Aviseringar
Rensa alla

Nån som är bra på fysik?


Ämnesstartare

Skulle vara tacksamt ifall man skulle kunna få lite hjälp i Fysik A som jag har fastnat på. Skulle betyda en hel del! 🙂

3.21 En motorcykel startar och har först en acceleration på 3,0 m/s^2 i 5,0 s. Därefter är accelerationen 2,0 m/s^2 i 3,0 s. 

a) Beräkna sluthastigheten.

b) Hur långt kör motorcykeln på 8,0 s?

En jämntjock 2,23 m lång planka är vridbar kring sin ena ände. Plankan hålls i horisontellt läge med en vertikal uppåtriktad kraft på 268 N. Kraften verkar 1,52 m från vridningspunkten. Bestäm plankans massa. 

5.12 En elbil har en motor som kan ge en effekt på upp till 12 kW för framdriften.

a) Bilen kör med 36 km/h = 10m/s och ska sedan accelera med maximal motoreffekt. Hur stor blir dragkraften i det ögonblick då accelerationen startar? Vad händer med dragkraften i takt med att hastigheten ökar?

Återigen, tack för den som tar sig tiden för att hjälpa mig! 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

v=a*t. I det här fallet är a=3 och t=5 först och sen a=2 och t=3, så det blir v=3*5+2*3 tror jag.

b: 

d=a*t^2, dvs d=3*5^2+2*3^2

plankan tror jag ska vara f1*d1=f2*d2, där f1 är 268, d1 är 2,52, f2 är m*g och d2 är avståndet mellan tyngdpunkten och vridpunkten. 

elbilar har jag ingen koll på.


   
SvaraCitera
zercko

iddqd:

v=a*t. I det här fallet är a=3 och t=5 först och sen a=2 och t=3, så det blir v=3*5+2*3 tror jag.

b: 

d=a*t^2, dvs d=3*5^2+2*3^2

plankan tror jag ska vara f1*d1=f2*d2, där f1 är 268, d1 är 2,52, f2 är m*g och d2 är avståndet mellan tyngdpunkten och vridpunkten. 

elbilar har jag ingen koll på.

o.o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zercko:
o.o

Vad vill du ha sagt?


   
SvaraCitera
zercko

iddqd:
Vad vill du ha sagt?

inget..


   
SvaraCitera