Aviseringar
Rensa alla

Några tips till en person som har sprutfobi?


Ämnesstartare

Är extremt rädd för sprutor och jag ska vaccinera mig den 24/11.
Är det någon som har tips som skulle kunna hjälpa mig med min fobi?
Klarar knappt av att känna lukten av den där spriten de använder när de tvättar av armen utan att få hjärtklappningar och må illa.
Är det någon som har några tips?
För att bli av med min rädsla?
Förbereda mig för sprutan?
Efterarbetet efter sprutan?

Tack


   
Citera

Vaccinera dig mot vad? Svininfluensan?

Sätt en tvättklämma på näsan.


   
SvaraCitera

Bedövningsplåster kanske? :/
För att bli av med rädslan på lång sikt bör du söka hjälp och få kognitiv beteendeterapi! Det går inte över av sig själv direkt.
För att förbereda dig kan du typ försöka tänka logiska tankar; Typ att det inte är farligt, att det är över fort, att det är viktigt så du blir vaccinerad, osv.
Efteråt kan du väl påminna dig om samma sak. Att det inte var farligt, att det var över fort, etc.


   
SvaraCitera

PixPoxy:

Förbereda mig för sprutan?

Skaffa en spruta och lek med. Bli van med den.
Menar inte att du ska sticka dig i armen...

Var fullt medveten om att du kommer känna ett stick och att det kommer göra lite ont. Mental förberedelse.

Tvättklämma på näsan låter smart, så att du inte känner lukten.


   
SvaraCitera

Vet inte om det är samma vaccination du skall få, men jag vaccinerade mig för svininfluensan och märkte ingenting. En ovanligt obetydlig och fullkomligt smärtfri liten händelse. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Mental förberedelse.

Tvättklämma på näsan låter smart, så att du inte känner lukten.

Tack för tipsen


   
SvaraCitera

den där spriten luktar ju typ inget. men iaf försök tänka på helt andra saker både innan och under tiden. Det tar ju trots allt bara typ 3 sek om det inte är en helt novis som ska ge dig sprutan. De är nog egentligen det du kan göra


   
SvaraCitera

Titta bort, ha någon du känner dig trygg med med dig & prata en massa under tiden.


   
SvaraCitera

Vad du än gör, kolla inte på sprutan. Och andas med munnen så slipper du känna lukten [smile]


   
SvaraCitera

Gå på en behandling mot din fobi. Det kommer att gynna sig i längden. Har en brud som gör det i min klass.


   
SvaraCitera

stereo total:

Gå på en behandling mot din fobi.

Eller lek med nålar hemma. Så jag kom över min fobi.


   
SvaraCitera

Berätta vänligt men bestämt att du inte är någon tjej att satsa på.


   
SvaraCitera

titta inte på den


   
SvaraCitera

Fliickansofia:

lukten

?


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

?

Luktar så jävla hemskt när manska ta en spruta, sticker verkligen i näsan. Usch!


   
SvaraCitera