Aviseringar
Rensa alla

nån som faktiskt kan growla? eller är jag helt ute och ror?


Smoke
Ämnesstartare

tja, har varit borta ett tag härifrån men tänkte, "va fan, har ändå inget annat för mig" så jag loggade in igen.
iallafall 🙂 är det någon som kan growla här? och jag vill inte höra från dom som tycker att det är satanistisk musik, dom kan göra en egen tråd om det.
men är det någon som kan det? 🙂 isåfall några tips? förrutom att dricka vatten, har testat det redan, jag har hållit på i ungefär 3-4 månader, typ 15-30 min om dagen, (jag vet inte så mycket =/) kanske kan posta något senare om jag har tid 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Smoke:

jag vill inte höra från dom som tycker att det är satanistisk musik

Ingen tycker det, sluta spela martyr.


   
SvaraCitera
Smoke
Ämnesstartare

haha, jag har hört allt möjligt om det faktiskt,
något annat???


   
SvaraCitera

Var noga med att du värmer upp rösten innan och är säker på att du använder rätt teknik, både för att det låter bättre och för att annars kan dina stämband ta skada (osäker på hur mycket.) Det är som med all annan sång.

Om du inte vet vad som är rätt teknik så kan du gå hos en sångpedagog, men om du inte är beredd att betala för det så finns det gott om övningar och exempel på youtube.


   
SvaraCitera
Smoke
Ämnesstartare

jo jag har kollat på youtube och googlat en hel del, men jag förstår inte hur man ska andas eller rätt teknik, jag får fram ett growl men jag blir snabbt hes [shake]


   
SvaraCitera

growl e gött[cool]


   
SvaraCitera

Kolla på en övning för vanlig sång innan du börjar med att vråla. Rösten behöver tränas upp och successivt öka i kraft.

Videos som den här kan hjälpa dig att kontrollera din andning och röst.


   
SvaraCitera

Jag tänker rent spontant att det borde vara extra viktigt med magstöd när man growlar. Jag growlar inte själv, men tänker mig att det lär vara extremt påfrestande för stämbanden om man growlar "fel". Stämbanden ska enbart reglera din ton, inget annat. Kraft och volym får du från diafragman, lungorna och musklerna runtom.


   
SvaraCitera
Smoke
Ämnesstartare

[smile]


   
SvaraCitera
Smoke
Ämnesstartare

okej tack, skumt att jag inte har hittat den tidigare, (har sökt sjukt mycket[tard]) okej jag förstår vad han menar, men det att använda diafragman, jag vet inte hur man ska kunna använda den, jag använder nästan bara halsen, så jag blir hes


   
SvaraCitera
Smoke
Ämnesstartare

Paranormal_Cannabis:

growl e gött

så klart[cool]


   
SvaraCitera

Varsågod och hoppas att det ska hjälpa dig något.
Ja, han förklarar så att man förstår.

För att använda din röst rätt(diafragman) så är det bästa om du sitter upprätt och rak i ryggen, eller står upp. Då kan du utan problem andas lätt. Sedan kan du pröva med att sjunga i skala (se mer i snubbens videos) Försök att ha rösten i ett rätt så djupt läge och lägg handen på magen. Känner du någonting, rör sig magen litegrann?


   
SvaraCitera
Smoke
Ämnesstartare

okej ska testa det, kan inte göra det nu, men jag vet att jag spänner alltid magen när jag growlar, jag vet inte varför det blir så men det kanske är något. 🙂


   
SvaraCitera

Jag kan la helt okej sådär, men gör det inte "rätt"


   
SvaraCitera

Ja, jag har själv testat hans övningar och jag tycker verkligen att min röst blev "mjukare" och lättare att arbeta med.

Spänner du magen för att du inte känner dig lugn och avslappnad i sinnet kanske..?


   
SvaraCitera