Aviseringar
Rensa alla

Någon som är bra på historia?


Ämnesstartare

Är det någon som kan hjälpa mig svara på denna fråga som handlar om när ryssland blir till sovjetunionen. Det ska vara ca 12 rader [tard]

"Ange kommunismens grundtankar, beskriv utvecklingen i sovjetunionen och försök förklara varför den vackra grundtanken inte verkar fungera i praktiken."


   
Citera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag behöver en sammanfattning på de där [crazy]


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

grundtanken inte verkar fungera i praktiken."

Vi alla är inte lika.


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

och försök förklara varför den vackra grundtanken inte verkar fungera i praktiken."

Vill bara meddela att den som formulerat frågan är dum i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Literatus:

Vill bara meddela att den som formulerat frågan är dum i huvudet.

håller med dig till 100!


   
SvaraCitera
Issen

Literatus:

Vill bara meddela att den som formulerat frågan är dum i huvudet.

En tanke eller en idé om att alla ska ha precis det dom behöver och att alla ska ha lika mycket är väl fint. En variant av landet utopia. Men för ett sånt system krävs en diktator more or less och därmed faller allt.

Så visst, det är en fin tanke liksom väldigt många andra tankar. Kapitalismen är ju i någon mån också en fin "idé" men även där fallerar det på att det helt enkelt inte fungerar om alla ska ha lika mycket och att om en person får sin chans att ta sig framåt så faller en annan.

Jadu. Det är väldigt lätt att svara på frågan... eller kanske likagärna väldigt svår. Men den gäller väldigt många tankar och idéer.


   
SvaraCitera

Issen:

En tanke eller en idé om att alla ska ha precis det dom behöver och att alla ska ha lika mycket är väl fint.

Det håller jag definitivt med om. Problemet med frågan är att den baseras helt på den allmänna definition: "Kommunsim är en fin idé men fungerar inte i praktiken" som används av personer som inte kan debattera ämnet ordentligt. Tycker att skolan skall kunna skapa en mer nyanserad bild av frågan snarare än att använda sig av dåliga klichéer.


   
SvaraCitera

Hahahaha vad har du för jävla cplärare.


   
SvaraCitera

wonderwoman95:

och försök förklara varför den vackra grundtanken

Vem exakt citerade du? För jag vill ta mig ett snack med den personen, kommunism är inte bra varken teoretiskt eller praktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kromet:

Vem exakt citerade du?

Hahah min lärare [crazy]


   
SvaraCitera