Aviseringar
Rensa alla

Några ord på Japanska för dig som ska/vill resa till Japan


Sure is weeaboos in here.


   
SvaraCitera

Tora - eld
あなたのお母さんはくわ​である - din mamma verkar trevlig[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Baka = Idiot


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Baka = Idiot

Idiot kan även vara Aho, beroende på vart i Japan du är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

biiru = öl
kamera = kamera

````````````````


   
SvaraCitera

jinxed:

man kan ligga aspackad i ett dike utan att bli våldtagen och mördad som man blir i sverige.

Det beror givetvis på vilka preferenser man har (dock är jag väldigt skeptisk till huruvida ditt påstående stämmer).
Det jag personligen ogillar handlar nog mest om det japanska samhällets struktur, särskilt vad gäller sociala konventioner och normer (rasism bl.a) som tagits till extremer ganska unika för landet.


   
SvaraCitera

Miceparade:

särskilt vad gäller sociala konventioner och normer (rasism bl.a) som tagits till extremer ganska unika för landet.

ja för rasism existerar ju inte alls i sverige.. nazister tågar inte alls på sveriges gator.

finns gott om rasism i sverige också kan jag säga. kan hålla med om att en del japaners sätt att "bojkotta" gaijins från att handla i deras butiker osv kanske är lite "extremt"..

men dom kommer iaf inte sparka sönder dig på öppen gata och krossa ditt huvud mot en gatsten som rasister gör i sverige med "blattar"

Japaner är bland de trevligaste folkslaget i världen IMHO.

sociala konventioner.. du menar att dom är sexistiska och kvinnoförnedrande, och den höga självmordsfrekvensen?
intressanta var att jag läste en studie om kvinnors välmående, visar sig satt kvinnor mår sämre i länder med hög jämställdhet än i de med låg jämställdhet.. hmm..

Japan FTW hur som helst. sociala konventioner my ass.


   
SvaraCitera

jinxed:

ja för rasism existerar ju inte alls i sverige.. nazister tågar inte alls på sveriges gator.

Men kom igen, det vet jag väl.
Skillnaden är att rasism på många håll i världen inte är socialt accepterad på samma sätt som den bl.a är i Japan.

jinxed:

intressanta var att jag läste en studie om kvinnors välmående, visar sig satt kvinnor mår sämre i länder med hög jämställdhet än i de med låg jämställdhet.. hmm..

Du förepråkar alltså låg jämställdhet? Och du menar också att detta är den enda faktor som spelar in?

I övrigt, eftersom du nu väljer att ta mig på orden när jag säger att ett helt land är sämst, får jag väl förklara att nej, jag menar inte fullt allvar och, ja jag förstår att man inte kan generalisera 127 miljoner människor på det viset. Dock förmedlar det hur jag förhåller mig till japanofili i största allmänhet och att jag med största sannolikhet te.x ej kommer att bosätta mig i landet om jag inte måste osv.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Du förepråkar alltså låg jämställdhet? Och du menar också att detta är den enda faktor som spelar in?

inte nödvändigtvis. och nej jag har aldrig påstått att det skulle vara den enda faktorn, precis som att du antagligen inte menar att de enda rasisterna i världen är japaner.

och du har förståss varit i japan en längre tid och upplevt dig kränkt och särbehandlad för att du var en gaijin där? isf är du nog en av få.


   
SvaraCitera

jinxed:

och du har förståss varit i japan en längre tid och upplevt dig kränkt och särbehandlad för att du var en gaijin där? isf är du nog en av få.

Inte särskilt kränkt nej, för att jag förstår varti det grundar sig (för det mesta) men jag blir trots det illamående av hur de ofta förhåller sig till oss och varandra och jag tycker inte att "det är vårt sätt" är en bra ursäkt. Gillar helt enkelt inte den slags extrema konservatism som bl.a är den japanska kulturen.


   
SvaraCitera

så det är principen du stör dig på?

extrem konservatism FTW 🙂

haha shit.. själv går jag igång på all skit som sverige är och består av.


   
SvaraCitera

Japan är ett mycket sjukt land i många avseenden. Helt enormt bra som turistland though. Måste dit igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Basket_Case:

Idiot kan även vara Aho, beroende på vart i Japan du är.

Där i Japan man säger baka, förstås.


   
SvaraCitera

jinxed:

jag läste en studie om

Skulle förövrigt gärna ha en länk eller annan referens till denna studie.


   
SvaraCitera

Miceparade:

Skulle förövrigt gärna ha en länk eller annan referens till denna studie.

skulle jag skicka till dig om jag faktiskt brydde mig om vad du tyckte, pröva att googla.


   
SvaraCitera