Aviseringar
Rensa alla

Några framtida militärer här?


vapenfixerade jävel


   
SvaraCitera

Draug:

Ja det är väl själva tanken, men de blir sällan som det är tänkt. Oftast orsakar utländska styrkor mer problem än vad de i själva verket löser med sin närvaro i landet. De styrkor som ska skydda lokalbefolkningen stannar ju inte för evigt, när de väl avlägsnar sig är människorna helt oskyddade och ännu mer sårbara för attacker.

Du tycker alltså man ska hålla sig borta från Mali och låta militärjuntan styra, samt låta islamistrebeller löpa amok i andra delar av landet istället för att ha den folkvalda regeringen vid makten?
Och man ska alltså inte hindra pirater utanför Somalia från att kapa fartyg. Man ska låta dem göra som de vill?


   
SvaraCitera
Draug

Panda: Du tycker alltså man ska hålla sig borta från Mali och låta militärjuntan styra, samt låta islamistrebeller löpa amok i andra delar av landet istället för att ha den folkvalda regeringen vid makten?
Och man ska alltså inte hindra pirater utanför Somalia från att kapa fartyg. Man ska låta dem göra som de vill?

Jag tycker inte att Sverige ska lägga sig i angelägenheter som vi inte har någonting med att göra. Sverige ska ju vara "neutralt" men ändå säljer vi vapen och krigsmaterial till länder i krig och ändå skickar vi trupper utomlands, Sverige är så satans USA wannabe och inom de områden de försöker efterapa finns det inget gott att vinna. Varför välja att gå i krig frivilligt? även om avsikterna är goda och truppernas syfte är att skydda lokalbefolkningen så dödar de ändå människor. Förstår inte hur man kan välja att göra det frivilligt.


   
SvaraCitera

Panda: Idén med det svenska försvaret är ju att åka till ställen

Ett försvar handlar ju mer om försvar tänker jag, eller det borde kanske jag ska säga.


   
SvaraCitera

dazed:

Ett försvar handlar ju mer om försvar tänker jag, eller det borde kanske jag ska säga.

Försvara andra?

Draug:

Jag tycker inte att Sverige ska lägga sig i angelägenheter som vi inte har någonting med att göra. Sverige ska ju vara "neutralt" men ändå säljer vi vapen och krigsmaterial till länder i krig och ändå skickar vi trupper utomlands, Sverige är så satans USA wannabe och inom de områden de försöker efterapa finns det inget gott att vinna. Varför välja att gå i krig frivilligt? även om avsikterna är goda och truppernas syfte är att skydda lokalbefolkningen så dödar de ändå människor. Förstår inte hur man kan välja att göra det frivilligt.

 Jag kan tycka att det är väldigt hjärtlöst av oss att låta folkmord och förföljelse ske när vi faktiskt har möjlighet att stoppa det. Men du delar alltså inte den åsikten? Du tycker inte man ska stå upp för folk vars enda önskan är att kunna leva ett drägligt liv?

Tror du har en konstig bild av vad Försvarsmakten faktiskt sysslar med. Känner två stycken som varit nere i Afghanistan. Ingen av dem avfyrade ett enda skott. De gick och patrulerade i byar, gav bort godis och assisterade hjälparbetare och lokalbefolkningen med arbeten.

Svenskar i utlandstjänst jagar inte talibaner i bergen eller gerillagrupper i djungeln. Deras jobb är att se till att dessa inte bara kan springa in i byar o städer och göra vad de vill. 

Att delta i utlandsinsatser är vår plikt lika mycket som att hjälpa flyktingar.


   
SvaraCitera
Draug

Panda: Jag kan tycka att det är väldigt hjärtlöst av oss att låta folkmord och förföljelse ske när vi faktiskt har möjlighet att stoppa det. Men du delar alltså inte den åsikten? Du tycker inte man ska stå upp för folk vars enda önskan är att kunna leva ett drägligt liv?

Sådant sker hela tiden världen över. Även om vi skickar trupper till världens alla hörn så kommer folkmord och förföljelse att inträffa. Vilka människor ska man då hjälpa först? vilka förtjänar ett drägligt liv mer än andra?  Vi kan inte hjälpa alla eller förändra världen med försvaret hur mycket vi än skulle vilja. Problem i världen blir inte lösta bara för att vi skickar soldater dit.

Panda: Tror du har en konstig bild av vad Försvarsmakten faktiskt sysslar med. Känner två stycken som varit nere i Afghanistan. Ingen av dem avfyrade ett enda skott. De gick och patrulerade i byar, gav bort godis och assisterade hjälparbetare och lokalbefolkningen med arbeten.

Att söka sig frivilligt till krigshärjade områden och riskera livet tycker jag är konstigt. Det är långt ifrån alla soldater som har haftsådan tur som dem. De flesta tvingas döda eller i varje fall försvara sig för att inte själva bli dödade. Försvaret tycker jag först och främst ska vara till för att försvara våra egna gränser inte lägga oss i andras angelägenheter.

Panda: Svenskar i utlandstjänst jagar inte talibaner i bergen eller gerillagrupper i djungeln. Deras jobb är att se till att dessa inte bara kan springa in i byar o städer och göra vad de vill.

Vad händer när de svenska soldaterna så småning om beger sig därifrån då? Då är det fritt fram att attackera dessa försvarslösa byar. Tror inte någon nåd visas när de blivit vaktade av fiender.

Panda: Att delta i utlandsinsatser är vår plikt lika mycket som att hjälpa flyktingar.

Det är inte våran plikt. Klart att man ska hjälpa till i den mån det är möjligt, men det finns andra sätt att hjälpa till på i sådana fall. Militära utlandsinsatser är inte rätt väg att gå anser jag.


   
SvaraCitera

Jag har varit sugen på det i perioder. Har haft vissa tankar på att bli officer med inriktning krigsvetenskap eller militärteknik, men just nu är det inte aktuellt för mig att ta värvning. Kanske i framtiden att jag försöker mig på att bli hemvärnssoldat. Det behövs reserver, har jag hört. 


   
SvaraCitera