Aviseringar
Rensa alla

Nationalism, ett försvar


Ämnesstartare

Nationalism.jpg
Nationalismen är en identitetsrörelse för nationen. Det finns identitetsrörelser för alla människor i samhälet, tex BLM(för svarta), Feminism(för kvinnor), etc. Dessa identitersrörelser har två delar som förklarar varför de är nödvändiga, ett moraliskt påstående och en berättelse.

I feminismen är det att kvinnor är förtryckta och det är dåligt. I Blm är det att svarta är förtryckta och det är dåligt. Eftersom deras grupp är under attack så legitimerar det deras grupp, då den finns för att göra motstånd. Kan då en nationell identitetsrörelse motiveras på samma sätt?

Det finns ett hot emot Sveriges välfärd, andra länder. Vi konkurrerar om samma marknad, vi konkurrerar i konst, literatur, innovation, skola, resurser. Eftersom vi är i ständig konkurans med andra länder så borde vi ena oss under ett nationalistiskt ideal. Om tex ett Svenskt företag går illa så kommer det ha negativa konsekvenser för oss Svenskar, om brott ökar så kommer det negativt påverka Svenskar. Eftersom vi är en nation så kommer nationens välgång samr problem påverka oss, och eftersom vi inte gillar problem så måste vi prioritera nationen.

Det finns flera positiva saker med nationalism, det motiverar, det inger en pliktkänsla, det förenar oss över de politiska gränserna. Om vi vore förenade av en stark nationell identitet så skulle vi vara mer enade och motiverade. 


   
Citera

All extremism är bajs vart det än kommer ifrån, balans ska det vara. Vare sig om det är nationalism eller feminism 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marioswish:
All extremism är bajs vart det än kommer ifrån, balans ska det vara. Vare sig om det är nationalism eller feminism 

Tumme upp exakt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta var säkert sant nån gång. Men i dagens moderna samhälle används uttryck som "nationalism" "nationalist" "patriot" för att antingen försköna, rättfärdiga eller rent av dölja sin rasism och/eller sina fördomar och trångsynthet. Uttrycken har förlorat sitt värde. Det finns nog ingen exakt tid för "när" det blev såhär, men titta på majoriteten som kallar sig för "nationalister" och "patrioter".

Fö. så är det 2018. Jag tycker att människan vid det här laget eller inom en väldigt snar framtid borde varit intelligent nog att komma ifrån dumheter som "nationer", gränser och "nationsflaggor", men det lär nog aldrig hända. Istället blir det mer "vi och dom"-mentalitet, lyncha andra för att dom är "för annorlunda" och liknande skit som gör att ju bättre mänskligheten utrotar sig själv desto bättreTumme upp

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Detta var säkert sant nån gång. Men i dagens moderna samhälle används uttryck som "nationalism" "nationalist" "patriot" för att antingen försköna, rättfärdiga eller rent av dölja sin rasism och/eller sina fördomar och trångsynthet. Uttrycken har förlorat sitt värde. Det finns nog ingen exakt tid för "när" det blev såhär, men titta på majoriteten som kallar sig för "nationalister" och "patrioter".

Hjärta

Det finns olika sorters av nationalism, det du pratar om är etnonationalism, vad jag pratar om är civil/kulturnationalism. 

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84
Fö. så är det 2018. Jag tycker att människan vid det här laget eller inom en väldigt snar framtid borde varit intelligent nog att komma ifrån dumheter som "nationer", gränser och "nationsflaggor", men det lär nog aldrig hända. Istället blir det mer "vi och dom"-mentalitet, lyncha andra för att dom är "för annorlunda" och liknande skit som gör att ju bättre mänskligheten utrotar sig själv desto bättreTumme upp

Hjärta

Känns som en negativ syn på mänsklighetem my dude. Nationer är högst reela och fyller nödvändiga funktioner. Att gå runt och vara individualist gör en atomiserad och svag. Konflikter skapas per defintion av identitesrörelser, och rörelser i allmänhet. Borde vi strunta i feminism för det leder till en jag och dom mentalitet?

Hjärta


   
SvaraCitera

Skit i det där bara, vi säger bara att världen är nazistisk mot oss, punkt slut så stänger jag temat haha


   
SvaraCitera

Det borde handlar om Sverige som nationen som drabbas,inte Svenskar. Världen är för lite för elittänkande, för att människan ska överleva i framtiden så bör vi samarbeta.
jag respektera din åsikt.
Men det är så här jag tycker 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SpookBuster: Att gå runt och vara individualist gör en atomiserad och svag.

Ah, så bara för att man inte vill se dumheter som nationsgränser, nationer, flaggor och skit utan vill se en mer enad mänsklighet, så är man individualist? Trodde det hette nåt annatSkeptiskTrodde också att det var snarare motsatsen med en enad mänsklighet men aja...

Rullar ögonen

Fuck nationalism, patriotism och sådan skit. Och jag syftar inte på sverige - jag syftar på en global nivå. Men sådant tänk kommer vi människor alltid vara för småsinta och ynkliga för att vara redo för.

Hjärta


   
SvaraCitera

Nationalism  <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Ah, så bara för att man inte vill se dumheter som nationsgränser, nationer, flaggor och skit utan vill se en mer enad mänsklighet, så är man individualist? Trodde det hette nåt annatSkeptiskTrodde också att det var snarare motsatsen med en enad mänsklighet men aja...

Rullar ögonen

Fuck nationalism, patriotism och sådan skit. Och jag syftar inte på sverige - jag syftar på en global nivå. Men sådant tänk kommer vi människor alltid vara för småsinta och ynkliga för att vara redo för.

Hjärta

Innan vi argumenterar vidare skulle, du se detta som en rättvis presentation av ditt argument:

P1: Nationalism splittrar mänskligheten via en" jag och dom mentalitet".
P2: Splittringen leder till olika sorters konflikter.
S1: Nationalismen är dålig för den leder till splittring som leder till konflikt.

P1: Nationalismen är dålig för den leder till splittring som leder till konflikt.
P2: En lösning på detta hade varit att ena oss under en global identitets rörelse som enat oss i vår mänskligheten, men mänskligheten kan inte uppnå detta.
S2: Pågrund av att vi inte kan uppnå P2 pga våra brister så är mänskligheten dålig.

Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

Tråden saknar frågeställning och diskussionsunderlag.


   
SvaraCitera