Aviseringar
Rensa alla

Nån som går samhällsvetenskap ??


Ämnesstartare

Vill veta lite mer om det.. måste välja nu :/ Nån ?


   
Citera

Jag gör. Vad vill du veta?


   
SvaraCitera

går inte men har gått.

förvänta dig mycket plugg (var iaf så på min skola) massa timmar av plugg hemma!!

hoppas du har lätt för att göra läxor och vill göra dem annars kanske du borde tänka om lite faktiskt.

Sen måste man ju studera vidare efter detta för att få jobb oxå då det inte är något yrkesförberedande (hoppas jag att du redan vet 🙂 )

Med andra ord: hatar du läxor och att plugga mycket och inte vill plugga i många år framöver, välj något annat, annars så får du köra så det ryker på Sh 🙂


   
SvaraCitera

haha iof kanske borde ha frågat det som mediakatt sa 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Med andra ord: hatar du läxor och att plugga mycket och inte vill plugga i många år framöver, välj något annat, annars så får du köra så det ryker på Sh 🙂

tack 🙂


   
SvaraCitera

man flummar runt lite, jiddrar lite, får stå ut med en massa jobbiga pretton som vill jobba inom eu eller som "politiker" och sen blir man arbetslös[cool]


   
SvaraCitera

Det är inte speciellt mycket läxor. Om du jämför med nauturvetenskaplig linje så är det garanterat mindre plugg.

Intressant och varierande linje som handlar mycket om samhället och människor. Sysslar för det mesta med verklighetsbaserade saker till skillnad från naturvetenskapliga där man sitter och nöter periodiska systemet och sån jävla skit.

[y][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag gör. Vad vill du veta?

ehm.. asså det står mellan det och naturvetenskap.
jag har mvg i kemi, fysik, biologi och matte, men vill ändå inte ha så mkt sånt, elr jo biologi, men det är så att jag hatar att laborera och det kan ju bli ett problem xd
men om jag går sh, då kan jag väl gå vidare på högskola och t.ex kunna utbilda mig till nästan vad som helst ?
är det mkt muntligt och så diskussioner (jag är blyg) ?
Vilken inriktning är bäst ?
Hur svår är matte b och historia b ?
ja lite allt möjligt vill jag veta xd


   
SvaraCitera

Hell_man:

Om du jämför med nauturvetenskaplig linje så är det garanterat mindre plugg.

inte på min gamla skola. där hade vi i Sh mycket mer kan jag säga [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Sysslar för det mesta med verklighetsbaserade saker till skillnad från naturvetenskapliga där man sitter och nöter periodiska systemet och sån jävla skit.

det lät positivt för mig x]


   
SvaraCitera

GreenNeon:

det lät positivt för mig x]

[smile]


   
SvaraCitera

GreenNeon:

är det mkt muntligt och så diskussioner (jag är blyg) ?

var en del sådant ja, men det är inte hela världen om man är blyg, brukar gå hur bra som helst ändå 🙂 i min klass var det de som är mest sociala i vanliga fall som hade mest problem här

GreenNeon:

Hur svår är matte b och historia b ?

som jag sa tidigare

LightInDarkness:

förvänta dig mycket plugg[/quote
sen har tyvärr lärarna en stor del i detta oxå. tänker på att vi bytte lärare i matte b halvvågs igenom kursen och hon körde i ultrafart så man fick lägre betyg då man inte fattade mycket, så isf måste du ha självdisciplin och kunna plugga massa själv och lära dig

GreenNeon:

Vilken inriktning är bäst ?

jag gick samh-samh, hade soft schema 3.e året så samh-samh [wink] beror ju på vad du är mest intresserad utav helt enkelt. första året har man så gott som alla lektioner med klassen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack alla ! jag tror det blir samhäll för jag pallar nog inte med all matte och kemi och det på NV men min syv sa att jag kan välja så många jag vill nu iaf.. men tar nog samhäll som första


   
SvaraCitera

GreenNeon:

då kan jag väl gå vidare på högskola och t.ex kunna utbilda mig till nästan vad som helst ?

Nja, om du ska läsa vidare till något inom det naturvetenskapliga området så blir det lite problem, men i de flesta fall så går det nog att lösa med individuella val. Om du vet att du vill utbilda dig till något sådant så borde du läsa natur istället. Om du vill ha behörighet till så många utbildningar som möjligt är natur med samhällskurser som individuella val förmodligen smartare.

GreenNeon:

är det mkt muntligt och så diskussioner (jag är blyg) ?

Mja, du läser Svenska C, vilket fokuserar en hel del på kommunikation. I den kursen är det mycket muntligt, i de flesta andra kurser mindre. Beror nog till stor del på skola och lärare.

GreenNeon:

Vilken inriktning är bäst ?

Beror väl på vad du är intresserad av, jag läser med inrikting på samhälle.

GreenNeon:

Hur svår är matte b och historia b ?

Matte B är enkelt, så länge du inte har några större svårigheter med matte. Historia B är också ganska enkelt. Fast du kommer få skriva betydligt längre uppsatser än på högstadiet i Historia B (eller om det var Svenska C, minns inte riktigt).


   
SvaraCitera

GreenNeon:

Vill veta lite mer om det..

Fortsättning på grundskolan 3 år, thats it!


   
SvaraCitera