Aviseringar
Rensa alla

Någon som går på/har gått på Lundellska Skolan i Uppsala?


Ämnesstartare

Jag går i nian och ska därför välja gymnasium snart. Jag funderar på Lundellska Skolan (Skrapan) och mest Ekonomi-juridik-programmet, som förut kallats SPIEP och varit en inriktning inom Sam. Nu vill jag gärna veta om det är någon som går där/har gått där som kan dela med sig av hur det är där. Vad som är bra, vad som är dåligt, hur stämningen är, hur lärarna är osv. Vore snällt! [smile]


   
Citera

Nej


   
SvaraCitera

Skrapan?


   
SvaraCitera

SP är inget bra val.

Bara fjortisarna som inte ångrade sitt val på min förra skola [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lundellska Skolan brukar kallas för Skrapan. [smile]


   
SvaraCitera

xsaosinx:

dude.


   
SvaraCitera

tyrathequeen:

Jag funderar på Lundellska Skolan (Skrapan)

Gick där som

Antrax:

pekade ut. [cool]

tyrathequeen:

som förut kallats SPIEP

På det programmet till och med!

Det var ett väldigt bra program faktiskt. Man fick lära sig samhälle och politik inifrån och ut. De lärare vi hade förutsatte inte att vi hade några förkunskaper. Därtill läste vi väldigt mycket ekonomi. Både på företagsnivå, nationell nivå och internationell nivå. Vi läste även om hur ekonomin påverkar levnadsförhållanden (t.ex. hur jeansfabriker och korrupta politiker gör det skit för lågavlönade kineser i Kina). Alla lärare var (när jag gick där) väldigt duktiga, kompetenta och engagerade i sitt arbete. Igenom ettan och tvåan fick man lära sig alla grunder och hur man skulle sovra information medan trean mer bestod av att utföra stora projekt (typ, analysera alla Ukrainas tillgångar, förutsättningar, osv, både historiskt, och i nuläget. Kom sedan med ett utlåtande om hur man kan etablera företag där, vilka dessa ska vända sig till, risker, eventuell byråkrati, etc). Det kanske låter överväldigande jämfört med hur det är i högstadiet, men när du väl är där så har du redan vant dig genom att gå små trappsteg uppåt hela tiden under ettan och tvåan. Alla arbeten hade ofta en miljöinriktad förankring också.

Har tyvärr hört att det under det senaste året blivit helt kaos rent stämningsmässigt på skolan dock. Folk får sina skåp uppbrutna och får jackor/skoldatorer stulna väldigt ofta. Det har gått så långt att de satt upp kameror. Så var det verkligen inte när jag gick där. Snarare motsatsen. Trevligaste skolan i stan på den tiden.

Rosendal är den enda skolan där det så vitt jag vet inte blivit bråkigare sen 94:orna började på gymnasiet. Fast Skrapan är nog inte så där jätteilla heller just nu. Bara att det är sämre och stökigare än förr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Alla lärare

xsaosinx:

kompetenta

xsaosinx:

engagerade

BG, Greger, Ezter[ops]

tyrathequeen:

Lundellska Skolan

Jag gick också där och xsaosinx beskrivning stämmer väldigt bra. Det låter betydligt mer fancy och avancerat än vad det är dock, tyckte mest man myste runt, satt i grupprum och drack kaffe under tre år.

Sen finns det ju underjordiska kulvertar och ett gamalt nedlagt mentalsjukhus på området som man kan springa runt i, vilket också är en anledning att att välja skrapan.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

BG, Greger, Ezter[ops]

Förutom dem! [blush] Nejmen de utförde väl sina jobb som lärare alldeles utmärkt? Förutom att BG var rätt slapp, Greger var allmänt virrig och Ezter ibland inte ens gjorde sig förstådd. Kebrom behövs. [love]


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Sen finns det ju underjordiska kulvertar och ett gamalt nedlagt mentalsjukhus på området som man kan springa runt i, vilket också är en anledning att att välja skrapan.

Haha oh, ja! Fan vad tråkigt att vi inte hittade kulvertarna förrän i trean. Fatta vad mycket kul man hade kunnat göra där i ettan och tvåan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, det låter ju ganska bra. Men vad då kulvertar och mentalsjukhus? Jag vet att det har legat ett mentalsjukhus där, men vad är det för kul med det? [confused] Och finns det café och bibliotek där? Och hur är maten och matsalen? Hörde något om att det var långt till den. Och gympasalen också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tyrathequeen:

Men vad då kulvertar och mentalsjukhus? Jag vet att det har legat ett mentalsjukhus där, men vad är det för kul med det?

Om man inte tycker det är spännande att smyga runt och busa i mörka gångar och konstiga rum så är det inte ett dugg roligt att det finns kulvertar. Men är det inte sånt man tycker är roligt när man går på gymnasiet?

tyrathequeen:

Och finns det café och bibliotek där?

Ja, ena cafétanten är dock rätt skräckinjagande.

tyrathequeen:

Och hur är maten och matsalen

Maten blev faktiskt bättre och bättre under min tid på skrapan, så håller trenden i sig så ska inte vara något större fel på den nu heller. Matsalen ligger ju som bekant en bit bort, rätt drygt att gå på vintern och när det regnar. Men är det fint väder så är det rätt skönt att komma ut och röra lite på sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, men ni får gärna berätta mer. Var det värt att gå där eller skulle ni hellre gått någon annanstans såhär i efterhand?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tyrathequeen:

Okej, men ni får gärna berätta mer. Var det värt att gå där eller skulle ni hellre gått någon annanstans såhär i efterhand?

Så här i efterhand ser jag tiden på skrapan som en av de bättre perioderna i mitt liv, både socialt och studiemässigt. Visst gick man runt och var lite bitter över fula lokaler, konstiga lärare och tråkiga lektioner när man väl gick där, men jag antar att det är något man gör på alla skolor. Hade jag fått göra om mitt gymnasieval hade jag antagligen valt lundellska igen. Möjligen hade Katte varit ett alternativ men den skolan har väl gått ner sig sen dom fick ta emot ett lass elever från Linné.


   
SvaraCitera