Aviseringar
Rensa alla

Naturvetenskaplig linje


Ämnesstartare

Hej så nu är det så att jag sökte till sam sam vid gymnasievalet men funderar nu på att byta till en naturvetenskaplig linje. Så jag undrar nu om det finns någon här som har gått/går denna utbildning? Jag är väldigt osäker på om jag ska klara den eller ej pga att alla pratar om hur svårt det är och att man måste vara galen om man går där.

Min fråga är, hur kan en 'normal' elev med vg och några mvg i 9an klara sig på NV? Jag brukar ha lätt på no proven men efter en vecka har jag glömt bort det mesta så hur viktigt är det i gymnasiet att komma ihåg allt man lär sig? Jag vet att man ska sikta på att få det att sitta i huvudet men om man glömmer det mesta någon vecka efter är det ingen idé att söka eller?


   
Citera

Har en kusin som går där. Hon trivs väldigt bra, men ringer ca en gång i veckan och gråter över all press hon känner.


   
SvaraCitera

Nv är överskattat full av människor som är lite grovt fulla av sig själva. Så du bör passa perfekt. [y]


   
SvaraCitera

Ångrar mig halvt efteråt att jag inte valde NV (Går SP).
Det enda jag inte hade velat veta av är matte C + D. Är precis påväg att avsluta kursen i matte B, bara jag gör sista provet, och jag suckar ljuvt av lättnad (våran lärare = [tard]).
men önskar iallafall med jämna mellanrum att jag valde NV.


   
SvaraCitera

merva:

Min fråga är, hur kan en 'normal' elev med vg och några mvg i 9an klara sig på NV?

Det beror förstås helt på vilken skola du går i! Kolla upp intagningspoängen på NV-linjen på ditt gymnasium och se om det matchar dig[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror nog på vad du föredrar för typ av utbildning också. Gillar du uppsatser och lite mer fritt tänkande och reflekterande inom vissa ämnen? Eller gillar du hellre att plugga till prov?

Tror inte det är så svårt som folk säger. Visst, det kan vara mycket plugg men det beror helt på vad man är van vid, vad man siktar på och hur intresserad man är. Sen gör det väl inget om man är klassens ljushuvud och är extremt smart, men det är nog inget krav. Linjen är ju trots allt väldigt populär och tvivlar på att alla som har gått utbildningen är underbarn som haft lätt för alla ämnen utan att plugga ett skit.

Sen är det nog ett missförstånd att alla på NV är pluggisar jämfört med SP. Beroende på det jag skrev ovan kan båda vara minst lika krävande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren! det jag är mest bekymrad över just nu är hur det kan gå om man inte är så jätte bra på att komma ihåg allt man läser. Jag får mvg på no proven och har rätt så lätt för att komma ihåg allt men någon vecka efter provet begravs kunskaperna långt bak i huvet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade du VG och några MVG:n i 9an så kommer du klara NV galant! Det är många som överdriver naturvetenskaplig, jag går det och har i snitt VG i allt, får man bara upp farten så är det som att gå i 9an fast med fler prov. Sam däremot är som att gå på dagis, lärarna är ofta inte så särskilt engagerade i eleverna och du läser då ämnen som vi på NV har som "paus-lektioner".

Haha, lite kontroversiellt sagt men sam är på samma nivå som estetisk vilket du kan välja om du vill jobba på typ posten [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Min fråga är, hur kan en 'normal' elev med vg och några mvg i 9an klara sig på NV? Jag brukar ha lätt på no proven men efter en vecka har jag glömt bort det mesta så hur

Jag tror att du kommer att klara dig bra, ingenting på gymnasiet är egentligen speciellt svårt, det som blir svårt är om man har noll intresse i det hela och därför inte öppnar boken fören dagen innan tenta. Men är du intreserad så tycker jag bara att det är att köra på 😉[y]


   
SvaraCitera

merva:

men någon vecka efter provet begravs kunskaperna långt bak i huvet.

På en del sätt kan NV va enklare än SP. Nv handlar ofta om förståelse, att förstå saker runtomkring oss. SP är ju mer tänkande och analyserande av fakta. De har en hel hop med historia mm som du ska komma ihåg. På NV är det kanske många gånger att du behöver förstå, kunna formler osv och såklart en del läsning men du kommer inte dö av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

både fysiken och kemin är helt annorlunda när du börjar gymnasiet. gillar du inte/är du dålig på matte så är det nog ingenting för dig [tired] det är inte så himla svårt bara man är intresserad och tycker det är kul, fast det gäller väl alla linjer... [party]


   
SvaraCitera

merva:

Så jag undrar nu om det finns någon här som har gått/går denna utbildning?

Jag har.

merva:

Jag är väldigt osäker på om jag ska klara den eller ej pga att alla pratar om hur svårt det är och att man måste vara galen om man går där.

Skaffa dig bra studieteknik så klarar du dig.

merva:

in fråga är, hur kan en 'normal' elev med vg och några mvg i 9an klara sig på NV?

Jag hade 205 poäng och klara mig [smile]


   
SvaraCitera