Aviseringar
Rensa alla

Några frågor om islam!


Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Både och och från olika familjer. [smile]

Ok. För nu är det ju så att alla muslimer inte är lika djupt troende. Mina muslimska vänner känner nämligen mer 'lössläppta' muslimer än sig själva. Släktingar som icke släktingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Becka Bus:

Ok. För nu är det ju så att alla muslimer inte är lika djupt troende. Mina muslimska vänner känner nämligen mer 'lössläppta' muslimer än sig själva. Släktingar som icke släktingar.

Var väl just det jag menade också. Du behöver inte vara bokstavstrogen till Koranen för att vara muslim, vilket en hel del verkar tro av någon knäpp anledning trots att de inte förväntar sig samma fanatism av kristna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Var väl just det jag menade också. Du behöver inte vara bokstavstrogen till Koranen för att vara muslim, vilket en hel del verkar tro av någon knäpp anledning trots att de inte förväntar sig samma fanatism av kristna.

Jag måste förklara dåligt då du missar poängen. Försöker igen.

Alla muslismer eller kristna, judar etc. behöver inte vara lika starkt troende/religiösa.

Med andra ord kan det skilja från en muslim till en annan vad som är en 'riktig muslim'.

Nu är det så att djupt troende muslimer följer Koranen till punkt och pricka, då de tror så djupt på det. Muslimer som är mer 'lössläppta' kanske tycker det är ok att inte följa Koranen till punkt och pricka.

Jag chattade en gång med en kille från ett muslimskt land som faktiskt berättade att han inte var särskilt religiös, han ville mer bara ha något att tro på. Med andra ord antar jag att han kunde vara en sådan muslim, som kanske inte såg någon större poäng i att följa Koranen till punkt och pricka. Att bara tro på liv efter döden och dylikt är ju inget speciellt för islam.

För sammanfatta och komma till min poäng så handlar det om vilken muslim du konvenserar med. Alltså innebär det för många muslimer att de som inte följer Koranen fullt ut inte heller är riktiga muslimer.

Att muslimer förväntas följa Koranen mer än kristna förväntas följa Bibeln, handlar nog om att muslimer generellt sätt är mer religiösa. Muslimska länder är ju på flera sätt extrema.


   
SvaraCitera
nrg89

Becka Bus:

Nu är det så att djupt troende muslimer följer Koranen till punkt och pricka, då de tror så djupt på det.

Det tror jag självklart att de gör, och att de tar allting boken säger seriöst. Men jag tror att de, liksom kristna, inte tar allting bokstavligt om de bor i de muslimska storstäderna, typ Cairo och Dubai, utan väljer att ta det som känns bäst för dem seriöst. Jag tvivlar på att de följer Maududi vol 1, sidan 381 som säger att det är helt ok att "göra sig av" med sin fru.


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

Många av mina muslimska vänner (jag är inte muslim själv) använder inte slöja och provsmakar skinka ibland, men påstår sig ändå vara troende muslimer. Dom ber heller inte särskilt ofta. Hur går det ihop? Finns det undantag?

För att det är bara bluff allt ihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Dom ber heller inte särskilt ofta. Hur går det ihop? Finns det undantag?

Går ihop jävligt lätt liksom du kan vara kristen utan att gå i kyrkan varje söndag osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Det tror jag självklart att de gör, och att de tar allting boken säger seriöst. Men jag tror att de, liksom kristna, inte tar allting bokstavligt om de bor i de muslimska storstäderna, typ Cairo och Dubai, utan väljer att ta det som känns bäst för dem seriöst. Jag tvivlar på att de följer Maududi vol 1, sidan 381 som säger att det är helt ok att "göra sig av" med sin fru.

Kan inte bemöta påståendet då jag inte vet deras inställning på den punkten.

Nu är ju mina vänner kvinnliga muslimer och jag antar därför att just 'göra sig av' med sin fru (vad det nu exakt betyder?) är oaktuellt för dem i vilket fall som helst. Av den simpla anledningen att de inte har eller kommer att få någon fru.


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

använder inte slöja och provsmakar skinka ibland, men påstår sig ändå vara troende muslimer. Dom ber heller inte särskilt ofta. Hur går det ihop? Finns det undantag?

Står ingenting i koranen om att man ska ha slöja på sig. Sen äter dem inte gris för att de anser det vara ett smutsigt kött, och förr i tiden var det det, det är ingen religiös grej. Det är nog mera traditioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouku:

Står ingenting i koranen om att man ska ha slöja på sig. Sen äter dem inte gris för att de anser det vara ett smutsigt kött, och förr i tiden var det det, det är ingen religiös grej. Det är nog mera traditioner.

sant. Var massa sjukdomar som spred sig via griskött och dessutom är det inte nyttigt att äta det idag heller. Är alldeles för likt vårt eget kött så kroppen vill inte ta upp det.

Vegetarian for the win![bigsmile]


   
SvaraCitera

sailorsong:

sant. Var massa sjukdomar som spred sig via griskött och dessutom är det inte nyttigt att äta det idag heller. Är alldeles för likt vårt eget kött så kroppen vill inte ta upp det.

Vegetarian for the win![bigsmile]

[party][bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

använder inte slöja och provsmakar skinka ibland, men påstår sig ändå vara troende muslimer

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner en kristen som inte är emot abort och inte lyssnar på Carola, hur går det ihop? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Känner en kristen som inte är emot abort och inte lyssnar på Carola, hur går det ihop? [shake]

No way José [no-no] Otrogen hund [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

No way José [no-no] Otrogen hund [mad]

Träffade en Jude en gång också som inte kunde känna dofter av pengar och aldrig stulit någons organ, samt ansåg inte att det är okej att mörda palestinska barn... Hur fan går det ihop!? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Träffade en Jude en gång också som inte kunde känna dofter av pengar och aldrig stulit någons organ, samt ansåg inte att det är okej att mörda palestinska barn... Hur fan går det ihop!? :S

Okej nu vet jag att du trollar, ZOG ffs, jag har sett det på internet. [no-no]


   
SvaraCitera