Aviseringar
Rensa alla

naturlig skönhet vs konstgjord


Ämnesstartare

vad är det som får en människa att vara skön/vacker?

vi människor försöker ständigt ändra på oss för att framhäva det kvinnliga eller manliga, plastic operationer, tillgjord/överdriven personlighet, hårbortagning, smink, bodybuilding, korsetter, gyllene liljor(förminskning av fötter i kina för länge sedan) osv.

är det okej att vi människor påvärkas så mycket av normer?


   
Citera
Ämnesstartare

Blåklocka:

allt kommer an på vad som är normen, är det ok?

Oj vad jag inte förstod den meningen.
Upplys mig tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min inställning är att det är människans styrka som avgör om det 'är ok eller ej då h*n alltid har ett val.
och det är ett faktum att man idag döms efter utseende, kanske därför försöker man vara den man vill vara på insidan, på utsidan.

VAD SOM GÖR EN VACKER?
attityd. öppenhet och jämn hårfärg. [crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

Oj vad jag inte förstod den meningen.
Upplys mig tack.

ej jag heller, go freestyle oki


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

Oj vad jag inte förstod den meningen.
Upplys mig tack.

aha får väll ändra den då, menade att ''är det okej att vi människor påvärkas så mycket av normer?''


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

ej jag heller, go freestyle oki

Bra id é


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Goin freestyle:

Jag gillar "naturlig" skönhet och anser att det går att hitta något vackert hos de flesta.
Sen om man vill framhäva sina vackra drag, är det bara ett plus för utseendet.

Som vanligt blir det groteskt när det går för långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om man gör det för att man vill passa in är det fel
om man gör det för man känner sig snyggare etc egoboosta är det ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

min inställning är att det är människans styrka som avgör om det 'är ok eller ej då h*n alltid har ett val.

man har ju inte alltid ett val, med tillräckligt socialt tryck kan nästan vem som helst låta sig ändras.

mopsen:

och det är ett faktum att man idag döms efter utseende, kanske därför försöker man vara den man vill vara på insidan, på utsidan.

och vad om man vill vara ett ''produkt av samhället''? om man inte själv är medveten om att vad man vill vara på utsidan faktiskt inte kommer från insidan? (säger inte att det aldrig kommer ifrån insidan)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blåklocka:

är det okej att vi människor påvärkas så mycket av normer?'

(Påverkas. Förlåt, jag kunde inte låta bli.)

Om det är okej?
Vi skapar ju normerna själva, och har så vitt jag vet alltid gjort.
Det är självklart tråkigt att vissa blir sjukligt besatta av sitt utseende och gör allt för att ändra det, bara för att skönhetsindustrin säger åt dem.
Men jag ser inte riktigt hur vi skulle kunna leva i ett samhälle helt utan skönhetsnormer heller.
Så ja/nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill man följa normer så ska man väl få göra det. Sedan tycker jag personligen inte att allt som folk gör mot sitt utseende är speciellt snyggt, men det är ju upp till var och en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

Jag gillar "naturlig" skönhet och anser att det går att hitta något vackert hos de flesta.
Sen om man vill framhäva sina vackra drag, är det bara ett plus för utseendet.

Som vanligt blir det groteskt när det går för långt.

håller med, men sen kan det ju vara samhället som påvärkar åsikter om vad som är vackra drag eller inte.

Postorderhoran:

om man gör det för att man vill passa in är det fel
om man gör det för man känner sig snyggare etc egoboosta är det ok

fair enough


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blåklocka:

men sen kan det ju vara samhället som påvärkar åsikter om vad som är vackra drag eller inte.

Absolut. Människan är ett flockdjur och strävar förmodligen rätt ofta efter att passa in någonstans.(hej biologiskt arv)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är insidan som räknas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hehe NOT


   
SvaraCitera