Aviseringar
Rensa alla

Naturvetenskapligt basår


Ämnesstartare

Jo, såhär va. Jag funderar lite på att läsa ett program som jag inte har behörighet till (behöver kemi B, fysik B, biologi B och matte D). Ett naturvetenskapligt basår ska tydligen motsvara de kurserna. Nör jag läser information om naturvetenskapligt basår på olika högskolor så nämner de bara vilka program skolan har som jag skulle kunna få en garanterad plats till efter att jag läst ett sådant, men det program jag är intresserad av är inte ett av dem. Skulle jag fortfarande få behörighet till det om jag läste ett naturvetenskapligt basår?


   
Citera
Ämnesstartare

Behörighet skulle du ju få eftersom du läst kurserna.

Men som sagt är du inte garanterad plats på högskolan där basåret går - vilket jag tror oftast är anledningen till att folk läser ett basår.

Fast såklart bäst att maila och fråga dem. Vad vet jag egentligen om det här? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

såklart bäst att maila och fråga dem. Vad vet jag egentligen om det här? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Behörighet skulle du ju få eftersom du läst kurserna.

Alltså, det har jag ju inte, verkar det som. Jag har läst något som motsvarar kurserna. Det känns ju jävligt knepigt att det inte skulle ge behörighet till alla utbildningar som kräver det, men det är tydligen ingen högskola som faktiskt brytt sig om att klargöra att så verkligen är fallet.

Myksa:

Fast såklart bäst att maila och fråga dem. Vad vet jag egentligen om det här?

Jo, jag ska. Undrar mest om någon vet nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men seriöst, jag vägrar tro att ingen här faktiskt har koll [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Men seriöst, jag vägrar tro att ingen här faktiskt har koll [mad]

vet lite om det där

naturvetenskapligt basår finns på många tekniska högskolor och erbjuder plats på dom. men med poängen man fått i det naturvetenskapliga basåret kan man också söka till andra högskolors teknik program.

men antar att du ska söka till något inom medicin. jag gissar på Ki biomedicinprogrammet.

vet inte om medicin instituten erbjuder basår. men det finns ju basår på komvux. se här: http://www.aso.edu.stockholm.se/index.php?option=com_content&view=article&id=334...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oktoberbarn:

men antar att du ska söka till något inom medicin. jag gissar på Ki biomedicinprogrammet.

Halvt rätt. Inte biomedicin, men inom medicin. Om det är så verkar det ju jävligt knepigt om det inte skulle gälla för det också. Får ringa och fråga för säkerhets skull.

Tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

epigt om det inte skulle gälla för det också.

men man läser väl inte Bi A-B på de tekniska skolornas basår?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oktoberbarn:

men man läser väl inte Bi A-B på de tekniska skolornas basår?

Vet inte. Såg att Stockholms universitet inkluderade biologi i sitt basår ivf, och något annat också.


   
SvaraCitera

oktoberbarn:

men man läser väl inte Bi A-B på de tekniska skolornas basår?

mediakatt:

Vet inte. Såg att Stockholms universitet inkluderade biologi i sitt basår ivf, och något annat också.

"Basåret innehåller matematik, fysik, kemi samt biologi motsvarande gymnasiets naturvetenskapsprogram, naturvetenskaplig gren. Samtliga studenter läser ämnen motsvarande gymnasiets Matematik D och E, Fysik A och B, Kemi A och B samt Biologi A och B. Efter det naturvetenskapliga basåret står dörren öppen till alla naturvetenskapliga och tekniska utbildningar som erbjuds på högskolor och universitet i Sverige."

http://www.kau.se/utbildning/kurser/BBBX01

"Basåret är en behörighetsgivande utbildning som ger dig de grunder som behövs för att kunna läsa vidare på tekniska och naturvetenskapliga högskoleutbildningar. Du får även en garanterad plats för fortsatta programstudier inom teknik och naturvetenskap vid Uppsala universitet!"

http://www.uu.se/node605?pKod=BAS%C5R&lasar=09%2F10

vet att det finns halvårsutbildningar också, som vanligen endast innehåller matematik och fysik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Efter det naturvetenskapliga basåret står dörren öppen till alla naturvetenskapliga och tekniska utbildningar som erbjuds på högskolor och universitet i Sverige.

Awesome, tack.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Awesome, tack.

ingen fara [smile]


   
SvaraCitera