Aviseringar
Rensa alla

Naturvetenskap på högskolenivå


Ämnesstartare

Jag funderar rätt mycket på att läsa något åt det naturvetenskapliga hållet på högskolenivå när jag gått och skaffat mig behörighet till det. Med huvudsaklig fokus åt biologi-organisk kemi-hållet, kan tilläggas. Någon som gör det? Bör man i så fall ha väldigt lätt för naturvetenskliga ämnen för att få ut något av det?


   
Citera
Ämnesstartare

du bör iaf vara väldigt intresserad av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

du bör iaf vara väldigt intresserad av det.

Alltså, om jag var ointresserad så skulle jag ta och läsa något annat.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Bör man i så fall ha väldigt lätt för naturvetenskliga ämnen för att få ut något av det?

Har en polare i min korridor som läser biokemi av något slag. Han hade väl mer eller mindre toppbetyg i naturämnena från gymnasiet samt hade läst någon strökurs på chalmers tidigare. Men enligt honom är det inte jättesvårt, rätt mycket att läsa inget som en vanlig människa inte bör klara av. Dock är detta endast A-nivå än så länge.

edit: kom på att min förra chef också pluggade biokemi, och hon var bland de minst intellegenta personer jag träffat. Så av min erfarenhet av personer jag träffat tror jag inte att du behöver vara extremt duktig för att klara dig.


   
SvaraCitera

det värsta som händer är att det inte fungerar. testa och se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det värsta som händer är att det inte fungerar. testa och se.

Vad skulle man göra om så var fallet? [sad] Man kan ju inte gå tillbaks till vanlig medelmåtta liksom!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det värsta som händer är att det inte fungerar. testa och se.

Men jobbigt att slösa tid på saker som man ändå inte kommer göra sedan.

Horrorshow:

kom på att min förra chef också pluggade biokemi, och hon var bland de minst intellegenta personer jag träffat. Så av min erfarenhet av personer jag träffat tror jag inte att du behöver vara extremt duktig för att klara dig.

Fast hög intelligens och lätt för en viss typ av ämnen är inte riktigt samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Vad skulle man göra om så var fallet? Man kan ju inte gå tillbaks till vanlig medelmåtta liksom!

Upplever naturvetare som lite tardiga, så jag skulle nog överleva. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det värsta som händer är att det inte fungerar. testa och se.

Det värsta som kan hända är att man får underkänt och CSN säger "GE TILLBAKA ALLA PENGAR JÄVLA NOOB!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

biologi-organisk kemi-hållet

En jobbig aspekt är nog att större delen av kemikalierna du kommer jobba med är cancerogena.
Så sade en person som jag pluggat med, hon slutade plugga kemi-någonting just därför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror det passar dig bra! [smile]

men har ingen förstahandserfarenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

En jobbig aspekt är nog att större delen av kemikalierna du kommer jobba med är cancerogena.Så sade en person som jag pluggat med, hon slutade plugga kemi-någonting just därför.

Kanske, fast det lär bli något inom nutrition eller medicin, så jag är inte jätteorolig för just den aspekten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

nutrition

Där borde det inte vara så mycket cancerogent nej... [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Där borde det inte vara så mycket cancerogent nej...

Känns i och för sig som att aftonbladet insisterar på att random livsmedel är extremt cancerframkallande någon gång i veckan, men jag tror nog att det är rätt lugnt. Samma med medicinsk forskning i rätt stor utsträckning, tänker jag mig.


   
SvaraCitera

ChickiBull:

Det värsta som kan hända är att man får underkänt och CSN säger "GE TILLBAKA ALLA PENGAR JÄVLA NOOB!"

det löser sig alltid på något sätt


   
SvaraCitera