Aviseringar
Rensa alla

Nationella prov i Matte


Ämnesstartare

Har någon tips på vad som kan vara viktigt att plugga in innan matte nationella proven på Fredag?


   
Citera
Ämnesstartare

Multiplikationstabellen


   
SvaraCitera
Listus

Jag var alltid nervös inför dem nationella i matte då jag egentligen inte är bra på det men ändå lyckats klara av matte till en avancerad nivå.

Vart alltid förvånad för proven är relativt lätta att klara av då många poäng går att skrapa ihop även om man ej kan hela svar.

Mitt tips är att kolla igenom vad ni gjort och eventuella anteckningar. Oftast går läraren genom terminen igenom det viktigaste för att det är det som kommer på provet. 

Lycka till 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PWr:
Multiplikationstabellen

Sökte lite mer seriösa svar, men tack för din input...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kalixtus02:

Sökte lite mer seriösa svar, men tack för din input...

Det va så lite så, lycka till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Listus:
Jag var alltid nervös inför dem nationella i matte då jag egentligen inte är bra på det men ändå lyckats klara av matte till en avancerad nivå.

Vart alltid förvånad för proven är relativt lätta att klara av då många poäng går att skrapa ihop även om man ej kan hela svar.

Mitt tips är att kolla igenom vad ni gjort och eventuella anteckningar. Oftast går läraren genom terminen igenom det viktigaste för att det är det som kommer på provet. 

Lycka till 🙂

Vi har nyss jobbat färdigt med hela Matte 1c kursen o har bara nationella kvar, men jag vet inte om jag ska prioritera att lära mig skriva tal i andra baser som vi gjorde i kapitel 1, eller repetera trigonometrin i kapitel 3, eller geometrin i kapitel 4... eller graferna i kapitel 6...


   
SvaraCitera
Listus

Kalixtus02:

Vi har nyss jobbat färdigt med hela Matte 1c kursen o har bara nationella kvar, men jag vet inte om jag ska prioritera att lära mig skriva tal i andra baser som vi gjorde i kapitel 1, eller repetera trigonometrin i kapitel 3, eller geometrin i kapitel 4... eller graferna i kapitel 6...

Känner igen det där, det är det svåra. Dock hade vi en bra lärare som under repetitionslektionerna innan nationella sa vad han tyckte var viktigast att gå igenom.

Mitt tips under veckans lektioner innan fredag försöka kolla med läraren om han/hon//gunillapersson/hen, kan gå igenom det den tycker är viktigast att prioritera inför provet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Listus:

Känner igen det där, det är det svåra. Dock hade vi en bra lärare som under repetitionslektionerna innan nationella sa vad han tyckte var viktigast att gå igenom.

Mitt tips under veckans lektioner innan fredag försöka kolla med läraren om han/hon//gunillapersson/hen, kan gå igenom det den tycker är viktigast att prioritera inför provet.

Ja, kan se om hon kan göra det, vi har matte 4 dar i veckan så man hinner nog lite allt möjligt


   
SvaraCitera
Listus

Kalixtus02:

Ja, kan se om hon kan göra det, vi har matte 4 dar i veckan så man hinner nog lite allt möjligt

Ja men precis, oftast går det bra bara man håller sig cool och försöker lösa så mycket man kan även om man inte kan hela tal, då man oftast ändå får poäng 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Listus:

Ja men precis, oftast går det bra bara man håller sig cool och försöker lösa så mycket man kan även om man inte kan hela tal, då man oftast ändå får poäng 🙂

Ja


   
SvaraCitera

Egentligen är väl det viktigaste bara att öva tillräckligt mycket. Gör bokens uppgifter + extra övningsuppgifter om du har tillgång till det. Är det någonting du märker att du har svårt för, fokusera extra mycket på det och fråga om hjälp om det du känner att det behövs.

På torsdag borde du dock koppla av och tänka på annat, om du inte redan lärt dig saker till dess är det ändå för sent då. Istället är det bättre att satsa på att vara ordentligt utvilad till på fredag.

Edit: Vad gäller kapitel och sånt, fokusera på de du känner dig osäkrast på. Om du inte har en aning om vad du kan eller inte kan, fördela tiden och energin jämnt mellan de olika delarna.


   
SvaraCitera
evene

PWr:

Det va så lite så, lycka till

Älskart hahahahh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allting, lol.


   
SvaraCitera
Haien

Själv kommer jag läsa igenom förklaringarna för hur man gör och regler i alla kapittel och sen jobba med det jag har svårare för/inte så bra koll på. Skadar väl inte heller att kolla på nån youtubevideo som går igenom kursen du läser.


   
SvaraCitera

Ingenting. Det är väldigt lätt.


   
SvaraCitera