Aviseringar
Rensa alla

naturvetenskapsprogrammet


Ämnesstartare

okej, detta är mitt första forums inlägg här, men iallfall så ska jag börja gymnasiet till hösten och gå naturvetenskapsprogrammet och undrar om det är några som går/gått natur och vill berätta lite hur det är 🙂

Är det mycket plugg? själv insåg jag i 9an att jag har väldigt lätt för att plugga till no/matte prov, men kul nog inte i några andra ämnen.


   
Citera
Ämnesstartare

ingen som har gått/går natur?


   
SvaraCitera

folk här har inte ens gått ut nian med fullständiga betyg


   
SvaraCitera

Gick typ natur. Det var kul. Har du lätt för matte så kommer du nog inte ha några problem.


   
SvaraCitera

Tjena, det är en av de linjer som kräver mycket plugg beroende på vilka betyg du vill ha. Däremot kräver alla andra linjer också plugg och då är de ju ämnen du inte är intresserade av eller har lätt för, då är nog natur och föredra. Man läser ju mest naturämnen vilket du har lätt för. Om man är intresserad av naturvetenskap så kommer man troligen trivas på linjen, det man läser om är väldigt relevant för framtida utbildningar, mer så än samhällskunskap är många gånger (enligt mig).


   
SvaraCitera

är du bra på matte så är de lugnt. annars inte


   
SvaraCitera

Jag gick natur. Pluggade bara dagen innan prov. Aldrig annars men jag tror att gymnaiset blivit smårare så kräver nog lite plugg


   
SvaraCitera

NV är nog den jobbigaste linjen att gå (fast beror lite på hur man ser det. Estet kan la vara apsvårt om man har noll taktkänsla liksom).

Gick ut natur nu i maj med höga betyg, men fått plugga rumpan av mig, framförallt nu i slutet, och jag har ändå matte-hjärna så att säga.

Det jobbigaste i början är tempot för man är inte van vid att det går så snabbt. Gjorde matte A på typ en termin å det var tufft eftersom man inte var van MEN man vande sig faktiskt! Så det är bara att härda ut första tiden. Sedan är det matte i ALLT typ. Så gillar du inte matte eller har väldigt svårt för det kan det bli tufft.

Trots att det är en jobbig linje så är det sjukt kul också. Alla labbar och sköna människor. Det är tro det eller ej inte bara nördar som går natur. Fördelen är att nv-människor ofta är ansvarsfulla osv å det kan ju vara skönt


   
SvaraCitera

Gymnasiet är ju svårare nuförtiden. Tyvärr.


   
SvaraCitera

isola:
Gymnasiet är ju svårare nuförtiden. Tyvärr.

Det är ju inte sådär jättesvårt, så "tyvärr" skulle jag inte vilja säga.

Ont. Natur är inte pissvårt. Det är svårare än högstadiet, ja, men fortfarande inte apsvårt. Perioder kommer du tycka att det är mycket att göra, och om du vill ha bra betyg kommer du troligtvis behöva lägga ner en del tid. Det är dock inte svårt alls att bli godkänd.


   
SvaraCitera

Kurserna är större/svårare än förr. Samtidigt krävs det betydligt mer för att få ett A än vad man behövde för att få ett mvg. Beronde på lärare  såklart, men enligt mina erfarenheter så får du ofta ett lägre betyg än vad du förtjänar då kriterierna är flummiga och skillnaden mellan alla betyg är minimala( gäller inte matte, fys osv. Obv)Tycker läraren om dig, så får du ett bra betyg. Förut om du låg vid ungefär ett VG, då fick du ett vg för G låg för långt ifrån tex.

Ligger du på b och failar på nånbliten inlämning, då kan du helt plötsligt få ett C eller D beroende på läraren...

Osvosv

Kanske är för att allt är nytt men aa

Nya skolsystemet suger...

Var tvungen att klaga lite


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Det är ju inte sådär jättesvårt, så "tyvärr" skulle jag inte vilja säga.

Ont. Natur är inte pissvårt. Det är svårare än högstadiet, ja, men fortfarande inte apsvårt. Perioder kommer du tycka att det är mycket att göra, och om du vill ha bra betyg kommer du troligtvis behöva lägga ner en del tid. Det är dock inte svårt alls att bli godkänd.

olika skolor har olika kvalité och spelar sin fundamentala kunskap stor roll.


   
SvaraCitera

LiberalWarrioe:

olika skolor har olika kvalité och spelar sin fundamentala kunskap stor roll.

Känner personer som gått på många olika gymnasieskolor. Har inte hört någon som tyckt att det varit svårt att bli godkänd. Räcker ju med att titta på nationella proven så ser man att det inte är jättehöga krav.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Det är ju inte sådär jättesvårt, så "tyvärr" skulle jag inte vilja säga.

Ont. Natur är inte pissvårt. Det är svårare än högstadiet, ja, men fortfarande inte apsvårt. Perioder kommer du tycka att det är mycket att göra, och om du vill ha bra betyg kommer du troligtvis behöva lägga ner en del tid. Det är dock inte svårt alls att bli godkänd.

Nu med det nya betygsystemet så är det svårare, tror att kraven höjts också. Med tanke på hur många som inte klarade av gymnasiet speciellt bra innan är det väldigt "tyvärr".


   
SvaraCitera

Jämfört med att plugga på högskola så är NV ingen big deal jämfört med sam


   
SvaraCitera