Aviseringar
Rensa alla

någon som har kontakt med aspie?


Ämnesstartare

Leijonsparf:

snäll är typ som att man agerar positivt mot någon av medlidande. upplever inte att aspie gjorde det, utan att hon genuint brydde sig om folk.

medlidande som i: projicera egna problem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

medlidande som i: projicera egna problem?

nej, som i, att folk inte bryr sig egentligen, men agerar sympatiskt ändå. konsekvenserna blir typ de samma, men intentionerna är annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

nej, som i, att folk inte bryr sig egentligen, men agerar sympatiskt ändå. konsekvenserna blir typ de samma, men intentionerna är annorlunda.

intentionerna är (medvetet eller ej) att trösta sig själv eller blidka sitt överjag eller projicera problem på någon annan för att lättare kunna behandla dem.

det kallar inte jag snällt. men vi har olika definitioner, det får duga.

sympati är en viktig komponent i empati men kan lätt slå över i vad som praktiskt taget är passiv självömkan även om det upplevs annorlunda.

ska sluta klyva hårstrån nu om du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: snäll är typ som att man agerar positivt mot någon av medlidande. upplever inte att aspie gjorde det, utan att hon genuint brydde sig om folk.

jag håller med. snäll betyder att ge respons och är mer av en handling för mig. 
ett bättre ord kanske vore kärleksfull, hur dumt det än låter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: snäll är typ som att man agerar positivt mot någon av medlidande. upplever inte att aspie gjorde det, utan att hon genuint brydde sig om folk.

jag håller med. snäll betyder att ge respons och är mer av en handling för mig. 
ett bättre ord kanske vore kärleksfull, hur dumt det än låter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hon skrev  till mig på fb, hade ingen aning om vem det var


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:
hon skrev  till mig på fb, hade ingen aning om vem det var

vem av dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

vem av dem?

aspie!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

aspie!

nyligen?


   
SvaraCitera