Aviseringar
Rensa alla

Någon programmerare här? Php?


Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Hur mycket php måste man kunna för att sätta upp en MY SQL?
"Vad" måste man kunna inom php för att sätta upp en MY SQL? - alltså kommer jag göra exakt samma sak varje gång jag skapar en MY SQL eller kommer kodningen se annorlunda ut? varför?

tack 😀


   
Citera

Du menar en databas? Eller hur man använder MySQL? Det är lite oklart vad du syftar på.

SQL är ett skiljt språk och har sina egna kommandon, och hur mycket php du behöver kunna för att interagera med en databas varierar helt beroende på vad du vill göra. Den mest grundläggande interaktionen mellan php och SQL går att utan problem lära sig på en knapp halvtimme. Vad är det du vill göra?


   
SvaraCitera

Rosa:

Hur mycket php måste man kunna för att sätta upp en MY SQL?

Ingen alls.


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Cornucopia:

Du menar en databas? Eller hur man använder MySQL? Det är lite oklart vad du syftar på.

SQL är ett skiljt språk och har sina egna kommandon, och hur mycket php du behöver kunna för att interagera med en databas varierar helt beroende på vad du vill göra. Den mest grundläggande interaktionen mellan php och SQL går att utan problem lära sig på en knapp halvtimme. Vad är det du vill göra?

Vill helt enkelt kunna sätta upp databaser. Allt ifrån enklare till mer avancerade. Typ som sweclocker eller facebook.
Jag vet att det kommer ta tid att lära sig. Jag kan the basics inom c++ så jag hoppas att det ger mig nån nytta.

Försöker att hitta någonstans där man kan lära sig den PHP som behövs för att skapa databaser. men hittar inget :/. vill inte ha massa annat trams för det löser man ju med javascript 😛

Har du någon bra länk? helst inte böcker


   
SvaraCitera

Rosa:

alltså kommer jag göra exakt samma sak varje gång jag skapar en MY SQL eller kommer kodningen se annorlunda ut?

Vad i hela fridens namn menar du med att "skapa en MY SQL"? Att installera en MySQL-server? Att ansluta till en MySQL-server från PHP? Att ansluta till en MySQL-server, köra en SQL-fråga och skriva ut resultatet?


   
SvaraCitera

Mitt svar på din nya fråga:

Du behöver inte kunna någon php för att sätta upp en databas. Beroende på vad du vill göra med informationen i databasen, behöver du kunna olika mycket php (eller något annat språk som kan hantera databasinformation, php är ju i regel extra lämpligt för det).

Du behöver inte kunna någon SQL egentligen för att sätta upp en MySQL-databas. Det finns väldigt smidiga verktyg för detta (e.g. phpMyAdmin).


   
SvaraCitera

Rosa:

Vill helt enkelt kunna sätta upp databaser. Allt ifrån enklare till mer avancerade. Typ som sweclocker eller facebook.

Sweclockers och Facebook är inte databaser, utan webbsajter. Vill du kunna skapa webbsajter som använder en databas, är det vad du menar?

Rosa:

Jag kan the basics inom c++ så jag hoppas att det ger mig nån nytta.

All programmeringsvana hjälper när man ska lära sig någonting nytt.

Rosa:

Försöker att hitta någonstans där man kan lära sig den PHP som behövs för att skapa databaser.

Testa att googla "php mysql tutorial" eller liknande.

Rosa:

vill inte ha massa annat trams för det löser man ju med javascript 😛

Herregud, nej! Javascript är absolut inte lämpat att skriva icke-trivial logik i!


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Cornucopia:

Det

Okej jag förstår.

Om vi säger såhär då: Vill kunna fixa en inloggning och en "profil" till varje inloggning med olika funktioner osv.
Antar att det är PHP som används då för att det måste kommunicera med tex en MYSQL databas? . Känner att jag måste läsa nån introduction eller något om detta xD

Till vad rekommenderas att använda PHP och vad rekommenderas för javascript på en hemsida?

Gentlernen:

Herregud, nej! Javascript är absolut inte lämpat att skriva icke-trivial logik i!

Så man ska köra endast PHP och inte javascript på hemsidor?
alla säger olika


   
SvaraCitera

Du editar ju så man blir galen, haha! Men iaf, jag tycker du ska börja med att lära dig vad en databas är, och sen beskriva lite mer konkret vad du vill göra. Det är fortfarande svårt att uttyda vad du vill uppnå, eftersom du inte riktigt använder begreppen rätt.

Att sätta upp en enkel databas kan du göra inom en kvart/timme, med noll förkunskaper och beroende på hur "tech-savy" du är. Att skapa ett facebook kräver nog några år av bekantskap med php/databashantering.

Om du vet vad t.ex. funktioner och OOP är så har du nog en del teoretisk nytta av dina C kunskaper, annars så är de nog inte tillräckligt omfattande.

Skulle rekommendera "PHP & MySQL Novice to Ninja, 5th Edition" av Kevin Yank. Den tar upp precis det du vill lära dig, och fokuserar på php-MySQL-interaktion. Finns helt lagligt att köpa, så klart.


   
SvaraCitera

Rosa:

Om vi säger såhär då: Vill kunna fixa en inloggning och en "profil" till varje inloggning med olika funktioner osv.
Antar att det är PHP som används då för att det måste kommunicera med tex en MYSQL databas? . Känner att jag måste läsa nån introduction eller något om detta xD

Till vad rekommenderas att använda PHP och vad rekommenderas för javascript på en hemsida?

Nu blev det väldigt tydligt! Kommer med ett utförligt svar lite senare!


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Cornucopia:

Nu blev det väldigt tydligt! Kommer med ett utförligt svar lite senare!

Tack så mycket! [y]


   
SvaraCitera

Rosa:

Antar att det är PHP som används då för att det måste kommunicera med tex en MYSQL databas?

Inte nödvändigtvis. Du kan använda vilket språk du vill på serversidan - PHP, Haskell, Python, C++, Ruby, Java, etc. Du kan även använda andra databaser än MySQL, som t ex PostgreSQL, Oracle, Riak, CouchDB, etc.

Men ja, PHP och MySQL är en vanlig kombination på servern.

Rosa:

Till vad rekommenderas att använda PHP och vad rekommenderas för javascript på en hemsida?

Det beror helt på vad det är du vill göra. I allmänhet rekommenderar jag att du bara använder Javascript till just användargränssnittet, och sköter allting som har med logik, beräkningar, etc. att göra på servern (dvs. i PHP, i ditt fall). Säkerhetsrelaterade funktioner, som t ex att kontrollera om en given användare har rätt att se/ändra ett inlägg, måste ske på servern, eftersom de är triviala att ta sig förbi om de körs på klienten.


   
SvaraCitera

Rosa:

Till vad rekommenderas att använda PHP och vad rekommenderas för javascript på en hemsida?

Information du vill hålla från användaren (lösenord etc.) behandlar du på servern med "serverside"-språk. (Php, t.ex.)

Information du inte behöver hålla från användaren (cookies, t.ex.) behandlas av användarens dator, med "clientside"-språk. (Java, CSS etc.)

Rosa:

Så man ska köra endast PHP och inte javascript på hemsidor?

Det går bra att köra det ena, eller båda, eller ännu fler, beroende på hur "high-tech" du vill vara och vad sidan ska användas till. Php är bra på att interagera med databaser och servrar, javascript är bra på att interagera med användaren och mycket annat, CSS är bra för att få sidor att se estetiskt tilltalande ut. Jag rekommenderar att du börjar med ett och endast ett språk (utöver SQL).

Rosa:

Om vi säger såhär då: Vill kunna fixa en inloggning och en "profil" till varje inloggning med olika funktioner osv.

Att fixa en profil och inloggningsfunktion är basic, och tar bara 2-4 timmar att lära sig (om man vill förstå teorin bakom och få en bra översikt över språket). Boken jag nämnde tar upp just det!

Rosa:

Antar att det är PHP som används då för att det måste kommunicera med tex en MYSQL databas?

Många språk fungerar bra. Php är extra lämpligt i ditt fall.

Rosa:

Känner att jag måste läsa nån introduction eller något om detta xD

Ja! Antingen boken jag nämnde eller google borde funka fin fint.


   
SvaraCitera