Aviseringar
Rensa alla

Navelpiercing,


Ämnesstartare

Hallu alla, jag har ett par frågor om navelpiercing.

Jag har läst i andra forum och sökt info om hur noga man måste rengöra allt och vad det nu innebär xD

Men måste man vara 18 för o ta hål i naveln?
själv är jag 16 och funderar på att åka till Holland o göra det.

Och att rengöra och sköta piercingen är väl inga problem? man måste väl bara vara noga och sen inte pilla på den

Var är det för matrial på smycket första gången man piercar? är det plast eller något annat?

Jag har hört att det tar ungefär 6 månader tills det läkt ordenkligt och man kan börja byta smycken, vilket matrial är smartast att byta till först? så man inte får en infektion eller något såndärt

Och som många haft problem med, föräldrarnas tillåtelse [shake] jag har pratat med mamma förut och hon har ju sina åsikter, " ÅÅH MAN KAN DÖ AV BLODFÖRGIFTNING NÄR MAN SOVER!! " ect ect ect, och man själv ska ju faktiskt fylla 17 i år så man tycker ju att man får ha mer makt och visa att man är vuxen nog att bestämma själv..eller?

Tacksam för seriösa svar : D


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

har hål i naveln, gjorde det själv.
det är rakt och fint läkt.
rakare än kompis som har gjort de i studio faktist.
köpte någon piercing som de stog att de va
kururgiskt stål eller vafan de stog.
satte i den och gjorde rent med saltvatten
typ i gång per dag.

i böjan då man tex fastnade med den
i kläderna då man skulle ta av dem så
gjorde det så ont att man höll på o tappa andan
och falla ihop. men det beror väll på person.
jag fastnade ju trots allt i typ allt med den
så den vart väll inte så glad.

men den läkte asfort, på typ 2 månader.
och nu har jag töjt den men den har väll
läkt om typ 1 vecka tror jag.

de är faktist inte svårt alls o sköta om en navelpiercing.


   
SvaraCitera

18 ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aha okej : O men man får väl vara försiktigt när man precis piercat sig..för det är ju fortfarande svullet och sådär..ibland kan det väl hända att man stöter emot något xD

hehe : ) well, tack i alla fal!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min kompis var 14-15 när hon fixa navelpiercing hos en piercare. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beckychu:

Min kompis var 14-15 när hon fixa navelpiercing hos en piercare.

Det är ganska vanligt nu för tiden..en del smyg gör det eller gör själva utan lov xD så ja..vad ska man göra egentligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fijah:

vad ska man göra egentligen

Gört nu. Det är ju skitlätt att ljuga om sin ålder. Min syster tatuera sig tex när hon var 14 och jag måste vänta tills 18, vilket jag är men får inte tatuera mig ändå. [zzz] Så pierca på tycker jag.


   
SvaraCitera

18 utan förälders tillåtelse.

Materialet på läkpiercingen är oftast titanium men kan va kirurgiskt stål också.
Rengöring är inget svårt men navelpiercingar gillar att migrera vilket lämnar ärr efter sig. Du ska va väldigt försiktig och inte peta på den och absolut inte komma åt den för mycket.
Smartast att byta till titanium eller kirurgiskt stål. Finns också guld osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beckychu:

Det är ju skitlätt att ljuga om sin ålder

men vill dom inte ha ID och grejer ? o.o..eller är det bara och gå rakt in och säga " Tja jag är 18, jag vill ha navelpiercing [y] " XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

titanium

är inte det giftigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fijah:

men vill dom inte ha ID och grejer

Antagligen inte. XD Vet jättemånga som har piercat sig. Min årgång blev 18 förra året, och de jag gått i samma klass med har haft piercingar sen 7:an, 8:an, 9:an. Så antagligen inte. [y]


   
SvaraCitera

Fijah:

är inte det giftigt?

Nej, troligtvis inte 🙂 Eftersom det är den mest använda till läkpiercingar 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beckychu:

Antagligen inte

hahaha oj : D jamen det är väl värt ett försök..men jag måste ändå prata med mamma o.o för hon kan bli riktigt förbannad asså..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Nej, troligtvis inte

haha : D du har nog rätt, men jag tänkte..titan är giftigt..men titaniUM kanske är någon annnat ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fijah:

Men måste man vara 18 för o ta hål i naveln?
själv är jag 16 och funderar på att åka till Holland o göra det.

Jappz, men har man föräldrars tillstånd kan man få göra det tidigare, olika studios har olika regler. Jag gjorde min när jag var 15, hade med mig min mamma. Slöseri att åka till holland för en fjuttig piercing, lol.

Fijah:

Och att rengöra och sköta piercingen är väl inga problem? man måste väl bara vara noga och sen inte pilla på den

Rengör med klorhexidin morgon och kväll. Man kan liksom ligga ner på golvet och fylla naveln med det. INGA FINGRAR I SMETEN AAH
Dessutom hade jag min täckt med heltäckande plastplåster (liknar såna man har när man har vätskande sår) den första veckan. Sov inte med plåster på, men kan vara en bra idé att ha i t.ex. skolan.

Fijah:

Var är det för matrial på smycket första gången man piercar? är det plast eller något annat?

Mitt var kirurgisk stål tror jag, det brukar vara det eller titanium.

Fråga piercaren om till vad och när du kan byta, man kan tillochmed komma tillbaka till piercaren när det har läkt och få hjälp med byte. Läketiden varierar ofc, beroende på hur det sköts, men det är inte rekommenderat att bada (inte ens i eget badkar) innan dem 6 månaderna har gått pga infektionsrisk. Dusch funkar perfekt MEN INGA FINGRAR I SMETEN AAH


   
SvaraCitera