Aviseringar
Rensa alla

Några invändningar?


Ämnesstartare

Detta förtjänar en tråd tycker jag.

http://trettiotreanledningar.com/

(Ja nummer tre verkar vara en killtidning för heterosexuella män där det  är sexigt att att porträttera kvinnor som ledsna, nakna och ihopkrupna och nr fyra visar könsorgan vs. urringat och objektifierande)


   
Citera
Ämnesstartare

bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MVG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar er


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte om vissa formuleringar. Den är rätt ensidig och polariserande. Men ändå helt okej bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:
Tycker inte om vissa formuleringar. Den är rätt ensidig och polariserande. Men ändå helt okej bra.

säg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att dom bör tala mer om män och hur dom påverkas av dagens samhällsklimat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: säg

Håller inte med om 29. Jämlikhet som mål är en självklarhet, feminism är inte det. Feminismen kommer med en viss typ av ideologi, analys och definition av jämlikhet som inte alls behöver överenstämma med vad andra ser som jämlikt. Personligen ser jag mig som feminist men då gäller det också att förstå de politiska/filosofiska dimensionerna (som är långt ifrån självklara att folk ska acceptera).

Jag tycker att 33 är missvisande och enkelspårig. Feminism kämpar som sagt för en viss typ av jämlikhet och jag tycker inte det är okej att ge feminism automatiskt definitionsrätt när det kommer till jämlikhetsfrågan. Det nr 33 också gör är att den framställer det som att män har det perfekt och att kvinnor bara ska nå upp till samma nivå - och så är det självklart inte (som också varje påläst feminist vet). Även män skadas av det patriarkala samhället och det hade de kanske kunnat ta upp i några av dessa 33 punkter (som i princip alla berör kvinnors problem).

Andra meningen i nr 30 är också helt förkastlig. Vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet i Sverige - den bör inte inkräktas på.

Vidare så sätter i princip varje punkt upp en dikotomi mellan män och kvinnor (där män har det bra - eller är svin - medan kvinnor har det dåligt). Det är inte en helt realistisk analys och jag tror att den har en mer splittrande än enande funktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Tycker att dom bör tala mer om män och hur dom påverkas av dagens samhällsklimat.

håller med om detta. Det som ofta glöms bort är att män också far illa av ojämställdheten, tror att feminismen skulle nå fler om det pratades om detta mer i media.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

Håller inte med om 29. Jämlikhet som mål är en självklarhet, feminism är inte det. Feminismen kommer med en viss typ av ideologi, analys och definition av jämlikhet som inte alls behöver överenstämma med vad andra ser som jämlikt. Personligen ser jag mig som feminist men då gäller det också att förstå de politiska/filosofiska dimensionerna (som är långt ifrån självklara att folk ska acceptera).

Jag tycker att 33 är missvisande och enkelspårig. Feminism kämpar som sagt för en viss typ av jämlikhet och jag tycker inte det är okej att ge feminism automatiskt definitionsrätt när det kommer till jämlikhetsfrågan. Det nr 33 också gör är att den framställer det som att män har det perfekt och att kvinnor bara ska nå upp till samma nivå - och så är det självklart inte (som också varje påläst feminist vet). Även män skadas av det patriarkala samhället och det hade de kanske kunnat ta upp i några av dessa 33 punkter (som i princip alla berör kvinnors problem).

Andra meningen i nr 30 är också helt förkastlig. Vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet i Sverige - den bör inte inkräktas på.

Vidare så sätter i princip varje punkt upp en dikotomi mellan män och kvinnor (där män har det bra - eller är svin - medan kvinnor har det dåligt). Det är inte en helt realistisk analys och jag tror att den har en mer splittrande än enande funktion.

Emil har tre äpplen och Erik bara ett. Det finns bara fyra äpplen totalt. Vad behöver vi göra då? Jo vi måste ta ett äpple från Emil och ge till Erik för att det ska bli jämlikt.
Jag håller med om att åsikter (pratar nu om bild 30) inte bör vara straffbara - däremot när man agerar utefter dem.

Chibibbi:
Tycker att dom bör tala mer om män och hur dom påverkas av dagens samhällsklimat.

Fast det gör de ju, unga män ser ju allt detta och tror att det är okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

håller med om detta. Det som ofta glöms bort är att män också far illa av ojämställdheten, tror att feminismen skulle nå fler om det pratades om detta mer i media.

håller med om detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Emil har tre äpplen och Erik bara ett. Det finns bara tre äpplen totalt. Vad behöver vi göra då? Jo vi måste ta ett äpple från Emil för att det ska bli jämlikt.

Matte är inte din starka sida va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Emil har tre äpplen och Erik bara ett. Det finns bara fyra äpplen totalt. Vad behöver vi göra då? Jo vi måste ta ett äpple från Emil och ge till Erik för att det ska bli jämlikt.

Det är inte så det funkar när det kommer till jämlikhet... Då har du missat poängen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom ungefär till anledning tre innan jag ville skjuta personen som gjort hemsidan. Fy. Fan. 

Hur som helst, reagerade en del på nummer 14. Det är rätt få som specifikt uppfostrar sina barn till att inte råna och misshandla folk. Man försöker lära ungarna att respektera sina medmänniskor och lyckas man så kommer de varken råna, misshandla eller våldta. Däremot så brukar de flesta lära sig att man inte ska gå på skumma platser nattetid osv, och det oavsett om man är kille eller tjej. 

Det är visserligen sant att en våldtäkt alltid är våldtäktsmannens fel, men det är inte en anledning att inte vara försiktig samtidigt som man implicit anklagar alla småpojkar för att vara potentiella våldtäktsmän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vart ska man börja?Trött


   
SvaraCitera