Aviseringar
Rensa alla

Några råd angående ångest?


Ämnesstartare

Visste inte vilken kategori jag skulle lägga in det här i så.. Men men...
Jag har ångest varje dag.
Jag är alltid stressad och på kvällen i duschen så tänker jag så mycket på allt som ger mig ångest att jag bryter ihop...
Jag har varit hos BUP och jag har gått till ungdomsmottagningen. BUP bestämde sig för att det var inte så allvarligt med att jag mår dåligt och är deprimerad. Men jag vet själv att jag mår dåligt och ångest är det allra största problemet har försökt några gånger nu. På ungdomsmottagningen fick jag en störd psykolog. Men HUR ska man kunna få något mot ångesten. Kan jag gå till min vanliga läkare på vårdcentralen och prata med honom om detta eller måste jag ta vägarna igenom psykolog snacket? Har haft det så här i mer än tre år nu och det blir till en plåga.

Hur gör jag? :/


   
Citera

Floham:

BUP bestämde sig för att det var inte så allvarligt med att jag mår dåligt och är deprimerad.

[tard]

Floham:

På ungdomsmottagningen fick jag en störd psykolog.

Synd 🙁 Men kan du inte gå till en annan ungdomsmottagning?
På vilket sätt var psykologen störd, förresten? Du behöver absolut inte svara.

Floham:

Kan jag gå till min vanliga läkare på vårdcentralen och prata med honom om detta eller måste jag ta vägarna igenom psykolog snacket?

Jag tror att du kan prata om det med din läkare. Men då kanske han/hon rekommenderar en psykolog..

Floham:

Har haft det så här i mer än tre år nu och det blir till en plåga.

Oj, det är länge. Vet du vad det beror på?


   
SvaraCitera

Floham:

Hur gör jag? :/

Vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skaffa dig en hobby


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Vet inte.

[tired]


   
SvaraCitera

psykolog eller likvärdig skulle jag rekommendera. i alla fall någon som kan ge dig en lite annan syn på tillvaron


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kraamiszz:

Men kan du inte gå till en annan ungdomsmottagning?
På vilket sätt var psykologen störd, förresten? Du behöver absolut inte svara.

Jag och min pojkvän hade det ganska svårt under den tiden jag gick dit och så satt vi och prata om det och så berättade jag att jag är rädd att det ska ta slut under något bråk och jag fick svaret "Men du som är 15 år borde väl ändå förstå att det inte kommer att hålla för alltid"
Alltså hon sa saker hela tiden som fick mig arg och ledsen, sårade mina drömmar och började säga att min trasiga uppväxt har gjort att jag skulle passa som rådgivare eller psykolog för skilsmässopar [tard]

kraamiszz:

Oj, det är länge. Vet du vad det beror på?

Nä jag vet inte det.. Eller jo jag har en grej men det kom upp nyligen för bara någon månad sen... Men mycket tror jag beror på att jag är rädd för allt. Bilar, bussar, väskor, killen som kliver på bussen. Jag har en obehaglig känsla när det gäller allt. Jag har en extrem fågelfobi så varje gång jag är ute så är jag rädd att stöta på en fågel, hur lätt det nu är att undvika det [crazy] så jag går ju ut med en ond känsla i magen hela tiden. Ingen har rikigt velat hjälpa mig när jag bett om hjälp. Känns ju lite hopplöst nu...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Woho:

skaffa dig en hobby

Du också 🙂


   
SvaraCitera

tänk inte på det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilla Lady:

tänk inte på det

Jättelätt att göra ju... Som att jag skulle säga till dig att sluta klia dig på armen, du gör det inte medvetet, du bara gör det.


   
SvaraCitera

Floham:

Jättelätt att göra ju... Som att jag skulle säga till dig att sluta klia dig på armen, du gör det inte medvetet, du bara gör det.

jag lovar att sluta klia mig på armen om du slutar att tänka på det [cute]

tycker det har börjat funka fint för mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyvärr kommer jag att få gravångest varje månad fastän jag slutar tänka på det varje dag. Dock hade det varit skönt att slippa det varje dag [smile]


   
SvaraCitera

Det bästa är att typ försöka hålla sig sysselsatt så man inte ger tid åt att ha ångest, och gärna umgås med folk (dock helst utan alkohol, då det bara förvärrar ångesten).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

Det bästa är att typ försöka hålla sig sysselsatt så man inte ger tid åt att ha ångest, och gärna umgås med folk (dock helst utan alkohol, då det bara förvärrar ångesten).

Jag dricker aldrig alkohol. Dom få gångerna jag har gjort det gör att jag inte vill...
Jag har massa saker jag håller mig sysselsatt med hela tiden hemma. Tyvärr vill ju mina föräldrar att jag ska stå för allt jag vill hitta på och med mina pengar räcker det inte om jag ska kunna stå för allt dom vill att jag ska betala själv varje månad (studiebidraget). Det är inte så att jag spontant kan dra iväg och köra paintball en dag liksom. Sen så går jag en linje med riktigt tempo så mina eftermiddagar går oftast till plugg.. Sen så hittar jag för det mesta alltid på något. Men någon hobby har jag inte råd med :/


   
SvaraCitera

Floham:

"Men du som är 15 år borde väl ändå förstå att det inte kommer att hålla för alltid"

Det var okänsligt 🙁

Floham:

Ingen har rikigt velat hjälpa mig när jag bett om hjälp. Känns ju lite hopplöst nu...

Det känns ju lite stört..att ingen har velat hjälpa dig menar jag. Du borde verkligen gå och prata med någon, vet dock inte om kurator eller psykolog är bäst i ditt fall. Tror nästan psykolog, men jag kan ha fel.


   
SvaraCitera