Aviseringar
Rensa alla

Nån som undrar något om tåg?


Ämnesstartare

Tänkte att jag som jobbar på järnvägen kunde försöka besvara alla era frågor om varför tågen (inte) går som dom ska, hur saker går till/fungerar och varför saker är som dom är osv. Bomba på bara... 🙂


   
Citera

Varför har ni inte skyltar som visar vägen till närmaste träd där folk kan hänga sig istället för att hoppa framför tåg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Varför har ni inte skyltar som visar vägen till närmaste träd där folk kan hänga sig istället för att hoppa framför tåg?

Det kanske vore en bra lösning...


   
SvaraCitera

Vad inom järnvägen jobbar du med/som? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Vad inom järnvägen jobbar du med/som? 

Tågklarerare, dvs trafikledare.


   
SvaraCitera

Bönan96:

Tågklarerare, dvs trafikledare.

Stockholm? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Stockholm? 

Fagersta. Lokaltågklarerare, alltså den klassiska varianten som sitter ute på stationen istället för på en trafikcentral. Mer känt som "stins".


   
SvaraCitera

Varför har tågen inga vingar? Vore mycket kul om de flög lite ibland. 


   
SvaraCitera

vilken typ av lok rekommenderar du för off-road-körning?


   
SvaraCitera

Hur många stenar får man ha med sig när man åker tåg?


   
SvaraCitera

adaq:
Hur många stenar får man ha med sig när man åker tåg?

Hahaha


   
SvaraCitera

En seriös fråga... finns det några regler eller begränsningar på hur mycket "bagage" man får ta med sig som "vanlig" passagerare? 

En resväska och ett handbagage förstår jag att man få ta med sig. Två resväskor... tre resväskor... fyra resväskor... eller en dubbelsäng man just varit och handlat på IKEA? 

Åker själv ALDRIG tåg. Tror inte jag åkt tåg mer än tre gånger i mitt liv och det har varit i rena akutsituationer för att ta mig hem typ när jag varit i USA och ingen haft möjlighet och komma och hämta mig på Kastrup eller när jag varit på längre resa i Asien osv.


   
SvaraCitera

stoner: det har varit i rena akutsituationer för att ta mig hem typ när jag varit i USA och ingen haft möjlighet och komma och hämta mig på Kastrup

Är det seriöst din prio1 att begära att en bil kör dit och hämtar dig när järnvägen praktiskt taget är dragen direkt genom (under) flygplatsen.... Fy fan.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Får man ta med sig cykeln?


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Nejnej, vägrar fråga. Tänker inte avlasta SJ från jobb! Icke!


   
SvaraCitera