Aviseringar
Rensa alla

Någon som gjort högskolesprovet?


Ämnesstartare

 funderar på o göra högskoleprovet i april, men till er som gjort den hur var det? Enkelt?  


   
Citera

egentligen inte, första gången brukar dock vara en "test" gång för de flesta. Kolla på studera.nu eller vad sidan heter och kolla på hur proven ser ut och vad de testar på. Öva också i god tid innan provet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LolaRose:
egentligen inte, första gången brukar dock vara en "test" gång för de flesta. Kolla på studera.nu eller vad sidan heter och kolla på hur proven ser ut och vad de testar på. Öva också i god tid innan provet. 

Tack för informationen :)!


   
SvaraCitera
time
 time

Om du har en iPhone eller iPad kan det vara värt att ladda ner Högskoleprovsappen, som har ett/två gratisprov du kan öva dig på, delmoment för delmoment. För typ 9 kr kan du köpa extraprov att öva på. Jag skrev mitt första högskoleprov utan att ha övat (annat än att leka lite med appen) och skrev 1,2 på första försöket, vilket jag är nöjd med.


   
SvaraCitera

Haha gjorde mitt nu för snart 3 veckor sen.

Räknade lite hemma o ja tror jag fick mellan 0-6-1.2 fattade inte helt hur man skulle gå tillväga med räkna ut de.

 

Men ah allt är relativt enkelt förutom matten 


   
SvaraCitera

Bara testprov, gamla från andra år liksom. 


   
SvaraCitera

time:
Om du har en iPhone eller iPad kan det vara värt att ladda ner Högskoleprovsappen, som har ett/två gratisprov du kan öva dig på, delmoment för delmoment. För typ 9 kr kan du köpa extraprov att öva på. Jag skrev mitt första högskoleprov utan att ha övat (annat än att leka lite med appen) och skrev 1,2 på första försöket, vilket jag är nöjd med.

Är det samma frågor/uppgifter man övar på hela tiden då?


   
SvaraCitera
time
 time

terrormat:

Är det samma frågor/uppgifter man övar på hela tiden då?

Ja, men appen har tre prov. Eller fyra. Man kan ju naturligtvis göra det online bara, för mig var det smidigt att kunna sitta var jag ville och öva.


   
SvaraCitera

enkelt skulle jag väl inte säga att det är, men det är helt klart möjligt att få rätt bra resultat om man är bra på att läsa och jobba snabbt och kan disponera sin tid


   
SvaraCitera

Reeeetooo:
Haha gjorde mitt nu för snart 3 veckor sen.

Räknade lite hemma o ja tror jag fick mellan 0-6-1.2 fattade inte helt hur man skulle gå tillväga med räkna ut de.

 

Men ah allt är relativt enkelt förutom matten 

varför fick du inte bättre resultat om du tyckte det var enkelt?


   
SvaraCitera

Väldigt värt att göra det, speciellt om man inte orkar bry sig om allt nonsens man ska göra för bra betyg på gymnasiet. Skrev 1.75 förra hösten, pluggade inte så mycket för gymnasiekurserna och läste internetkkurs på högskolenivå på det ämne som jag nu börjat studera vid Uppsala universitet.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

varför fick du inte bättre resultat om du tyckte det var enkelt?

För matten sänkte mig 🙂 har alltid haft svårt för matten och den delen som gick bra för mig ströks så


   
SvaraCitera

Reeeetooo:

För matten sänkte mig 🙂 har alltid haft svårt för matten och den delen som gick bra för mig ströks så

har svårt att tro att matten står för över hälften av provet


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

har svårt att tro att matten står för över hälften av provet

halva högskoleprovet är "typ" matte, logik osv siffror


   
SvaraCitera

Mahalageasca:

halva högskoleprovet är "typ" matte, logik osv siffror

logik är väl inte riktigt samma sak som matte.

jag har iofs inte gjort provet sen det gjordes om, men om man tycker att provet var lätt tycker jag att man bör ha betydligt högre resultat än 0,6-1,2, särskilt som snittet ligger på 0,8-0,9 


   
SvaraCitera