Aviseringar
Rensa alla

Någon som är bra på kemi?


Ämnesstartare

Tennsoldat: . Det är nästan bara silvernitrat som löser sig. Det borde stå i kemiboken vilka ämnen som lätt löser upp sig.

De står att alla klorider är lösliga undantag är silverklorid, AgCl. De flesta sulfater är lösliga förutom bariumsulfat och blysulfat. Karbonater, fosfater och hydroxider är svårlösliga. K3PO4 är ju en fosfat men vem skall den bilda en fällning med?


   
SvaraCitera

Anura:
Skulle vara tacksamt ifall någon kunde förklara hur man gör dessa två uppgifter. Jag har stirrat länge på de och försökt men kommer ingenvart. 

Ifall man har 2 mol utav ämne A och 1 mol av ämne B bildar detta 4 mol av ämne C. Vad är utbytet?

3 A + 2 B -> 2 C + D

Ja nu förstår jag denna fråga tror jag. Reaktionsformeln om du hade fått ett 100% utbyte hade sett ut såhär:

2 A + 1 B -> 4 C (Detta är det teoretiska utbytet, vad vi borde få teoretiskt)

Vi multiplicerar in så vi får samma molmängd på A och B i det teoretiska fallet som i det praktiska fallet.

2 A * 3/2 + 1 B * 3/2 -> 4 C * 3/2   =     3 A + 1,5 B -> 6 C

Här ser man att det är mängden A som begränsar. Med antalet 3 mol A så borde vi få 6 mol C. I praktiken blev det bara 2 mol C. För att få reda på effekten av utbytet så delar man den teoretiska mängden med den erhållna mängden, alltså:

2 C / 6 C = 33,3333 %

Det är så man borde göra om den formel du skrev sist är den faktiska mängden mol av C du fick.


   
SvaraCitera

Anura:

De står att alla klorider är lösliga undantag är silverklorid, AgCl. De flesta sulfater är lösliga förutom bariumsulfat och blysulfat. Karbonater, fosfater och hydroxider är svårlösliga. K3PO4 är ju en fosfat men vem skall den bilda en fällning med?

Jag tror du måste ha skrivit fel, det står magnesiumklorid (LiSO4), det är ju inte samma ämne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat: Det är så man borde göra om den formel du skrev sist är den faktiska mängden mol av C du fick.

Jaha, tack att du tog tid och förklara 🙂 Problemet var att jag har aldrig har fått en sådan uppgift förr. Så tusen tack! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Jag tror du måste ha skrivit fel, det står magnesiumklorid (LiSO4), det är ju inte samma ämne?

jag mena att jag skrev ner löslighetsreglerna ifrån kemiboken 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Jag tror du måste ha skrivit fel, det står magnesiumklorid (LiSO4), det är ju inte samma ämne?

ja juste oj :p


   
SvaraCitera

Anura:

jag mena att jag skrev ner löslighetsreglerna ifrån kemiboken 🙂

Titta på ursprungsuppgiften du skrev om det här. det står magnesiumklorid (LiSO4), det är ju inte samma ämne? Det i parantes är inte magnesiumklorid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Titta på ursprungsuppgiften du skrev om det här. det står magnesiumklorid (LiSO4), det är ju inte samma ämne? Det i parantes är inte magnesiumklorid.

juste jag skrev fel där, ursäkta..


   
SvaraCitera

Anura:

juste jag skrev fel där, ursäkta..

Hur ska det vara då? 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Hur ska det vara då? 😛

MgCl2 :p


   
SvaraCitera

helt värdelös på sånt här men jag vet vad man får om man blandar natriumaluminat  polystyren och bensin Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat: Borde det inte vara aluminiumjodid som bildar fällningen. Magnesium är lätt joner och ammonium också om jag minns rätt.

om de aluminiumjodid och k3po4 blir de då : 3 KI (aq) + AlPO4(s)?

Men om man har litiumkarbonatlösning (Li2Co3) i vattenlösning. Och blandar de med lösning av ammoniumnitrat (NH4no3), Kaliumjodid (KI) och magnesiumklorid (Mgcl2) så bildas de en fällning, Hur tänker man här? 


   
SvaraCitera

Anura:

om de aluminiumjodid och k3po4 blir de då : 3 KI (aq) + AlPO4(s)?

Men om man har litiumkarbonatlösning (Li2Co3) i vattenlösning. Och blandar de med lösning av ammoniumnitrat (NH4no3), Kaliumjodid (KI) och magnesiumklorid (Mgcl2) så bildas de en fällning, Hur tänker man här? 

Aa skulle tro de.
Litium är ju gärna i jonform, det är ju en akalimetall. Kalium är ju också en akalimetall. Då är de ju magnesium eller ammoniumjonen som sätter sig med karbonatet (som du skrev var svårlösligt). Om det är magnesium eller ammonium som binder sig kan jag faktiskt inte svara på tyvärr, skulle kanske gissa på ammoniumjonen eftersom magnesium också gärna vill vara i jonform.


   
SvaraCitera

Anura:

om de aluminiumjodid och k3po4 blir de då : 3 KI (aq) + AlPO4(s)?

Men om man har litiumkarbonatlösning (Li2Co3) i vattenlösning. Och blandar de med lösning av ammoniumnitrat (NH4no3), Kaliumjodid (KI) och magnesiumklorid (Mgcl2) så bildas de en fällning, Hur tänker man här? 

iof är väl Mg i jonform laddad 2 plus. det är ju inte de andra, då borde Mg vilja gå ihop mest med något annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stämmer detta påståendet: När en mol koldioxid bildas enligt följande reaktion frisätts 685 kJ: C2H5OH(l) + 3O2 (g) -> 2CO2(g) + 3H20 (l) delta H = -1370 Kj. Jag säger nej men stämmer de?

Oxidationstalet för svavel i en sulfatjon (SO3^2-) + IV.

En reaktion som har värdena delta H = +178 Kj, delta S = +160 J/K sker spontant vid 25 celsius.

vilken laddning får atomen P?

Ange oxidationstalen samt vilka ämnen som reduceras resp oxideras i följande reaktion 

Fe2O3 + 3CO -> 2Fe + 3CO2 Syre får ju oxidationstalet -2 och järn på högra sidan får 0 men sedan är jag lost på 3CO syret där får ju -2 men vad kan 3C få?

 

CH3-CH-CH2-CH2-CH3

            |

 CH2-CH2 -CH2-CH3

Hur kommer de sig att den här strukturen kallas för 4-metyl-oktan? Hur ser man vart de längsta kolväten är som är oktan?

Tack för hjälpen hörrni!! 🙂


   
SvaraCitera