Aviseringar
Rensa alla

Någon som kan hjälpa med kemi?


Anura:

Tack! 🙂

Vet att om du blandar silvernitratlösning med en saltlösning som innehåller kloridjoner så bildas fällningen silverklorid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag blir inte klok på svaren på dina uppgifter. säker på att det är rätt mängder du uppgett? skall det vara ml?

hm. en gång till, såg ett decimalfel.

nNaCl = 0,5*10^-3*0,1=0,0005 mol
nAgCl = nNaCl

MAgCl = 107,87+35,45=143,32 g/mol
mAgCl = 0,0005*143,32=0,07166 g

men om du nu ändrar värdet för det praktiska utbytet så blir det lika förvirrande igen. med det gamla värdet, 0,06 g, så blir det procentuella utbytet:

(0,06/0,07166)*100=83,7 %

det jag kan tänka mig med värdet 1,0085 g är att läraren smugit in att det även bildas en fällning utav NaN03, vilket ökar vikten. en fällning av endast AgCl som är större än det teoretiskt möjliga utbytet, dvs över 0,07166 g, är ju helt galet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för den andra uppgiften behöver du ta hjälp av spänningsserien, om jag minns rätt. kanske någon förklaring om salters löslighet. kan inte hjälpa mer än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svefnpurka:

0,07166 g,

Det är ju de me praktiska fällningen med ependorfrör när de har blivit centrifugerat och värmt upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svefnpurka:

det jag kan tänka mig med värdet 1,0085 g är att läraren smugit in att det även bildas en fällning utav NaN03, vilket ökar vikten. en fällning av endast AgCl som är större än det teoretiskt möjliga utbytet, dvs över 0,07166 g, är ju helt galet.

Volymen är inte 0,5 ml utan summan av volymerna på de lösningar ni blandat.
Koncentrationen är inte 0,1 mol/liter. Eftersom volymen har ökat har koncentrationen ändrats. Det är bättre att titta på molförhållandet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad kan ett ependorfrör väga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad gör jag för fel på den här rapporten någon som vet?

Metod:
1. Börja med att väga ca 1 g kopparsulfat med kristallvatten i en bägare. Anteckna massan med så många decimalers noggrannhet som möjligt.
2. Värm bägaren med dess innehåll så att allt kristallvatten avges, vilket man ser på att saltet antagit en gråvit färg och ingen ånga längre avges.
3. Väg nu bägaren med vattenfri kopparsulfat och beräkna massan vattenfri kopparsulfat samt massan vatten som har avgetts.
4. Beräkna nu antalet mol vattenfri kopparsulfat respektive antalet mol vatten som har avgetts.
5. Nu kan du beräkna molförhållandet mellan kopparsulfaten och vattnet, d.v.s. x.

Resultat
1. Vad vi fick fram när vi vägde behållaren som tom var att den vägde 31.5 g som tom behållare. När vi vägde den med kristallvatten vägde den 32.5 g.
3. När vi vägde bägaren då vatten har avgetts vägde den 32.15 g. Massan vatten som har avgetts var då: 0.35 g. Den vattenfria kopparsulfaten var 0.65 g.
4. Mol av vattenfri kopparsulfat: n = 0.65/ 63,5 + 32,1 + 16,0 *4 = 0,04
Mol vatten som har avgetts = n = 0.35/ 1,008 + 1,008 + 16,0 = 0.02
5. 0.04/ 0.02= 2 mol
Vattenfri kopparsulfat: 32.15 g
Kopparsulfat: 0.65 g
Massan vatenfri kopparsulfat som avgetts: 0.35g .
Mol av vattenfri kopparsulfat: n = 0.65/
Mol av kristallvatten: n = 0.35/

Molekylformel:
CuSO4•5 H2O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orkar inte kolla [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Orkar inte kolla

Du kan bara kolla på resultat :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Du kan bara kolla på resultat :p

Kan kolla imorgon.


   
SvaraCitera
kachin

Anura:

Vad gör jag för fel på den här rapporten någon som vet?

Läste men tycker det ser bra ut, tror jag. Vad säger den som säger att det är fel?

På 5:an kan du skriva att förhållandet kopparsulfat-vatten är 2:1 (är rätt som du gjort)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Läste men tycker det ser bra ut, tror jag. Vad säger den som säger att det är fel?

På 5:an kan du skriva att förhållandet kopparsulfat-vatten är 2:1 (är rätt som du gjort)

Att jag ej har avrundat vid 0.04 och vid 0.02.
Sedan även mol kopparsulfat n inte är 0.65 mol
Och att mol av kristallvatten inte är n= 0.35 mol.

Vad skall molekylformeln vara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man tillsätter silvernitrat i nio okända provrör blir utfallet i provrör A - I

A: Ja, lite fällning. vit.
B: Ingen förändring.
C: Ingen förändring
D: Ja, fällning. vit färg.
E: Ingen förändring.
F: Ingen förändring.
G: Fällning.
H: Lite fylligare färg. Osäker.
I: Ingen förändring.

När man tillsätter bariumklorid i nio okända provrör händer detta.

A: Ingen fällning.
B: Vit fällning.
C: Ingen förändring.
D: Ingen förändring.
E: Vit fällning.
F: Ingen förändring.
G: Ingen förändring.
H: Vit fällning.
I: Ingen fällning.

När man tillsätter natriumhydroxid i nio okända provrör händer detta.

A: Ingen förändring.
B: Ingen förändring.
C: Ingen förändring.
D: Ingen fällning.
E: Ingen förändring.
F: Ingen förändring.
G: Mörk fällning.
H: Grön fällnin (?)
I: Ingen fällning.

Nu skall man lista ut vad de finns för salter i dessa provrör och balansera reaktionsfomeln. Jag kommer bara på vad som finns i provrör E när man blandade den med bariumklorid vilket bildade kopparsulfat. Någon som kan hjälpa mig? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså du borde läsa mer i boken så att du lär dig och inte fråga här innan du gör labbarna [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Alltså du borde läsa mer i boken så att du lär dig och inte fråga här innan du gör labbarna

Men jag har inte tid. A kursen i Kemi är redan över och jag har missat mcyket. Bara rapporten kvar 🙁 Jag har lärt min läxa till B kursen.


   
SvaraCitera