Aviseringar
Rensa alla

Nationella Proven i Svenska åk 9 HJÄÄLP


Ämnesstartare

Hejsan! Jag har nationella proven i svenska ( läsförståelse) imorgon är det något jag borde tänka över och plugga till?? Hur var era np prov i Svenska? jag har mitt skriftliga på torsdag och skulle vara tacksam om ni kunde ge mig tips över det np provet ocksåHjärta

Tack i förhand Hjärta


   
Citera

Nä. Ca hela poängen är att det inte går att plugga till.


   
SvaraCitera

Läs igenom texterna flera gånger och lägg krut på de frågor som kräver det och mindre krut på de lite enklare frågorna. Läs igenom frågorna innan så du vet hur du ska fördela tiden. Se det inte som ett avgörande prov. Om din lärare inte är en total idiot som kommer hen inte sänka ditt betyg bara för att det råkar gå lite dåligt på np så länge du gjort bra ifrån dig tidigare


   
SvaraCitera

När jag gjorde dom så var det absolut inget som va särskilt svårt. Har man bara varit med på lektionerna och lyssnat så är det inga problem.


   
SvaraCitera

går inte plugga till läsförståelse 


   
SvaraCitera

pluggnörden: Jag har nationella proven i svenska ( läsförståelse) imorgon är det något jag borde tänka över

det du borde tänka över är det här med att fråga om hur du ska plugga på läsförståelse, kvällen innan

på det skriftliga kanske du kan kolla upp några fina liktydiga ord, utbytesord, ekvivalenta uttryck, och ord med samma betydelse som det du försöker säga.
för att få det att verka som att du inte säger samma sak om och om igen - synonymer liksom


   
SvaraCitera

brukar ordna sig om du varit bra på allt annat genom åren så som uppsatser o andra läsgrejer


   
SvaraCitera

gött man hade dator på skrivdelen


   
SvaraCitera
Berit

rotorblad:
Nä. Ca hela poängen är att det inte går att plugga till.


   
SvaraCitera

Det jag har tyckt hjälpt mest på sådana prov (där man snarare måste tänka under själva provtiden istället för att plugga in massa fakta) är att innan provet se till att sova tillräckligt och bara ta det lugnt. Att vara utvilad hjälper, enligt mig, mycket mer än sista minuten-plugg.


   
SvaraCitera

Samma sak gäller för t.ex. matematik eller fysik (åtminstone fysik efter högstadiet, när det är mycket mer matte), dock ej när man ska ha koll på massa fakta (ex. språkprov med glosor eller SO-prov).


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Det jag har tyckt hjälpt mest på sådana prov (där man snarare måste tänka under själva provtiden istället för att plugga in massa fakta) är att innan provet se till att sova tillräckligt och bara ta det lugnt. Att vara utvilad hjälper, enligt mig, mycket mer än sista minuten-plugg.

o sen ha med nåt att äta som ger energi så som frukt o vitaminer o grejer 


   
SvaraCitera
Berit

handendärnissen:

o sen ha med nåt att äta som ger energi så som frukt o vitaminer o grejer 

men inget som låter hehhe


   
SvaraCitera
Berit

Den som käkar typ knäckebrö där inne 
ab3d3e9aa1576e8a327e769bacbbdf54.400x266


   
SvaraCitera

Berit:

men inget som låter hehhe

precis haha 


   
SvaraCitera