Aviseringar
Rensa alla

Några frågor om islam!


Ämnesstartare

Många av mina muslimska vänner (jag är inte muslim själv) använder inte slöja och provsmakar skinka ibland, men påstår sig ändå vara troende muslimer. Dom ber heller inte särskilt ofta. Hur går det ihop? Finns det undantag?

När jag ändå skriver, så kan jag ju fråga om en grej jag tänkt på. Hur tänker muslimer när dom svär? För de hänger väl på tio Guds bud, och där står det ju om att missbruka Guds namn.

inget taskigt eller så, bara intressant att höra hur andra tänker![smile]


   
Citera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

och där står det ju om att missbruka Guds namn.

Så länge dem inte säger Allah kan dra åt helvete efter att jag har tagit henne i tvåan så är det ok I guess, fan! är ju inte deras gud. Samma när kristna svär liksom. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För det första: inget tvång på att använda slöja.

Iaf, man väljer väl själv hur man sätter sin tro i verket, så att säga.


   
SvaraCitera

alla troende kristna följer knappast allt som står i bibeln, så vad är det som säger att alla troende muslimer behöver följa allt som står i koranen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk ljuger mkt om sin religion i dessa dagar.. Btw slöja har INGENTING med islam att göra.
Sen är jag ganska säke rpå att mer än hälften som säger/tror sig vara religiösa vet inte ens Allt om sin egna religion[zzz]

Sen tkr jag det är lite korkat att binda sig till En religion, om man bor i ett land där man kan låna öcker & utbilda sig - lära sig mer- när man inte vet något om andra religioner.
.. Fast det hör inte hit, sry[crazy]


   
SvaraCitera

Its a big big differens mellan islam o andra religionen- Islam är en logisk religion och inte en religion för rasister och korkade människor som dömer islam för rykten som deras fiender har spridit[tired].
plz folks ta reda på vad islam säger o varför. Och kolla inte på mycket tv du blir brian washed. För att det ända man hör om islam på tv är hur dåligt religionen är. Är det inte lite konstigt? men så växer ändå religionen jättefort, hm undrar varför?[confused]
o SLÖJAN HAR MYCKET MED RElIGIONEN att göra.
KOranen är en bok som är en mirakel.! tror mig när jag säger det. 90 % av vetenskapen kommer från koranen, fråga vtenskapsmännen. hm undrar varför det så? INte nån annan helig bok utan bara koranen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slöja har inte med islam att göra, det är en djupt rotad förislamsk tradition från mellanöstern som har levt vidare. Sedan har femtioelva muslimer i nutid missuppfattat kalaset och tror att de kommer närmare Allah bara för att de klär sig som spökplumpar.

Det står i Koranen att man ska klä sig modest, propert och svepa sina kläder runt sig med omsorg. När en kvinna har ett nät för ögonen är det dock ett uttryck för det förtryck som pågått i tusentals år.
Jag känner en familj från Saudi, och tjejen jag är bekant med sedan barnsben klär sig visserligen gärna i långa kjolar och paljettprydda sjaletter, men inte som Darth Vader. Det är inte nödvändigt.

Edit: grammatikfel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detsa:

brian washed

[love]


   
SvaraCitera
nrg89

detsa:

Islam är en logisk religion och inte en religion för rasister och korkade människor som dömer islam för rykten som deras fiender har spridit[tired].

Rasister? Jag är medveten om att islam är en väldigt multinationell religion, då den finns bland mörkhyade västafrikaner, olivfärgade araber och perser, sydostasiater, en hel del kineser, nordindier och många fler vita än de flesta tror, även här i Sverige, så jag ser inget samband alls mellan islam och ras.

Ändå tycker jag att religionen är fruktansvärt ologisk. Hur går det ihop, i sådana fall?

detsa:

För att det ända man hör om islam på tv är hur dåligt religionen är. Är det inte lite konstigt? men så växer ändå religionen jättefort, hm undrar varför?[confused]

Öh, din poäng är? Det fanns en period då kristendomen växte mycket snabbare för inte alls särskilt länge sedan, betydde det att under den tiden då kristendomen växte snabbare så var den sann?

detsa:

o SLÖJAN HAR MYCKET MED RElIGIONEN att göra.

Det beror helt på vilken form av syn man har på hijab. Tunisien, till exempel, tycker inte att slöja är någon bra idé och de är också muslimer.

detsa:

tror mig när jag säger det. 90 % av vetenskapen kommer från koranen, fråga vtenskapsmännen.

...?

Källa, tack. Jag är mycket väl medveten om att muslimerna under medeltiden var långt före de kristna i Europa teknologiskt, men det här luktar ändå bullshit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom jag själv har muslimska vänner så kan jag återge deras syn på saken. Ska understryka att de är djupt troende muslimer.

Enligt dem följer en 'riktig muslim' Koranen. Att följa Koranen innebär att man som kvinna bär slöja, att man inte äter griskött och att man ber, men även att man inte onanerar.

Med andra ord skulle dina muslimska vänner inte anses vara riktiga muslimer, av mina muslimska vänner.

Värt att tänka på är att alla faktiskt inte är lika troende eller tar sin religion på lika stort allvar.

Min pappa hade t.ex. en arbetskollega en gång som också sa sig vara muslim, hon åt dock griskött. Hon förklarade att hon tyckte griskött var gott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj WOW! Helt sjukt att man kan vara religiös utan att följa varje ord i en bok från stenåldern. [shake][shake][shake] Det kan ju inte aaalls vara så att muslimer tror på samma Gud, men tolkar dennes lära olika. Neeeejdå...

Ungefär som "kristna" som tycker att homosexualitet är okej, helt sjukt asso.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Oj WOW! Helt sjukt att man kan vara religiös utan att följa varje ord i en bok från stenåldern. [shake][shake]

För en som inte är djupt troende eller icke troende, kan det säkert låta absurt. Det är inte lätt att förstå hur en människa kan vilja bygga upp sitt liv efter en 'bok'. Många troende växer dock upp med troende föräldrar och ärver därmed på sätt och vis sin tro.

Bara Ta Allt:

Det kan ju inte aaalls vara så att muslimer tror på samma Gud, men tolkar dennes lära olika. Neeeejdå...

Enligt mina muslimska vänner finns det inget att tolka. De menar att allt står klart och tydligt i Koranen. Som muslim har man till uppgift att följa Koranen. Punkt slut.

Det finns dock sunni och shia muslimer. Mina vänner är sunni muslimer. Sunni har idag betydligt fler anhängare än shia.

Bara Ta Allt:

Ungefär som "kristna" som tycker att homosexualitet är okej, helt sjukt asso.

Här håller jag inte med dock. Står det inte i Bibeln att det ska vara en man och en kvinna? Är man då kristen så faller det väl sig rätt naturligt att man är emot homosexualitet.

Nu är jag inte kristen själv. Fast jag tycker inte det är konstigt att en kristen är emot homosexualitet eller att de inte anser att homosexuella ska får gifta sig i kyrkan. En troendes åsikter avspeglar oftast dens tro, vilket inte är konstigt alls. Ateister bygger även sin åsikter på något, en kombination av religion och kultur. Sverige har varit ett kristet land även om vi numera är ett mångkulturellt land. Mycket i Sverige bygger på kristna värderingar eftersom vi en gång i tiden var ett kristet land.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Becka Bus:

Enligt mina muslimska vänner finns det inget att tolka. De menar att allt står klart och tydligt i Koranen. Som muslim har man till uppgift att följa Koranen. Punkt slut.

Okej. Enligt mina så är det upp till var och en att tro vad de vill. Verkar ha bättre muslimpolare än dig. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Okej. Enligt mina så är det upp till var och en att tro vad de vill. Verkar ha bättre muslimpolare än dig. [y]

Är dina muslimska vänner manliga, kvinnliga eller både och?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Becka Bus:

Är dina muslimska vänner manliga, kvinnliga eller både och?

Både och och från olika familjer. [smile]


   
SvaraCitera