Aviseringar
Rensa alla

Någon som äter Abilify?


salmon
Ämnesstartare

plutten:
Jag har ätit Abilify 5-15 mg för psykos men den hjälpte inte blev bara mer manisk. Men pigg blev jag och gick ner 4-5 kg på 1 månad... bytte till Zyprexa 20 mg sen och det blev jag harmonisk, lugn av och gick upp dom kilon jag gick ner innan.

Jag äter också Zoloft 50 mg.

Gick du ner i vikt pga mycket illamående? När jag började med Zoloft mådde jag ordentligt illa i kanske två-tre veckor, såg färgprickar och efter ett tag hade jag gått upp 12 kilo och fick massa bristningar. Kanske berodde på att jag skulle upp i 200 mg väldigt fort?  Sen åt jag det tills för nåt år sen då jag började med 150 mg istället. Därav rädd för medicin som kan göra att man går upp i vikt. Abilify ska enligt min läkaren inte öka ens vikt. 


   
SvaraCitera
salmon
Ämnesstartare

Lounge: okej, låter som tankeblockader. vet itne om det hjälper mot just det men mot social fobi ska den hjälpa, vet dock inte hur. hör med din läkare ist!

Oki 🙂 Men jag kan tänka mig att om jag blir mindre stressad och får mindre ångest och tvång så blir blockningarna färre. 


   
SvaraCitera
Lounge

salmon: Oki 🙂 Men jag kan tänka mig att om jag blir mindre stressad och får mindre ångest och tvång så blir blockningarna färre.

det låter som en väldigt trolig följd!


   
SvaraCitera

salmon: Gick du ner i vikt pga mycket illamående?

Ja. Jag spydde i början rätt mycket och jag hade så mycket ångest att jag knappt kunde äta... gick ner från 50 kg till 45 kg och kunde inte sova heller.


   
SvaraCitera
salmon
Ämnesstartare

plutten:

Ja. Jag spydde i början rätt mycket och jag hade så mycket ångest att jag knappt kunde äta... gick ner från 50 kg till 45 kg och kunde inte sova heller.

Åh. Nu är jag rädd 🙁


   
SvaraCitera

salmon: Åh. Nu är jag rädd 🙁

Nej bli inte rädd! 🙂 Du kanske reagerar helt annorlunda på samma medicin... ge det en chans iaf!


   
SvaraCitera
salmon
Ämnesstartare

Jag åt Abilify i två veckor, fick kramper i tungan och runt munnen så jag hade svårt att prata till och från. När jag känt av det i fyra dagar ringde jag psykjouren och de avrådde mig från att ta någon mer medicin före en läkare uttalat sig. Min kontaktperson inom psyk sa samma sak. Någon mer som fått denna konstiga biverkning? Nu har jag varit utan medicinen i fem dagar och igår slutade "krampanfallen" i munnen. 


   
SvaraCitera
salmon
Ämnesstartare

Bör även tilläggas att jag haft en sjuk krypningskänsla i kroppen hela medicineringen, att sitta eller ligga ner har varit jättejobbigt, men pga trötthet har jag inte orkat göra av med energin. 


   
SvaraCitera