker att det är konstigt att jag känner mig så himla trött, kan bara gå och sätta mig i soffan när jag kommer hem från skolan och bara sitta där med mobilen och inte orka göra ngt annat. Så vet inte riktigt hur jag ska göra? Vågar inte riktigt fråga mina föräldrar om man kan testa sig. :/

Sedan får man tänka att man generellt sett är tröttare även under vinterhalvåret. har det här inte varit något genomgående under en längre tid (säg ~3-4 månader) så tror jag inte att det det rör sig om diabetes i första hand. det är inte jättevanligt att ungdomar sprudlar av energi efter en dag på skolan, det hör till ovanligheterna.  

sedan ska du aldrig behöva vara orolig efter input från dina föräldrar. dem ska trots allt finnas till där för dig. sedan har de nog en klarare bild av läget än vad vi har. så det är rådet jag kan ge dig, prata med dem, drick rikligt och avvakta ett tag för att se om det blir bättre. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kebabrullaren:

Sedan får man tänka att man generellt sett är tröttare även under vinterhalvåret. har det här inte varit något genomgående under en längre tid (säg ~3-4 månader) så tror jag inte att det det rör sig om diabetes i första hand. det är inte jättevanligt att ungdomar sprudlar av energi efter en dag på skolan, det hör till ovanligheterna.  

sedan ska du aldrig behöva vara orolig efter input från dina föräldrar. dem ska trots allt finnas till där för dig. sedan har de nog en klarare bild av läget än vad vi har. så det är rådet jag kan ge dig, prata med dem, drick rikligt och avvakta ett tag för att se om det blir bättre. 

Tack så mycket för hjälpen. Ska försöka följa de här tipsen :). 


   
SvaraCitera

Symtomerna låter som diabetes så om du tittar upp det är ju det inte konstigt. Man tittar ju upp det för att man inte vet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fåret Shaun:
Symtomerna låter som diabetes så om du tittar upp det är ju det inte konstigt. Man tittar ju upp det för att man inte vet. 

Oki, men hur ska jag göra? För jag känner typ att jag blir hungrig typ hela tiden. Samt småirriterad och trött ibland. Några jättesmå sår har inte försvunnit än, det har tagit typ 2 veckor. Men jag känner inte av att jag är lika törstig längre. Så jag har ingen aning. 


   
SvaraCitera