Aviseringar
Rensa alla

Något är väldigt fel


Ämnesstartare

Jag har börjat fått tvångstankar sen ett bra tag tillbaka jag har inga tvångshandlingar men jag kanske har ocd..och jag skäms om att säga det till mamma..känns som att alla kommer tycka jag är galen eller nått. Jag vet ej vart jag ska vända mig. Skolkuratorn sa bup men jag vet inte...ska jag ta det här på allvar?  Och jag har mer symptom som passar in på ocd...vad ska jag göra..


   
Citera

Jag tycker att du ska be din mamma om hjälp! Det är ingenting att skämmas för och du bör absolut ta detta på allvar! Din mamma kommer att bli tacksam för att du anförtror dig för henne. Det finns hjälp att få och du ska inte behöva må dåligt. Hör av dig till mig om du behöver prata:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ariana fangirl:
Jag tycker att du ska be din mamma om hjälp! Det är ingenting att skämmas för och du bör absolut ta detta på allvar! Din mamma kommer att bli tacksam för att du anförtror dig för henne. Det finns hjälp att få och du ska inte behöva må dåligt. Hör av dig till mig om du behöver prata:)

Tack ska försöka lösa det på något sätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idon’tnookey:
Jag har börjat fått tvångstankar sen ett bra tag tillbaka jag har inga tvångshandlingar men jag kanske har ocd..och jag skäms om att säga det till mamma..känns som att alla kommer tycka jag är galen eller nått. Jag vet ej vart jag ska vända mig. Skolkuratorn sa bup men jag vet inte...ska jag ta det här på allvar?  Och jag har mer symptom som passar in på ocd...vad ska jag göra..

vad menar du med tvångstankar och vad är det du tänker på som får dig att må dåligt?


   
SvaraCitera

vincebruh:

vad menar du med tvångstankar och vad är det du tänker på som får dig att må dåligt?

Tvångstankar är när man mot sin vilja tvingas tänka på tankar som man inte vill tänka på. Du kanske tänker då ''men tänk på något annat då'', så lätt är det inte, det går med träning men är inte helt enkelt. En tvångstanke kan ploppa upp när som och då behöver man mota bort den tanken.
Jag råder dig att söka på OCD så förstår du mer. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Tvångstankar är när man mot sin vilja tvingas tänka på tankar som man inte vill tänka på. Du kanske tänker då ''men tänk på något annat då'', så lätt är det inte, det går med träning men är inte helt enkelt. En tvångstanke kan ploppa upp när som och då behöver man mota bort den tanken.
Jag råder dig att söka på OCD så förstår du mer. Glad

Jag råder dig att söka på OCD.

För övrigt, OP. Berätta för dina förändrar. Finns hjälp 🙂


   
SvaraCitera

ElliotH:

Jag råder dig att söka på OCD.

Behövs inte, jag har OCD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Behövs inte, jag har OCD.

Har du blivit diagnotiserad? Enligt din definition vet du tydligen inte vad OCD är.


   
SvaraCitera

ElliotH:

Har du blivit diagnotiserad? Enligt din definition vet du tydligen inte vad OCD är.

Ja jag är diagnostiserad. Det var en beskrivning och jag utgick från mig själv, det kanske inte passar in på andra. Okej, om du nu vet vad OCD är, varför frågar du? För det andra, om du nu vet vad OCD är, berätta för mig då vad det är för något.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Okej, om du nu vet vad OCD är, varför frågar du?

OCD kanske?


   
SvaraCitera

ElliotH:

Har du blivit diagnotiserad? Enligt din definition vet du tydligen inte vad OCD är.

Det kan vara så att min beskrivning kan ha blivit tokig eller missvisande, absolut. OCD betyder inte bara att man har ''Utförandet av de tvångsmässiga beteenden'' som att man känner sig smutsig (trots att man inte är det) och därför känner sig tvingad till att göra en handling (ritual) som leder till att man tvättar händerna.
Det har jag haft men OCD är mer än så, det kan vara tvångtankar som ploppar upp i huvudet på en, en tanke man inte vill tänka som man tvångsmässigt tänker på. Den här delen av min beskrivning av OCD kan jag förstå att du motsätter dig, men det är fel. Du har förstått vad tvångshandlingar är men frångott tvångstankarna. Jag vet mycket väl vad jag pratar om.
Vad det något ''experten'' har att tillägga? Rullar ögonen
Förlåt om jag är övertydlig. Jag tror inte att du är dum (jag retas nog lite med dig bara). 😉


   
SvaraCitera

Plejadisk Panda:

OCD kanske?

Exakt. Galen


   
SvaraCitera