Aviseringar
Rensa alla

Naturvetenskap


Ämnesstartare

Hej! Jag har alltid velat bli läkare så länge ihåg som jag kommer ihåg och nu har jag funderat lite på programmet naturvetenskap som man borde gå om man vill bli läkare. De flesta jag har pratat med beskriver det som ett "rent helvete". Är det verkligen så hemskt? Mycket läxor/prov etc.? Varför tycker så många att just NV är så svårt?

Ni som har gått där/vet hur det är kan gärna dela med er av eran åsikt och vad ni tycker om att gå där. (:

Jag vet att det är en lång tid tills jag ska börja på gymnasiet, men lite information innan man börjar är ju alltid bra!Glad

Tacksam för svar
//Eric


   
Citera
Ämnesstartare

om du kommer hit för att hitta info om läkarlinjen så borde du vara riktigt desperat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

😛 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

s1cce:
om du kommer hit för att hitta info om läkarlinjen så borde du vara riktigt desperat

+1


   
SvaraCitera

om du vill uppleva ett rent helvete så ska du läsa IB, natur är lätt i jämförelse Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan jag som murare bli läkare? typ ba skära upp folk liksom o sen typ foga ihop dom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matte, Svenska, Engelska, Samhällskunskap, Idrott...
    Allt sånt känner man igen sig och vet mer utav då man kommer i kontakt med dessa i vardagen på olika håll ute i samhället. Däremot Naturkunskap, Fysik, Kemi O.S.V... sysslar inte den övervägande mängden utav tonåringarna med lika mycket som med de andra ämnena. Därför så känns Naturvetenskap kanske lite mer avancerat och outforskat för de flesta i gymnasieåldern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:
om du vill uppleva ett rent helvete så ska du läsaarrow-10x10.png IB, natur är lätt i jämförelse Galen

LB. Ljud & Bild?


   
SvaraCitera

Xuzkie:

LB. Ljud & Bild?

IB=international baccalaureate 


   
SvaraCitera

Reeeetooo:
Kan jag som murare bli läkare? typ ba skära upp folk liksom o sen typ foga ihop dom?

Trött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

Trött

får väl satsa på en karriär inom att mörda istället.... tack för att du förstör mina drömmar 


   
SvaraCitera

Reeeetooo:

får väl satsa på en karriär inom att mörda istället.... tack för att du förstör mina drömmar 

eller så håller du dig till att vara just murare Hjärta


   
SvaraCitera

Hej. Det beror nog mycket på vad du förväntar dig. Du har väl troligen fått en liten inblick i hur ämnena ser ut på högstadiet. Om du nu satsar på att bli läkare, vilket innebär att du behöver i princip högsta betyg i varje ämne, då kommer natur bli otroligt tufft. Man får lägga ner mycket tid på studierna om man jämför med andra linjer. Men det hjälper ju väldigt mycket om du tycker ämnena är intressanta. Jag till exempel tycker inte alls om samhällskunskap medan jag finner biologi och kemi mycket roligare. då blir det självklart lättare med NV-linjen. Jag upplever även att samhällslinjer också kan vara tuffa men de består mycket mer av inlämningsuppgifter än NV som består av mycket prov. 

En viktig grej för att undvika att det blir mycket är att göra studierna effektiva. Tänk att du har din arbetsdag från 8-5 så om du slutar tidigare så kan du sitta och plugga i skolan. Då brukar man oftast även ha tid för fritidsintressen.


   
SvaraCitera
Mooze

Fuzz:
Hej! Jag har alltid velat bli läkare så länge ihåg som jag kommer ihåg och nu har jag funderat lite på programmet naturvetenskap som man borde gå om man vill bli läkare. De flesta jag har pratat med beskriver det som ett "rent helvete". Är det verkligen så hemskt? Mycket läxor/prov etc.? Varför tycker så många att just NV är så svårt?

Ni som har gått där/vet hur det är kan gärna dela med er av eran åsikt och vad ni tycker om att gå där. (:

Jag vet att det är en lång tid tills jag ska börja på gymnasiet, men lite information innan man börjar är ju alltid bra!Glad

Tacksam för svar
//Eric

Ligger du i från börjar och bara lyssnar på lektionerna samt gör alltid det du får i uppdrag av läraren. Så får du inget problem alls med att komma in på läkar linjen, men det kommer nog krävas rätt mycket energi. Men det förbereder dig extremt bra för din framtid dock. Sen kan du alltid sattsa högskole provet efteråt om du får för lågt.


   
SvaraCitera