Aviseringar
Rensa alla

något som stör mig


Ämnesstartare

jag har läst rätt mycket science fiction i mitt liv. och jag har hyfsat bra övergripande koll på teknologisk utveckling inom ett antal olika fält. och jag kan inte släppa tanken på att all teknologi som krävs för att förvandla oss till cyborger i cyberpunkbemärkelsen, integrera teknologi i våra kroppar på ett grundläggande plan, för att förändra sättet vi fungerar på i grunden, redan är här. teknologin är redan här, men vi har inga direkta tillämpningar än, eftersom det inte är någon som gör någon direkt forskning på cybernetiska implantat, för att det finns tiotusen juridiska hinder och för att det inte finns någon efterfrågan, och efterfrågan uppstår inte eftersom inga produkter finns på marknaden.

sen läser jag om folk som kevin warwick och lepht anonym, som med mer eller mindre kvalifikationer och resurser, alltifrån neurokirurger och operationsrum till hobbyknivar och en flaska vodka, faktiskt gör slag i saken och gör jävligt häftiga grejer. bci melln nerver i armen och en dator som är kopplad till sonar, magneter i fingertopparna för att kunna känna elektromagnetiska fält, rfidchip i handen för att kunna låsa upp mobilen via nfc-läsare (vet inte om någon gjort det eller om det är jag som kommit på den), eliminera a-vitamin ur kosten och ersätta det med en variant som typ fiskar använder för att utvidga ljusspektrat man kan se, osv.

är det bara jag som känner att jag har ett personligt ansvar för att få framtiden att inträffa, nu? inte bara vänta på att någon ska göra festliga grejer som aldrig kommer komma ut på marknaden. det kliar i fingrarna på mig. jag vill känna att jag uträttar något. och majoriteten av utveckling hittills har visat att man ofta uträttar mer med en skalpell och en lödkolv vid köksbordet, än med en akademisk karriär. och jag känner någonstans, instinktivt, att det bara är en fråga om mindset innan vi faktiskt har typ, neuromancer, eller snow crash, osv. och det verkar ju asnice. och det känns, innerligt, som att det enda som krävs är att folk, dvs jag, tar sig tid och motivation och vilja och mod att sluta betrakta sin kropp som något likgiltigt och konstant, och börjar betrakta den som ett modulärt tabula rasa som bara inväntar modifikationer för att fungera bättre. med mekanik, elektronik, droger, kost, bioteknik eller vad som.

är det någon mer som ibland känner så?


   
Citera
Ämnesstartare

liksom, jag läste om en kille som hade implanterat hörlurar som fungerar via, vad heter det, bone conduction, och det enda jag kunde tänka på var, fan, det där går ju att göra bättre genom att göra så här... typ. jag går på bussen och rotar runt efter mitt busskort och tänker att, chipphelvetet är ju för fan kontaktlöst, varför har jag det inte i handen för?


   
SvaraCitera

Ingen kan veta framtiden men jag tror att vi kommer bli rikare i framtiden därför att mer kommer automatiseras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LiberalWarrioe:
Ingen kan veta framtiden men jag tror att vi kommer bli rikare i framtiden därför att mer kommer automatiseras.

men fuck automation, automation är awesome, men det kan inte jag göra något åt i dagsläget. det jobbar halva världen på redan. jag vill utöka min kropps funktioner så att jag kan göra lite mer spännande grejer. jag är trött på dess begränsade prestanda.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:
liksom, jag läste om en kille som hade implanterat hörlurar som fungerar via, vad heter det, bone conduction, och det enda jag kunde tänka på var, fan, det där går ju att göra bättre genom att göra så här... typ. jag går på bussen och rotar runt efter mitt busskort och tänker att, chipphelvetet är ju för fan kontaktlöst, varför har jag det inte i handen för?

Det är mycket bra för döva personer. När saker massproduktion  kostar det mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har ett sl-kort som jag klippt-till. Så bara chippet är kvar, sen kan man ha det i en av fingrarna i handsken. Det funkar braTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LiberalWarrioe:

Det är mycket bra för döva personer. När saker massproduktion  kostar det mindre.

det är den där mentaliteten som håller intressanta grejer från en massmarknad. vi har haft cochleaimplantat sen, vadå, 80-talet eller nåt. det har inte filtrerats ut till någon massmarknad. vi har haft bci:er kopplade direkt till nervsystemet i typ tio år. på den tiden har vi gjort det två gånger, såvitt jag vet. vad fan handlar det om? det finns flourcerande kaniner där ute, och självlysande växter, och genterapier har kommit rätt jävla långt, och all bioteknik börjar bli löjligt billig, men inget kommer filtreras ner till konsumentprodukter när ludditer insisterar på att bara sjuka personer förtjänar att lagas. människokroppen är utdaterad, vi har teknologin för att uppgradera den, men händer det? nej. missriktad moral och jävla trams utgör hindret för det. så vi kan inte vänta på att något företag ska ge oss häftkg och praktisk skit. vi måste göra det själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Har ett sl-kort som jag klippt-till. Så bara chippet är kvar, sen kan man ha det i en av fingrarna i handsken. Det funkar braTumme upp

har haft för avsikt att implantera ett sådant länge nu. grejerna för att göra det kostar några hundra, för biosäkring och kort och allt. då funkar det på sommaren också, och kan ej tappas bort. men har inte gjort det än. men, jag måste fan sluta prokrastrinera och få det gjort. jag vill ha någon som säger till mig att göra sån där skit i stället för att bara fundera på det.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det är den där mentaliteten som håller intressanta grejer från en massmarknad. vi har haft cochleaimplantat sen, vadå, 80-talet eller nåt. det har inte filtrerats ut till någon massmarknad. vi har haft bci:er kopplade direkt till nervsystemet i typ tio år. på den tiden har vi gjort det två gånger, såvitt jag vet. vad fan handlar det om? det finns flourcerande kaniner där ute, och självlysande växter, och genterapier har kommit rätt jävla långt, och all bioteknik börjar bli löjligt billig, men inget kommer filtreras ner till konsumentprodukter när ludditer insisterar på att bara sjuka personer förtjänar att lagas. människokroppen är utdaterad, vi har teknologin för att uppgradera den, men händer det? nej. missriktad moral och jävla trams utgör hindret för det. så vi kan inte vänta på att något företag ska ge oss häftkg och praktisk skit. vi måste göra det själva.

Livet är inte som starship troopers där soldater har stora mecha suits det krävs stort kapital från investerare eller filantropi. I 2001 fanns det en avancerade AI men det kanske aldrig kommer att finnas irl du är välkommen att investera dina pengar i sånna projekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LiberalWarrioe:

Livet är inte som starship troopers där soldater har stora mecha suits det krävs stort kapital från investerare eller filantropi. I 2001 fanns det en avancerade AI men det kanske aldrig kommer att finnas irl du är välkommen att investera dina pengar i sånna projekt.

men erfarenhet visar att det där inte stämmer. killen som implanterade bone conduction-lurar gjorde det på en låg budget, som privatperson. magneter i fingertopparna, typ femhundring? sl-kort i handflatan, ett par hundra. bci, där kan vi börja snacka, men förutom att en del komponenter är jobbiga att få tag på som privatperson så finns det inga av dem som är överdrivet dyra i sig.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

men erfarenhet visar att det där inte stämmer. killen som implanterade bone conduction-lurar gjorde det på en låg budget, som privatperson. magneter i fingertopparna, typ femhundring? sl-kort i handflatad, ett par hundra. bci, där kan vi börja snacka, men förutom att en del komponenter är jobbiga att få tag på som privatperson så finns det inga av dem som är överdrivet dyra i sig.

Som sagt det är bara att satsa på det du kanske blir den nya John d Rockefeller. Hoppa av skolan och läs böcker finns massor på internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: har haft för avsikt att implantera ett sådant länge nu.

Av nyfikenhet så grävde jag runt lite och upptäcker att ett klippt sl-kort inte funkar ty utöver chippet sitter där också en antenn. Jag har aldrig provat det jag klippte men jag misstänker att det är döttMycket glad
I vilket fall så kan man tydliga lösa upp kortet i aceton istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LiberalWarrioe:

Som sagt det är bara att satsa på det du kanske blir den nya John d Rockefeller. Hoppa av skolan och läs böcker finns massor på internet.

ja. det är ju det jag säger. men det är en juridisk gråzon deluxe. du kan inte syssla med cybernetiska implantat inom exempelvis sjukvården utan att experimentet godkänns av en etisk jävla nämnd som argumenterar enligt principen att det måste ha medicinska tillämpningar, vilket innefattar att det måste ämna att göra sjuka personer friska. typ. normal funktion är inte en sjukdom i vårt skitsamhälle.

aristoteles:

Av nyfikenhet så grävde jag runt lite och upptäcker att ett klippt sl-kort inte funkar ty utöver chippet sitter där också en antenn. Jag har aldrig provat det jag klippte men jag misstänker att det är döttMycket glad
I vilket fall så kan man tydliga lösa upp kortet i aceton istället.

det är så jag också tänkt, delaminera det med något lösningsmedel, bädda in det i silikon för biosäkring (typ, för att det inte ska lösas upp i kroppen och orsaka massa skada), testa det, och implantera.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

ja. det är ju det jag säger. men det är en juridisk gråzon deluxe. du kan inte syssla med cybernetiska implantat inom exempelvis sjukvården utan att experimentet godkänns av en etisk jävla nämnd som argumenterar enligt principen att det måste ha medicinska tillämpningar, vilket innefattar att det måste ämna att göra sjuka personer friska. typ. normal funktion är inte en sjukdom i vårt skitsamhälle.

det är så jag också tänkt, delaminera det med något lösningsmedel, bädda in det i silikon för biosäkring (typ, för att det inte ska lösas upp i kroppen och orsaka massa skada), testa det, och implantera.

Det finns många sk skönhet operationer jag förstår varför inte att det skulle vara olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: det är så jag också tänkt, delaminera det med något lösningsmedel, bädda in det i silikon för biosäkring (typ, för att det inte ska lösas upp i kroppen och orsaka massa skada), testa det, och implantera.

Det vore nog rätt väg att gå ja, att implantera silkon borde ju kunna lösas med tanke på hur många sådana operationer som görs.


   
SvaraCitera