Aviseringar
Rensa alla

Någon som är kunnig om brännskador och köldskador?


Ämnesstartare

Råka sätta handflatan på sanden där engångrillen stod och det gör satans så jävla ont. Har kylt nu med våt handduk från badplatsen hem. Nu sitter jag med isklapp.

Vet att det kan vara grymt farligt de tockså så morsan bad mig att inte kyla ned mer. Det svider så in i helvete. Känns som att jag håller i något varmt som samtidigt drar i mitt skin (TORR OM HANDEN SOM FAN)


   
Citera

Har du fått några blåsor där du har bränt dig?


   
SvaraCitera

bara att kyla


   
SvaraCitera
Issen

Ehm ne de e ingen fara att kyla ner en brännskada... inte så länge du liskom inte fryser in hela handen... de som inte är bra är att vara extremt nerkyld kroppsligt och värmas upp för snabbt.

Däremot ska man väl egentligen lägga om brännskador med bandage och sånt tror ja.

Är de bara ytligt, asså du är typ röd och de svider?


   
SvaraCitera

Har du inte fått några blåsor utan bara är öm och röd är det ingen fara, bara att kyla och vänta tills det går över.


   
SvaraCitera
Issen

Förvirradknug:

Råka sätta handflatan på sanden där engångrillen stod och det gör satans så jävla ont. Har kylt nu med våt handduk från badplatsen hem. Nu sitter jag med isklapp.

Om de inte bara är ytligt utan att huden faktiskt tar skada och de bildas blåsor etc ska man åka till sjukhus/vårdcentral för både smärtlindring och förband.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Har du fått några blåsor där du har bränt dig?

Inte än. Dock ser det ut som att jag kanske får några små vid tummen.

Issen:

Är de bara ytligt, asså du är typ röd och de svider?

Mer rosa nu och ja, det svider satan.

Issen:

Om de inte bara är ytligt utan att huden faktiskt tar skada och de bildas blåsor etc ska man åka till sjukhus för både smärtlindring och förband.

Okej, tack då vet jag. Får linda lite lätt med något tills vidare iaf. (: Får se imorgon om blåsor har uppstått. Var rätt snabb med nedkylning så.


   
SvaraCitera
Issen

Förvirradknug:

Okej, tack då vet jag. Får linda lite lätt med något tills vidare iaf. (: Får se imorgon om blåsor har uppstått. Var rätt snabb med nedkylning så.

Låter inte som om du råkat ut för någon andra gradens och då ska du helt enkelt kyla ner de och ja, ta smärtstillande

Men du ska inte hålla på att linda i något vanligt bandage heller om de är så, de ska lindas på speciellt sätt så därför man ska söka vård...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Låter inte som om du råkat ut för någon andra gradens och då ska du helt enkelt kyla ner de och ja, ta smärtstillande

Will do. Thanks mate! Blir ju fett orolig när morsan drar en sån där!

- "AH DU KAN FÅ KÖLDSKADOR ISTÄLLET, DET ÄR VÄRRE!"


   
SvaraCitera
Issen

Förvirradknug:

Will do. Thanks mate! Blir ju fett orolig när morsan drar en sån där!

- "AH DU KAN FÅ KÖLDSKADOR ISTÄLLET, DET ÄR VÄRRE!"

Ne asså, du ska ju spola i kallt vatten egentligen, inte ha massa is på... det är för kallt så det är ju visserligen sant.

Men så länge den typ bara är röd och du får lite blåsor är de inte farligt utan du behöver bara söka vård om de blir infekterat eller så.

Förövrigt, jag vet att blåsor kliar och man vill ha bort dom men, brännblåsor är bra för läkningen [smile]


   
SvaraCitera

Om du inte fått blåsor än så är det inte någon jätteallvarlig brännskada, man ska kyla brännskador med vatten eller med is, man ska dock inte överdriva och kyla med överdrivet kalla föremål, anledningen till att man kyler brännskador är för att blodkärlen ska dra ihop sig för att blodtillförseln ska minska och på så sätt minskar även svullnaden.


   
SvaraCitera
Issen

mrman:

anledningen till att man kyler brännskador är för att blodkärlen ska dra ihop sig för att blodtillförseln ska minska och på så sätt minskar även svullnaden.

Och för att de känns väldigt gött när de inte gör ont


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

anledningen till att man kyler brännskador är för att blodkärlen ska dra ihop sig för att blodtillförseln ska minska och på så sätt minskar även svullnaden.

Issen:

Och för att de känns väldigt gött när de inte gör ont

Word. Aja. Får stå ut med att det gör ont ibland. Orkar inte stå med en hink med vatten här eller likanden. Är som sagt högerhanden - DATAMUS handen. Wiihooooo!!


   
SvaraCitera

Förvirradknug:

DATAMUS handen. Wiihooooo!!

Då har du en bra anledning att träna vänsterhand att bli lika smidig som högerhand [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håll det torrt och rent så läker det rätt okej,
Borde bli okej hyffsat snabbt.


   
SvaraCitera