Aviseringar
Rensa alla

Någon stopp med siffror?


Ämnesstartare

Tja.

Vi alla kan ju räkna till 100 från 1 men jag har faktiskt undrat detta länge. Finns det någon stopp vid räkningen typ som hundra miljoner eller något sådant typ? Vart tar det ens stopp? är det vid biljon beloppet?


   
Citera

vincebruh: är det vid biljon beloppet?

klart det inte tar stopp där. det är inte fysiskt omöjligt att säga två biljoner eller fler heh

siffror är oändliga, vid något skede har vi kanske inte ett samlat namn för beloppet längre men siffrorna tar inte slut för det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wineing:

klart det inte tar stopp där. det är inte fysiskt omöjligt att säga två biljoner eller fler heh

siffror är oändliga, vid något skede har vi kanske inte ett samlat namn för beloppet längre men siffrorna tar inte slut för det

När tar sifforna slut då? Finns det någon förklaring för det?


   
SvaraCitera

vincebruh:

När tar sifforna slut då? Finns det någon förklaring för det?

siffror är oändliga. oändlig betyder att det inte finns ett stopp. 


   
SvaraCitera

Jag funderade när jag var liten vid varje nytt år hur man skulle uttala det, skriva det. Men till och med jag förstår hur man kan dubbla. Ta Instagram tillexempel på de där med hashtaggar och vilka som är populärast. Har jätte svårt och läsa siffrorna där men förstår de ju mer jag ser dem. Candy Crush saga </3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte bara finns oändligheten, det finns oändligt många oändligheter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Cantor


   
SvaraCitera

Tar aldrig slut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den gamla klassiska jämförelsen... när tar ett snöre slut? 


   
SvaraCitera

stoner:
Den gamla klassiska jämförelsen... när tar ett snöre slut? 

Man knyter ihop fler snören 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SkeletonGirl: Man knyter ihop fler snören

Det blev lite fel i mitt syfte med att jämföra storleken på tal med längden på ett snöre. Tanken eller syftet var att ett snöre kan vara oändligt långt liksom storleken på ett tal kan vara oändligt.

Bättre kanske att jämföra med tiden - när tar tiden slut?  Mycket glad


   
SvaraCitera

stoner:

Det blev lite fel i mitt syfte med att jämföra storleken på tal med längden på ett snöre. Tanken eller syftet var att ett snöre kan vara oändligt långt liksom storleken på ett tal kan vara oändligt.

Bättre kanske att jämföra med tiden - när tar tiden slut?  Mycket glad

Jag blev sugen på godis snören. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SkeletonGirl: Jag blev sugen på godis snören.

Röda är goda... svarta är hemska (gillar inte lakrits). Men föredrar choklad.  Hjärta


   
SvaraCitera

stoner:

Röda är goda... svarta är hemska (gillar inte lakrits). Men föredrar choklad.  Hjärta

Geisha.


   
SvaraCitera

Siffrorna tar stopp när mänskligheten dör ut för att det var vi som hittade på siffror för att lättare förstå saker. Naturen bara är och där kommer vi och måste ha förklaringar för allt och sätter nummer och namnlappar på saker och ting.


   
SvaraCitera