Aviseringar
Rensa alla

Nån duktig i historia?


Ämnesstartare

Hej nån historia intresserad person som kan hjälpa mig med en uppgift? Hade varit grymt grymt grymt shysst.

1 . Hur skiljer sig upptäckten av Amerika från européernas upptäckt av Indien? Hur kommer det sig att det var européerna som upptäckte Sydamerika och inte tvärtom, dvs. att Sydamerika upptäckte Europa?

2. Jämför likheter/skillnader i levnadssätten för Mayafolket/Aztekerna/Inkafolket, försök förklara vad dessa kan bero på.

3. Beskriv hur ett alternativ Central- Sydamerika skulle kunna se idag ut om européerna aldrig upptäckt kontinenten.

4. Hur uppträdde européerna under sina upptäckter och erövringar under tiden kring 1500. Vilken blir din slutsats av beteendet?

5. Vad anser du vara den starkaste drivkraften (skälet) till att man började med upptäcktsresor? Motivera ditt svar.

ÄNDRAT 2008-11-27 23:20

ÄNDRAT 2008-11-27 23:22

ÄNDRAT 2008-11-27 23:26
Hej nån historia intresserad person som kan hjälpa mig med en uppgift? Hade varit grymt grymt grymt shysst.

1 . Hur skiljer sig upptäckten av Amerika från européernas upptäckt av Indien? Hur kommer det sig att det var européerna som upptäckte Sydamerika och inte tvärtom, dvs. att Sydamerika upptäckte Europa?

2. Jämför likheter/skillnader i levnadssätten för Mayafolket/Aztekerna/Inkafolket, försök förklara vad dessa kan bero på.

3. Beskriv hur ett alternativ Central- Sydamerika skulle kunna se idag ut om européerna aldrig upptäckt kontinenten.

4. Hur uppträdde européerna under sina upptäckter och erövringar under tiden kring 1500. Vilken blir din slutsats av beteendet?

5. Vad anser du vara den starkaste drivkraften (skälet) till att man började med upptäcktsresor? Motivera ditt svar.

UPDATE:

Så! nu har jag varit duktig och skrivit svar till alla frågor.
Men det här är instuderingsfrågor(VG/MVG) till ett prov som jag har om 9 timmar.
På pappret med instuderingsfrågorna så finns det:
20 G frågor och 5 vg/mvg frågor.

Nu har jag gjort alla förutom en fråga som jag har suttit på och klurat och sökt på både internet och i boken i över en timma nu.

Så nu behöver jag verkligen eran hjälp !!! Har ju prov snart!

Hur skiljer sig upptäckten av Amerika från européernas upptäckt av Indien? Hur kommer det sig att det var européerna som upptäckte Sydamerika och inte tvärtom, dvs. att Sydamerika upptäckte Europa?

Mycket mycket mycket tacksam för den som kan hjälpa mig.


   
Citera

Jag är.

Men inte en chans att jag gör ditt skolarbete.[rolleyes]


   
SvaraCitera
smisk

hahaha, du är ju knasig om du inte ens kan svara på de frågorna. jag har nästan IG-varning i historia och skulle kunna svara på de där [confused]


   
SvaraCitera

unge man, på min tid gjorde vi våra egna läxor [no-no]


   
SvaraCitera

smisk:

hahaha, du är ju knasig om du inte ens kan svara på de frågorna. jag har nästan IG-varning i historia och skulle kunna svara på de där

för mkt wow:ande [zzz]


   
SvaraCitera
smisk

martin312:

för mkt wow:ande [zzz]

Nä, jag är bara usel på historia [no-no]


   
SvaraCitera

smisk:

Nä, jag är bara usel på historia

dom personer man läser om i historia lärde sig ingenting om vad du gjorde i ditt liv, varför ska man då kunna vad dom gjorde då? [y]


   
SvaraCitera
smisk

martin312:

dom personer man läser om i historia lärde sig ingenting om vad du gjorde i ditt liv, varför ska man då kunna vad dom gjorde då? [y]

fast de är ju lite döda och lite mer betydelsefulla än jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men herregud, häften av frågorna känns ju som spekulationer och resten är ju lätta
Att göra dom själv skulle ju dessutom gå såå mycket snabbare [no-no]


   
SvaraCitera

smisk:

fast de är ju lite döda och lite mer betydelsefulla än jag.

om du är död är du betydelselös!

Mr T:

men herregud, häften av frågorna känns ju som spekulationer och resten är ju lätta
Att göra dom själv skulle ju dessutom gå såå mycket snabbare

somliga har inte begåvningen; tänka


   
SvaraCitera

martin312:

dom personer man läser om i historia lärde sig ingenting om vad du gjorde i ditt liv, varför ska man då kunna vad dom gjorde då? [y]

Fan, är du helt jävla korkad?


   
SvaraCitera

martin312:

dom personer man läser om i historia lärde sig ingenting om vad du gjorde i ditt liv, varför ska man då kunna vad dom gjorde då?

Nej, antagligen för att ditt liv är fullständigt jävla betydelselöst och slöseri på syre.


   
SvaraCitera

passaro:

Jag är.

Kunde man ju förstå, att du skulle komma skrytandes efter en minut [wink]

ont: Göre själv, slöröv!


   
SvaraCitera

I love Lucy:

Kunde man ju förstå, att du skulle komma skrytandes efter en minut [wink]

Jag är ju bäst.


   
SvaraCitera

passaro:

Jag är ju bäst.

Oh, åh, uh glömde. URSÄKTA.

Btw, så spelar det ingen roll om man är duktig eller inte. Google är väl inte så jobbigt.


   
SvaraCitera